Tévé

Egyszerűen kíváncsiak

On The Spot: Harcosok - Love Commando

  • Solymosi Bálint
  • 2012. november 4.

Film

Ne okozz csalódást a szüleidnek, mert alaposan helybenhagynak, fejedet veszik vagy lekaszabolnak, elevenen elégetnek, vagy autó mögé kötöznek, és addig húznak, míg meg nem halsz. Ilyen következményekkel járhat, ha az indiai fiatal szerelmes lesz, és szülei tanácsának, ajánlatának, fenyegetésének ellenére is azzal akar házasságot kötni, akibe szerelmes lett.

Ám ahogy mindenhol, ott is vannak olyan emberek, akik érzelmi felindultságuk vakító fényében úgy vélik, helyesen cselekszenek, amikor közösségük erkölcsi normáinak nem kívánnak megfelelni, és menekülőre fogják. Nekik segít a Love Commando. Már a nevük is bizakodással tölt el, és mosolyogni kezdünk azon nyomban, ahogy meglátjuk őket; mint valami különös és egzotikus Valentin-napi ajándék, annyira vicces és meglepően egyszerű és nyomorúságos egyszerre.

A Love Commando úgynevezett irodájára, a vezető kicsike lakására Újdelhi egyik szűk sikátorában akadnak rá a mi híres és sikeres televíziósaink, Cseke Eszter és S. Takács András; a Harcosok széria legelső filmje ez, a becsületgyilkosságok ellen küzdő Love Commandóról! A love commandósok igencsak joviális, tréfálkozó kedvű színészeknek tűnnek, kik annyit mondanak két felvonás (akció) közt, hogy "éljen a szerelem!". Vagy hogy "mi minden szerelmest megmentünk és biztonságba helyezünk", és annyit még, hogy el vannak adósodva, és hogy az egyik legnagyobb indiai tévéshow-ban váltak igazán ismertté, és azóta nincs megállás, érkeznek a telefonhívások. Ennél többet nem tudunk meg arról, miből és hogy működnek, azon túl, hogy egyikőjük egy nem túl elegánsan berendezett szoba ágyában ilyen meg olyan pozíciókban fekszik, és valamelyik mobilján beszél. Majd azt is megtudjuk és meglátjuk, hogy a konyhájából fölvezető vaslétra egy menedékhelyre vezet, ahol jelenleg négy szerelmespár tartózkodik. Azért ez is eléggé húzós lehet, hallomásból ismerve az indiai apparátusok szervezettségét, hogy itt hosszú hónapokat várjanak, amíg valami történik. Ám a fiatalok arcán mosoly és vidámság látszik inkább, némi könny az emlékek miatt, meg némi szükségszerű apátia a jövőt illetően. Mindenesetre az újságíróink velük vannak, a kamera nem szándékozik borzalmat kelteni képeivel, és túlzott optimizmusra sem lelhetünk bennük, a kérdések majdhogynem tárgyilagosak, ám nem távolságtartók.

Azt mondják a filmben, hogy ezer gyilkosság történik évente, a fennálló erkölcsi szabályok szerint eljárva - a becsület elvesztése és a szégyen okán "teljes kirekesztés vár azokra a családokra, ahonnan megszökött egy lány. Kaszton kívül házasodni: szégyen, klánon belül házasodni: szégyen, valláson kívül házasodni: szégyen, szerelemből házasodni: szégyen." A rendkívül finoman felrajzolt szerelmi történetek és sorsok után végtelenül izgalmasra és ugyanakkor bájosra sikerült Eszter és a falutanács jelenete, valójában ez volt az egyetlen adódó alkalom, hogy a két abszolút más kultúrából érkező emberek szemtől szembe kerülve beszéljenek egymással a becsületgyilkosságokról és házassági szokásaikról, így a szerelemről is. Úgy festett a helyzet, hogy sikerült előítéletektől mentesen figyelni az egymás szavába vágó férfiakra, akik szerettek szerepelni a kamerák előtt. Azt állítják, megfelelő környezetben a megfelelő szex meghozza a szerelmet, esetleg príma környezetben a príma szexet, ezt játékosan, vidám huncutsággal mondják el, de teljesen komolyan. A mi filmeseink szeme hunyorít, optikájuk tágra nyit, egyszerűen kíváncsiak; meglepődnek, de nem nézik és nem becsülik le a becsületükben megbántottakat, a gyilkolni szándékozókat (ezt különben is okosan teszik); föltesznek még egy kérdést, aztán továbbmennek. Lehet ebben valami szemérmesen korrekt (felületes), ami a mi ízlésünknek halovány, de ezt most hagyjuk.

Nem tesznek igazságot, nem hajlanak arra, hogy megítéljék azt, amit a kultúrák közötti alapvető eltérések miatt lehetetlen is meg illetlen is volna. Annyit viszont látunk, hogy az élet és az élet szeretete mellett állnak, plusz a szerelmesek mellett törnek lándzsát, ahogy a Love Commando, amelynek azért, tegyük hozzá, szerelmeseket mentő menete gyerekcipőben jár, nem úgy, mint a dokumentumfilm készítői. Annyi elragadóan kedveset és felmagasztalót hallottunk már az On The Spotról, na, meg a két elbűvölő fehér bőrű filmkészítőnkről, hogy eleve kitaláltuk, írunk valami ősziesen aranyló fényben fürdőző hízelgő jegyzetet (egy kicsit bugyutát, ahogy tőlünk telik), és tessék.

M1, szeptember 26. (Cseke Eszterrel készített interjúnkat lásd: Micsoda baromság lenne felrobbanni!)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.