Film

Eközben Párizsban

  • Szabó Ádám
  • 2017. április 30.

Film

Fiatalok szelik át Párizst gyalog és metróval, semmibe meredő szemmel, látszólag szervezetten, sehová sem tartva. Metróvonalból 14 is van a francia fővárosban, fiatalból elég hét darab is a felszínes korképhez: akad köztük jól szituált és közmunkát végző, arab és francia, anarchista és nekemmindegyista. Bert­rand Bonello filmjében e válogatott csapat összehangolt terrorakciót hajt végre, felrobbantanak két épületet és felgyújtanak egy köztéri szobrot – hogy aztán egy plázában húzzák meg magukat. A fogyasztói társadalom fellegvárában divatos ruhákba bújnak, karaoke-előadást rendeznek, a lét elviselhetetlen könnyűségéről beszélgetnek; közben van, aki szerelembe esik, s van, aki a nemiségét fedezi fel, más pedig prófétának áll. Épp az utolsó nagy zabálás lett szegényesebb a kelleténél, de ekkora utalást a hetvenes évek csömörfilmjeire már a rendező is nyilván túlzásnak érzett. Lassan és szaggatottan építkező, idősíkokat keverő filmjében egy kalap alá vesz mindent és mindenkit, aki érintett lehet az elmúlt évek terrorcselekményei és társadalmi feszültségei által: harmadik generációs bevándorló, aki nem találja a helyét; unatkozó tini, akinek a valóság közel sem annyira izgalmas, mint a tévében látott akció-pornó; önérzetes francia, neki elégedettnek kellene lennie az éle­té­vel, de mégsem az. A szereplők egyik pillanatban teljes elánnal dolgoznak a maguk sem értette forradalmon, a másikban saját vágyaik és félelmeik bénítják meg őket.

Ám a film eközben elmúlik a szimbolikusnak szánt pepecseléssel, túltolt suspense-momentumokkal.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.