Film

Előtted az élet

  • 2013. szeptember 15.

Film

Paolo Virzi erősen publicisztikus filmjében a briliáns intellektusú, de szerény modorú kiváló munkát is alig kap, viszont a megúszásban gyakorlott nyegle csodásan érvényesül. Míg évfolyamtársai kisebb-nagyobb megalkuvások segítségével (pl. a Big Brother "íróiként") kezdik kiépíteni egzisztenciájukat, a filozófiát végzett hősnő kitűnő diplomája ahhoz elég, hogy irigyelt osztályelsőből egy nyugdíjasokat bombázó multinacionális cég telemarketingesévé legyen.

A cég maga pontos metaforája a fogyasztásra épülő, globalizált társadalomnak: eladni valamit, amire voltaképpen nincs szükség, azoknak, akik nem ismerik fel, miféle manipuláció áldozatai, s mindehhez felhasználni a leghatékonyabb kommunikációs technikákat. A romlatlan lány előtt feltárul a modern kapitalizmus ezen emblematikus szegmensének beteges és destruktív világa, amelynek azok is áldozataivá válnak, akik működtetik, hiszen a manipuláción alapuló mindennapi élettevékenység szükségképpen farag léthazugságban élő embereket az ezzel foglalkozókból - előbb-utóbb minden látszólag sikeres életpálya őrjöngő rombolásba fordul.

Az olasz rendező hangja mégsem drámai, inkább keserű, tragikomikus. Bár túlzsúfolt a cselekmény, s a magánéleti konfliktusok nem mindig állnak összefüggésben a főtémával, a szeretkezések-meztelenkedések ilyetén bemutatása teljesen indokolatlan, a főhős idealizmusában van valami kínosan 19. századi, és a váratlanul megjelenő osztályharcos szemszög lerántja az elemeltebbnek induló filmet, mégis: tisztességes, tanulságos mozi ez.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.