VERZIÓ

Elsőkből lett alsók

Őslakosok

  • - ts -
  • 2013. november 30.

Film

Ők azok, akik először szállnak ki a kártyapartiból, de csak a széküket adják át valami nagy reményekkel és még nagyobb pénztárcával érkező kellemetlen idegennek, maguk ott maradnak az asztal mellett, látszólag a játékot figyelve, alkalmasint állandó készültségben, hogy valamelyik küzdő frissítőt hozasson velük, vagy elhajtsa őket beváltani némi zsetont - őslakosnak lenni minden mai tudásunk szerint: elveszett állapot.

Megtalálni e nehéz helyzetben a méltóságot éppoly nehéz annak, aki megéli, mint annak, aki valami érvényeset szeretne közölni róla (elsősorban nyilván az úgymond szerencsésebbek okulására). Ha hihetünk a statisztikáknak vagy éppenséggel a szemünknek, az ebbéli törekvések többször kudarcosak, mint sikeresek.

Roncsok az egyik parton, hamis pátosz, soha be nem teljesülő ígéretek, s kis túlzással NDK-gyártmányú indiánfilmek a másikon. Emlékműveket emelni a kilátástalanságnak, az maga a beletörődés. S pont az teszi különlegessé ezt a válogatást, hogy a filmek nem kecsegtetnek semminő illúziókkal, de kivétel nélkül tagadják a beletörődést - nem csupán puszta létükkel, de közlendőikkel is, ráadásul viszonylag könnyen megfejthető, ám elég változatos módszerekkel szólva.

Mert nyugodtan lehet rácsodálkozni a Koppenhága utcáin hétköznap fényes délelőtt már dülöngélő mandulaszemű népségre, vagy körmöt rágva izgulni Bille August inuit hősnőjéért A hó hatalmában. De hogy is jöhet mindez a félig dán, félig inuit Niels identitáskereső útjának értelmezéséhez Vladimir Tomic Befejezetlen utak című filmjében: nem az vagy, akinek tartanak, kezdj vele valamit. Ha hagyják.

Hans La Cour és Michael Christoffersen (A dzsungel törvénye) perui indián hőseinek speciel nem hagynák - igen, a föléjük nőtt állam, meg azok, akik annak is fölébe nőttek. Ezek a filmek ugyanis - szintén kivétel nélkül - a legelső és legalsó láncszemről, tégláról, emberi alkotóelemről szólnak. Magunkat láthatjuk bennük, ha szerencsénk van, nem is annyira idegennek. Hisz' eszünk mi még egy-két dús adagot Luke Griswold-Tergis Füstölt lazacából.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.