VERZIÓ

A megtalált idő

Chris Marker és a filmjei

Film

A művelt mozista, ha sarokba szorítják, két filmcímet azért biztosan kiizzad magából.

Az egyik, a könnyebben szájra álló, A kilátóterasz lesz, Marker 1962-es műve, amely - legyenek akármilyen kedvükben a kanonizálást űző szakemberek - az immár lezárult életmű ékköve (Marker tavaly, 91 éves korában hunyt el, s szinte mindvégig filmezett). A kilátóterasz nemcsak nagybetűs főmű, s mint ilyen, egyetlen Marker-retrospektívről sem hiányozhat, de a 12 majom óta divatja is van, hiszen ha Terry Gilliam valamiből filmet készít - márpedig a majmok a Marker-mű továbbgondolásából ugrottak elő -, akkor az a valami minimum száz hellyel lép előre az Amazon listáin. De ami még ennél is kívánatosabbá teszi ezt az alig félórás, egy mozgó női szempillantást leszámítva csupa állóképből álló - s most figyeljenek! - időutazásos fotóregényt, az az egyszerű tényállás, hogy Chris Marker filmje jó fél évszázaddal az elkészülte után is működik. Nem kell hozzá filmarchívumokon edződött bölcsészszem, hogy hozzálassuljon a saját időnk a filmidőhöz, s kékharisnyás belemagyarázások nélkül is világos, hogy amit látunk, az nettó költészet. Mintha az új hullám Godard, Truffaut és (a Markerhez hasonlóan balparti és baloldali) Resnais nevével fémjelzett vonulata egy talált filmet is felszínre hozott volna, melynek sikerült az újhullám szabadságát jóval kötöttebb eszközökkel is meghaladni. A "menjünk ki az utcára!" hurráoptimizmusát Marker a "menjünk be a laborba!" optimizmusával cserélte fel, s milyen jól tette. A kilátóterasz egyszerre múzeumi installáció és - túlzunk, de jólesik - a Maigret-regényekben gyakorta feltűnő házmesterek számára is élvezhető sci-fi. Csak a képek állók, az idők és a remények úgy rakódnak egymásra, hogy azt öröm, valódi öröm, érzéki öröm nézni.

A másik, befogadhatóságát tekintve jóval problematikusabb mű, mely épp ezért sosem lett, nem is lehetett a párizsi házmesterek kedvence, egy 1982-es, 100 perces opus, a Nap nélkül. Harminc évvel járunk a fekete-fehér költői sci-fi és jó néhány évvel a Marker szívének oly kedves új baloldal felemelkedését és bukását bemutató Vörös az ég alja után. Ha A kilátóterasz szabályos rímekbe volt szedve, a Nap nélkül egy nekivadult szabad vers, kimondani is "szörnyű": filmesszé. De mondhatunk ennél cifrábbakat is, mert aki szájára veszi a San soleilt, annak számolnia kell azzal, hogy előbb-utóbb valaki csak kiböki: kamera-töltőtoll. Ugye, rémlik valami? Mint író a töltőtollat, úgy használja a filmköltő a töltött kamerát. Költőcske Mihályoknak nem ajánlott, kizárólag olyan nagy formátumú alkotóknak van fenntartva, mint amilyen - jöjjön akármilyen kánon is - Chris Marker volt. Aki egy költőknek nem kedvező évtizedben sem mondott le a líráról: hol vagyunk már a költői hatvanasoktól, ez itt a nyolcvanas évek, egy másik kor, amikor a költőkre mint romkocsmák mélyén búsongó bölcsészekre néz az utca embere.

Marker nem szerette a mellébeszélést, így a filmjei mellé beszélést sem; a Nap nélkül grandiózus, Japántól Nyugat-Afrikáig ívelő, külső-belső útifilmjéhez sem fűzött kötetnyi magyarázatot. ' is, mint minden rendes művész, a műveire bízta az adatközlést. Hogy akkor miről is szól a San soleil? Az alkotó szerint: olyan dolgokról, amik felgyorsítják a szívdobogást. És tényleg: egy japán macskaszentély, egy falra mászott mangahősnő vagy éppenséggel a kamera által megcsodált hatalmas szoborfalloszok, melyek egy szexbolt, egy kápolna és egy múzeum háromságában vannak kiállítva, valóban okozhatnak ez erre fogékony szívekben felfordulást.

Marker titkolózó ember volt. Egyesek szerint Mongóliában született, mások szerint nem. Aki portréfotót kért tőle, válaszul egy macska képét kapta. Ám amikor megszólalt, egyszerű, lábjegyzetektől mentes, megszívlelendő dolgokat mondott. Nem a költő, a praktikus filmes szólt belőle. Így valahogy: "Fillérekből filmet csinálni, nos, ez az én esetemben nem annyira egy tudatos döntésnek, mint inkább a körülményeknek tudható be. Az olcsóság sosem volt esztétikai szempont, mint például a Dogma-filmek esetében, amik untatnak. Talán ad némi bátorítást a nélkülöző, fiatal filmeseknek, amit mondani fogok: A kilátóterasz anyagát egy Pentax 24°36 géppel készítettem, az egyetlen mozgóképet (egy szemrebbenést) pedig egy Arriflec 35 mm-es kamerával, amit egy órára kaptam kölcsön. A Nap nélkül teljes egészében egy néma 16 mm-es Beaulieu kamerával készült meg egy kis kazettás magnóval. Még csak walkmanem sem volt - mert akkor még nem volt feltalálva. Az egyetlen profi eszközöm - ugyancsak kölcsön - egy spectre image synthesizer volt. Néhány napig lehetett nálam. Mindössze annyit szeretnék mondani ezzel, hogy mindkét filmet olyan eszközökkel készítettem, amik ma bárki számára elérhetők. Nem akarok dicsekedni, csupán annyit mondanék, hogy köszönhetően a számítógépeknek és az apró DV kameráknak (melyek Dziga Vertov kezdőbetűit viselik, de a főhajtás aligha szándékos), a kezdő rendezők nem kiszolgáltatottak többé a producerek kiszámíthatatlanságának és a televízióknak."

Ilyen ajánlás után ki ne kapna azonnal a walkmanjéhez és rohanna filmezni?! Ám mielőtt még saját filmesszénk elkészítésébe csapunk, nem árt, ha okulásként, és mert szépérzékünk úgy kívánja, megtekintjük előbb, hogy legjobb pillanataiban milyen költői magasságokba emelkedett Christian Francois Bouche-Villeneuve, akit Chris Markernek hívtak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.