Film

Én, Olga Hepnarová

Film

1973 júliusában egy huszonkét éves lány beült Prágában valami teherautóba, és szándékosan halálra gázolt nyolc embert a villamosmeg­állóban. Azt akarta, hogy minél többen meghaljanak. Direkt egy lejtős helyet választott, egyszer pedig lefújta az akciót, mert nem voltak elég sokan az utcán. Hepnarovát folyamatosan bántalmazták társai az iskolában, otthon apja szexuális zaklatásait kellett eltűrnie. Kisebbségi komplexusai voltak, saját neméhez vonzódott, magányos volt. Próbálkozott, élni akart, mint bárki más, de nem sikerült neki. Nehéz nézni ezt a valós történetet feldolgozó statikus fekete-fehér filmet a lét elviselhetetlenségéről.

Michalina Olszańska játéka kétségkívül megkapó, Olga szerepében egyszerre ijesztő és szerethető, furcsa jelenség, vonzza a tekintetet. Néha olyan, mint a sejtelem, máskor meg oly bájos és esetlen, mint egy francia film bakfisa. Ám mivel tette után csak a teljes elégedettséget mutatja, át sem fut rajta a megbánás, ha akarnánk, akkor se tudjuk felmenteni.

„Azt választottam, hogy bosszút veszek az engem gyűlölőkön. Túl könnyű lenne egy visszhangtalan öngyilkossággal távozni a világból. A társadalom túlontúl is közönyös. Az ítéletem a következő: Én, Olga Hepnarová, a gonosztetteitek áldozata, halálra ítéllek titeket.”

Ő, Olga Hepnarová volt az utolsó nő, akit Csehszlovákiában kivégeztek. Csak az a kérdés, hogy mikor? Ha az ő verzióját fogadjuk el, már jóval tettének elkövetése előtt. Természetesen nem fogadjuk el az ő verzióját. De ki tudjuk zárni teljesen?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.