Film

Én, Olga Hepnarová

Film

1973 júliusában egy huszonkét éves lány beült Prágában valami teherautóba, és szándékosan halálra gázolt nyolc embert a villamosmeg­állóban. Azt akarta, hogy minél többen meghaljanak. Direkt egy lejtős helyet választott, egyszer pedig lefújta az akciót, mert nem voltak elég sokan az utcán. Hepnarovát folyamatosan bántalmazták társai az iskolában, otthon apja szexuális zaklatásait kellett eltűrnie. Kisebbségi komplexusai voltak, saját neméhez vonzódott, magányos volt. Próbálkozott, élni akart, mint bárki más, de nem sikerült neki. Nehéz nézni ezt a valós történetet feldolgozó statikus fekete-fehér filmet a lét elviselhetetlenségéről.

Michalina Olszańska játéka kétségkívül megkapó, Olga szerepében egyszerre ijesztő és szerethető, furcsa jelenség, vonzza a tekintetet. Néha olyan, mint a sejtelem, máskor meg oly bájos és esetlen, mint egy francia film bakfisa. Ám mivel tette után csak a teljes elégedettséget mutatja, át sem fut rajta a megbánás, ha akarnánk, akkor se tudjuk felmenteni.

„Azt választottam, hogy bosszút veszek az engem gyűlölőkön. Túl könnyű lenne egy visszhangtalan öngyilkossággal távozni a világból. A társadalom túlontúl is közönyös. Az ítéletem a következő: Én, Olga Hepnarová, a gonosztetteitek áldozata, halálra ítéllek titeket.”

Ő, Olga Hepnarová volt az utolsó nő, akit Csehszlovákiában kivégeztek. Csak az a kérdés, hogy mikor? Ha az ő verzióját fogadjuk el, már jóval tettének elkövetése előtt. Természetesen nem fogadjuk el az ő verzióját. De ki tudjuk zárni teljesen?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."