Film

Én, Olga Hepnarová

Film

1973 júliusában egy huszonkét éves lány beült Prágában valami teherautóba, és szándékosan halálra gázolt nyolc embert a villamosmeg­állóban. Azt akarta, hogy minél többen meghaljanak. Direkt egy lejtős helyet választott, egyszer pedig lefújta az akciót, mert nem voltak elég sokan az utcán. Hepnarovát folyamatosan bántalmazták társai az iskolában, otthon apja szexuális zaklatásait kellett eltűrnie. Kisebbségi komplexusai voltak, saját neméhez vonzódott, magányos volt. Próbálkozott, élni akart, mint bárki más, de nem sikerült neki. Nehéz nézni ezt a valós történetet feldolgozó statikus fekete-fehér filmet a lét elviselhetetlenségéről.

Michalina Olszańska játéka kétségkívül megkapó, Olga szerepében egyszerre ijesztő és szerethető, furcsa jelenség, vonzza a tekintetet. Néha olyan, mint a sejtelem, máskor meg oly bájos és esetlen, mint egy francia film bakfisa. Ám mivel tette után csak a teljes elégedettséget mutatja, át sem fut rajta a megbánás, ha akarnánk, akkor se tudjuk felmenteni.

„Azt választottam, hogy bosszút veszek az engem gyűlölőkön. Túl könnyű lenne egy visszhangtalan öngyilkossággal távozni a világból. A társadalom túlontúl is közönyös. Az ítéletem a következő: Én, Olga Hepnarová, a gonosztetteitek áldozata, halálra ítéllek titeket.”

Ő, Olga Hepnarová volt az utolsó nő, akit Csehszlovákiában kivégeztek. Csak az a kérdés, hogy mikor? Ha az ő verzióját fogadjuk el, már jóval tettének elkövetése előtt. Természetesen nem fogadjuk el az ő verzióját. De ki tudjuk zárni teljesen?

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.