Film

Észak kelepcéje

Måns Herngren–Felix Herngren: Az élet napos oldala

  • Szabó Ádám
  • 2018. július 21.

Film

Vannak ezek a popcornnal egyidős mozi-közhelyek, amelyek lehet, hogy már évtizedek óta aktualitásukat vesztették, csak épp mi, magyarok ragadtunk bennük, mivel a rendhagyó filmek valahogy mindig elkerülték a hazai mozikat. Ilyen például az „óvakodj a francia vígjátékoktól!” parancsa, vagy az, hogy ha valódi drámára vágysz, akkor északi vígjátékra kell beülnöd.

Amikor tehát az egyszeri magyar mozinéző – akit holmi filmcímekkel sem lehet becsapni – szembesül Az élet napos oldala ismertetőjével, lelki szemei előtt máris egy apró mosolyokkal tarkított családdrámát tekint meg, ahol a műfajmegjelölés ellenére inkább sírunk, mint nevetünk, a hitvesi ágytól kiinduló bonyodalmak pedig egészen hideg és kegyetlen lételméleti kérdésekig fodrozódnak. Ráadásul még Bergman is ott ólálkodik valahol a kollektív emlékezetünkben. A film ismertetője ugyanis valahogy így szól: három svéd család hétköznapjaiba nyerhetünk betekintést, akik hasonló problémákkal küzdenek: családi perpatvarok, gyereknevelés, évtizedes rokoni sérelmek, szerelem és hűtlenség.

Az élet napos oldala viszont pont abban remekel, hogy ezt a szakajtónyi közhelyet könnyed hangvételével és remek figuráival sikerül megtöltenie élettel. Van itt újgazdag család, ahol a nő a hétvégi partik és Instagram-sztorik bűvöletében minden másról megfeledkezik, míg a férfi életét hippi nagyapjával napirenden tartott konfliktusa terheli, ami lassan rátelepszik a saját gyerekéhez fűződő kapcsolatára is; válófélben lévő pár egy-egy új partnerrel, és egy házaspár, ahol a férfi sehogy sem képes elfogadni, hogy meddővé vált. Nagy megfejtések és igazságok helyett helyzetkomikumok mentén bonyolódik a sztori, s a végén lehet, hogy a problémák nem oldódnak meg, de a figurák közelebb kerülnek egymáshoz – a film fanyarul jókedvű világképében pedig valami ilyesmi a lényeg. Az már csak bónusz, hogy megtudhatjuk, hogyan illik és nem illik fürdőzni egy svéd vidéki tengerparton, vagy spermadonort keresni egy grillpartin.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.