Film

Észak kelepcéje

Måns Herngren–Felix Herngren: Az élet napos oldala

  • Szabó Ádám
  • 2018. július 21.

Film

Vannak ezek a popcornnal egyidős mozi-közhelyek, amelyek lehet, hogy már évtizedek óta aktualitásukat vesztették, csak épp mi, magyarok ragadtunk bennük, mivel a rendhagyó filmek valahogy mindig elkerülték a hazai mozikat. Ilyen például az „óvakodj a francia vígjátékoktól!” parancsa, vagy az, hogy ha valódi drámára vágysz, akkor északi vígjátékra kell beülnöd.

Amikor tehát az egyszeri magyar mozinéző – akit holmi filmcímekkel sem lehet becsapni – szembesül Az élet napos oldala ismertetőjével, lelki szemei előtt máris egy apró mosolyokkal tarkított családdrámát tekint meg, ahol a műfajmegjelölés ellenére inkább sírunk, mint nevetünk, a hitvesi ágytól kiinduló bonyodalmak pedig egészen hideg és kegyetlen lételméleti kérdésekig fodrozódnak. Ráadásul még Bergman is ott ólálkodik valahol a kollektív emlékezetünkben. A film ismertetője ugyanis valahogy így szól: három svéd család hétköznapjaiba nyerhetünk betekintést, akik hasonló problémákkal küzdenek: családi perpatvarok, gyereknevelés, évtizedes rokoni sérelmek, szerelem és hűtlenség.

Az élet napos oldala viszont pont abban remekel, hogy ezt a szakajtónyi közhelyet könnyed hangvételével és remek figuráival sikerül megtöltenie élettel. Van itt újgazdag család, ahol a nő a hétvégi partik és Instagram-sztorik bűvöletében minden másról megfeledkezik, míg a férfi életét hippi nagyapjával napirenden tartott konfliktusa terheli, ami lassan rátelepszik a saját gyerekéhez fűződő kapcsolatára is; válófélben lévő pár egy-egy új partnerrel, és egy házaspár, ahol a férfi sehogy sem képes elfogadni, hogy meddővé vált. Nagy megfejtések és igazságok helyett helyzetkomikumok mentén bonyolódik a sztori, s a végén lehet, hogy a problémák nem oldódnak meg, de a figurák közelebb kerülnek egymáshoz – a film fanyarul jókedvű világképében pedig valami ilyesmi a lényeg. Az már csak bónusz, hogy megtudhatjuk, hogyan illik és nem illik fürdőzni egy svéd vidéki tengerparton, vagy spermadonort keresni egy grillpartin.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.