"Ezért rossz gitáros Joe Satriani" (Pozvakowski)

  • Németh Tímea
  • 2007. szeptember 27.

Film

A jól ismert mondás, miszerint senki nem lehet próféta a saját hazájában, akár a jelmondata is lehetne a hazai underground egyik legkísérletezőbb zenekarának, a győri Pozvakowskinak (Bánáti Zsombor - dob, Darvas Ádám - gitár, Szombathelyi Sebestyén - basszusgitár, Szeredi Csaba - vetítés). A karakteres zajzenét játszó posztrockformációnak a napokban jelent meg a harmadik lemeze.

A jól ismert mondás, miszerint senki nem lehet próféta a saját hazájában, akár a jelmondata is lehetne a hazai underground egyik legkísérletezőbb zenekarának, a győri Pozvakowskinak (Bánáti Zsombor - dob, Darvas Ádám - gitár, Szombathelyi Sebestyén - basszusgitár, Szeredi Csaba - vetítés). A karakteres zajzenét játszó posztrockformációnak a napokban jelent meg a harmadik lemeze.

*

Magyar Narancs: Hét éve vagytok aktív zenekar, a szeptember elsején megjelent Microtron már a harmadik lemezetek. Hol voltatok eddig?

Bánáti Zsombor: A zenekar időszámítását 2002 óta tartjuk fontosnak, ekkor rögzítettük a Magyar Rádióban az első lemezünket, a Sinust. Előtte nem vettük magunkat komolyan, így kezdetben csak zenélgettünk, és nagyon lassan találtuk meg a közös nevezőt. A következő évben csatlakozott a csapathoz Szeredi, a "cinema masiniszta", és volt egy tizenegy állomásos Európa-turnénk, így komolyodott az egész. Közben szaporodtak a meghívások, erősebb lett a zene, az egész produkció. A 2004-ben megjelent második albumunk, a Transistor már egy egységben működő együttes hanganyaga lett. Évről évre történt velünk valami olyan, ami még előrébb vitte a zenekart.

MN: Például dolgoztatok Grencsó Istvánnal is.

BZS: Grencsó István az első lemez után figyelt fel ránk. Igazi presztízs volt vele együtt zenélni. Több mint inspiratív. Időközben Tigrics is bekerült a képbe. Játszottunk együtt az Ultrahang Fesztiválon, várhatóan lesz folytatása. Az Anima Sound System felkérésére is csináltunk egy feldolgozást, de nem sokan fognak ráismerni az eredetire.

Darvas Ádám: Kísérletező generációk egymásra találása volt ez Grencsóval, és nagyon élveztük a közös koncertjeinket. A vele való együttműködésnek az lett a vége, hogy a róla készült portréfilmben mi is szerepet kaptunk.

MN: Mégis alig találkozni a nevetekkel.

DÁ: Pedig igyekszünk minél több koncertet adni, bár főleg külföldön, mert nem vagyunk elájulva a hazai szervezési viszonyoktól. A fesztiválokon nehéz dolgunk lenne, mert szükség van az esti idősávra a vetítés miatt, így a Szigetnek például eszébe sem jutunk. Egyszer küldtünk nekik egy CD-t, meghallgatták az intrót, és úgy gondolták, hogy ez ambient. Továbbadták az ambientsátornak, ott elfeledkeztek rólunk, és annyira kényelmetlenül érezték magukat emiatt, hogy kiengesztelésül felléphettünk. A Kultúrház sem akart szóba állni velünk, pedig biztos sok okosat kérdeztek volna. A Burzsoá Nyugdíjasokat sem értették. Valahogy soha nem kerültünk bele a körbe. Egyébként meg azt vettem észre, hogy akit érdekel az ilyesmi, előbb-utóbb azért ránk talál. Amúgy a blogunkon is írtuk, hogy jó volna, ha megtalálna minket valaki, aki szívesen átvállalná a koncertszervezési ügyeket, mert mi ebben eléggé ellustultunk.

MN: A tapasztalataitok alapján mennyire befogadható az, amit a színpadon csináltok?

DÁ: Nem kell tőle megijedni.

BZS: Aki sok és sokféle zenét hallgat, és nyitott, talán könnyebben bevesz minket. Egyébként a dzsezzereknek túl rockos és hangos, a rockereknek túl sok a szentimentális rész és sok az elektronika, az elektronikusoknak kevés az elektronika, de sok a rock.

Szombathelyi Sebestyén: Egyrészről könnyű, mert lejön a koncertre a kedves rajongó, és végignéz egy zenés-táncos mozit. Bár alapvetően nem nagyon hasonlít a West Side Storyra. Ott a sok szélsőséges hangulati elem, az éles váltások és Szeredi is rendesen karcolja a retinákat az analóg vetítőivel, mindezek tetejében még kurva hangos is.

Szeredi Csaba: Ha valaminek, populárisnak valószínűleg nem nevezném. Becsületesen szelektálja a közönséget. Aki marad, ha mást nem, kap néhány egyszerű alapigazságot a 60-as, 70-es évek oktatófilm-maradványaiból. Például megtudja, hogy minden kolloid. A vasbeton is folyékony, ha nem is annyira, mint a puding, ilyesmi.

MN: A korai önmeghatározásotok szerint elvetitek a zenéről alkotott hagyományos elképzeléseket, és valami radikálisan újat akartok mutatni. Hogy álltok most ezzel?

DÁ: Már nincs ilyen koncepció. Az van, amit hét év alatt megszoktunk egymástól. Kísérletezünk, próbálkozunk, vizuálban verhetetlenek vagyunk. Metált vagy reggae-t bájosan bénán játszanánk, de nem kötnek keretek. Itt válik el a jó zene a rossztól. Ezért rossz gitáros Joe Satriani, és ezért jó Jonny Greenwood vagy Bujdosó a Pop Ivánból. Nincs baj a hagyományos elképzelésekkel sem, de tudni kell okosan használni őket.

SZS: Nem a "verze-verze-refrén-verze-refrén-refrén" típusú dalok írása motivál bennünket. Ezenkívül van még ezer dolog, amit biztosan nem rakunk bele a nótákba, legalábbis nem olyan formában, ahogy azt sokan megteszik.

MN: Hogyan határozzátok meg magatokat a magyar instrumentális zenekarokhoz képest?

DÁ: A hazai posztrockhoz és az úgynevezett folyamatzenékhez annyi közünk van, mint az LGT-hez. Egyenes leszek, számomra végtelenül unalmas, tökéletesen érzelemmentes, ugyanakkor hatásvadász mindegyik.

MN: Akkor hol a helyetek? Az évek során olyan kultikus előadók előtt léptetek fel, mint az ex-Swans-énekesnő, Jarboe, a brit Guapo vagy a japán Mono. Az underground java.

DÁ: Egyvalami biztos. A Pozva' nem underground, mert nem szeretne az lenni. Más kérdés, hogy jobb híján kénytelen. Szentpéterváron és Moszkvában nem éreztem undergroundnak magunkat, itthon, a Tűzraktárban viszont nagyon is. Magyarországon szerintem rengeteg dolog underground, ami máshol egyáltalán nem.

SZCS: Ma már kifejezetten közhely a zenei produkciók összefonódása képi kísérletezéssel. Boldog-boldogtalan rárobbant a vetítés adta lehetőségekre. Ugyanúgy trendi undergroundnak lenni, alternatívnak meg pláne, és ritkán találni valami jelentést ezek mögött a címkék mögött. A lényeg, hogy a produkció szerves egység-e, vagy sem. Ha csak azért vetítesz filmet egy koncerten, mert amúgy halálra unnák magukat a zenétől, az már régen rossz. Persze nincs olyan műfaj, ami ne hozna létre több felszínes terméket, mint értékállót. Bízom benne, hogy a mi audiovizuális produkciónk viszont az utóbbi kategóriába tartozik.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.