tévésmaci

Fecskelámpás

  • tévésmaci
  • 2021. augusztus 11.

Film

Amikor Sztupa és Troché rejtve jártak, lopakodtak, osonkodtak, volt egy trükkjük, mely képtelen versenyelőnyhöz juttatta őket a konkurenciával szemben.

Senki nem tudott úgy a falak tövében elsuhanni, kapualjakba húzódni, előlépni a sötétből vagy épp visszahúzódni bele, mint ők. Egyébként mindent a nagykönyv szerint csináltak: fölhajtották a ballonkabátjuk gallérját, szorosra fogták rajta az övet, puhakalapjukat a szemükbe húzták, tekintetüket a földre szegezték, mint bárki más, ha rejtve jár, lopakodik, oson. Csakhogy ők ki tudták cserélni az árnyékukat! Hogy hogy csinálták, az máig rejtély, Ómafa éveken át nyüstölte őket a titokért, hiába. A világ nagy bűvészei vagyonokat fizettek magánnyomozóknak, hogy tudják ki a dolog forszát, de hallani lehetett híres és még inkább hírhedt titkosszolgálatokról is, amelyek ugyanebben törték magukat, ugyancsak eredménytelenül. A pléhre csúszott szolgálatok pedig pártokat, kormányokat, nem egy esetben birodalmakat képviseltek. De ilyet senki sem látott, s nem is nagyon tudott elképzelni. Sztupa óvakodott a fal mellett, s mögötte táncot járt az árnyéka, mert Troché a szomszéd utcában ropta veszettül (mint arra páran azért rájöttek, a mutatvány csak egy szűkebb körön belül volt kivitelezhető, a szomszéd utca még simán belefért, a szomszéd kerület már necces volt, a szomszéd faluról már szó sem lehetett). Tehát Sztupa óvakodott, az árnyék táncolt, s mindenki a táncoló árnyékot figyelte, mialatt Sztupa léphetett valami teljesen váratlant… Troché hol Fred Astaire, hol Gene Kelly modorában dolgozott. 1979 szeptemberében – amikor Belouszováék menedékjogot kaptak Svájcban – merő szórakozásból, pusztán a barátai mulattatására csinált egy Protapopov házaspárt is, Sztupa jött a pezsgővel az Angol tengerész udvarában, míg az árnyéka olimpiai kűrt futott: a kármentő előtt az innsbruckit, az asztalok közé érve pedig már a grenoble-it. Akkor is volt egy kis faggatózás, de Troché inkább ittasnak tettette magát, és összehordott hetet-havat a Westcar-papiruszról meg egy Jean-Eugène Robert-Houdin nevű pacákról, a részeg emberek monomániájával ismételgetve, hogy az ipse nem keverendő össze Weisz Erikkel. Sztupa észre sem vette a dolgot, azt hitte, a pezsgős vödör miatt bámulja az egész asztal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.