rés a présen

„Fel kellett nőnünk”

  • rés a présen
  • 2023. szeptember 27.

Film

Nyári Ádám rendező, a Freeszfe hallgatója

rés a présen: Hol tartasz a tanulmányaidban azután, hogy elhagytad az „átalakított” SZFE-t?

Nyári Ádám: Most kezdem az ötödik, a végzős évemet. Hivatalosan két, gyakorlatilag fél évet jártam arra az SZFE-re, ahova felvettek. Aztán jött a járvány, majd az egyetemfoglalás, újabb Covid és a hatalomátvétel. A többit nem vártam meg. Az osztályommal és osztályfőnökeinkkel, Ascher Tamással és Forgács Péterrel csatlakoztunk az alakuló Freeszféhez, az Emergency Exit diplomamentő programon keresztül pedig a salzburgi Mozarteumhoz. Most kezdem az első olyan évadomat, amelyben már nem órák és vizsgák, hanem teljes értékű színházi munkák dominálnak. A tanév végén diplomázom.

rap: Milyen hatással voltak rád a történtek?

NYÁ: Fel kellett nőnünk, kegyetlenül gyorsan. Művésznek lenni soha nem volt életbiztosítás, de most tényleg fogalmunk sincs, hogy mi vár ránk. Egy olyan országban tanulunk színházcsinálást, ahol az állami színházak nagy része szóba sem áll velünk, akik pedig hajlandók lennének, mind dugig vannak, folyamatosan szűkülnek a lehetőségeik, míg a független színházi szféra épp a totális el­lehetetlenítéssel néz szembe. Kiútnak csak a nemzetköziség vagy a totális underground látszik, és bár nemzetközi szinten meglepően jó hívószó a Freeszfe, mindkét irány iszonyú bizonytalan. Bukás esetén marad a pályaváltás vagy a megalkuvás. Szakmailag és anyagilag tehát nehéz helyzetben vagyunk, viszont olyat tanultunk, ami kevés embernek adatik meg ilyen fiatalon: demokráciát, összetartást, a közösség erejét. Megtanultunk túlélni, és megtanultuk, hogy minden körülmények között lehet színházat csinálni.

rap: Az V. TITÁNium Színházi Projektben valósul meg az Arab éjszaka című előadásod a Jurányiban. Hogyan kell elképzelnünk egy hangszínházi produkciót?

NYÁ: Ez nem egy létező műfaj, a kifejezést azért találtuk ki, hogy megpróbáljuk definiálni azt, amit csinálni akarunk. A zenés színházi előadásokhoz hasonlóan az akusztikai dimenzióra, a zeneiségre koncentrálunk, de nem köznapi értelemben vett zenével dolgozunk. Talán a kísérleti vagy az avantgárd zene felől lehet megfogni azt, amit keresünk. Schimmelpfennig egy kortárs német író, aki rendkívül zenei módon alkot szöveget. A darabjában öt ember párhuzamos monológját halljuk, öt különálló történetet, mesét, álmot, amelyek bizonyos pontokon keresztezik egymást. Egy igazi őrült, izgató és forró éjszaka, ahol bármi megtörténhet, abszolút szimfonikus szerkesztésben. Ezt szeretnénk az előadásunkban kihangsúlyozni és kifejteni, éppen ezért nem igazán lesz klasszikus értelemben vett díszlet vagy kellék, helyette Horváth Ábel zenész és Sziládi Szabolcs látványtervező építenek nem létező hangszereket, amelyek kellékként és díszletként is funkcionálnak.

 
Fotó: Gulyás Dóra

rap: Kikkel és mikor lehet látni az előadást?

NYÁ: A VI. TITÁNium projektnek köszönhetően rendkívül impozáns háttérrel rendelkezünk. Az előadás létrehozói a Füge Produkció, a SzínMűhely Produkció és a Freeszfe Egyesület, mellettük támogat minket a Jurányi Ház, a Goethe Intézet és Máté Gábor. Az előadás bemutatója október 6-án lesz a Jurányi Ház kamaratermében, és a tervek szerint az egész évadban fogjuk játszani, havi rendszerességgel. Ez egy olyan előadás, amilyeneknek az egyetemen kellett volna születniük. A csapat gerincét az alig létezett zenés évfolyam adja, amelyet a „modellváltás” szétbombázott. A dramaturg-fordító Gaál Anna, a Kárpáti Péter és Fekete Ádám vezette osztály tagja – ez az osztály az enyémhez hasonlóan szintén elhagyta az egyetemet –, míg az öt színészből négyen, Berkó Boglárka, Juhász Bence, Kerek Dávid és Szász Gabriella Novák Eszter és Selmeczi György osztályába járnak, ők a „modellváltás” után is maradtak az SZFE-n. Bár voltak, akik mindent megtettek azért, hogy éket verjenek közénk, a közös alkotási vágy és a személyes barátságok erősebbnek bizonyultak. Szerepel az előadásban Imre Krisztián is, a Székesfehérvári Vörösmarty Színház színművésze, aki az előző, 2019-ben végzett Novák–Selmeczi-osztályba járt. Nem utolsósorban a csapatunk tagja Balla Anett asszisztens is.

rap: Hol találkozhatunk még az évadban?

NYÁ: A jurányis bemutató után a következő állomás Stuttgart lesz, ahol Bagossy László hívására a Theater tri-bühnében felújítjuk és játsszuk A királyi úton című előadást, amelyet freeszfés és mozarteumos diákok közösen hoztak létre Volker Lösch rendező és Chris­toph Lepschy dramaturg vezetésével. Elfriede Jelinek és a saját szövegeink alapján jön létre, írtam és rendeztem benne jelenetet, meg játszom is. Ezt a novemberi Freeszemlére is hozzuk, és két alkalommal – november 12-én és 13-án – játsszuk majd az Örkény Színházban. Borzasztó kíváncsi vagyok, hogy mit fog szólni hozzá a magyar közönség. Végül márciusban fogom bemutatni Müller Péter A vihar kapujában átiratát a ferencvárosi Pinceszínházban. A Pince az egyik első partnere volt a Freeszfének, már tavaly és tavalyelőtt is dolgozott ott az osztályom, mondhatni hazai terep. Izgatottan várom, hogy visszatérjek, ezúttal már nem egy vizsgával, hanem teljes előadással.

Neked ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.