rés a présen

„Fel kellett nőnünk”

  • rés a présen
  • 2023. szeptember 27.

Film

Nyári Ádám rendező, a Freeszfe hallgatója

rés a présen: Hol tartasz a tanulmányaidban azután, hogy elhagytad az „átalakított” SZFE-t?

Nyári Ádám: Most kezdem az ötödik, a végzős évemet. Hivatalosan két, gyakorlatilag fél évet jártam arra az SZFE-re, ahova felvettek. Aztán jött a járvány, majd az egyetemfoglalás, újabb Covid és a hatalomátvétel. A többit nem vártam meg. Az osztályommal és osztályfőnökeinkkel, Ascher Tamással és Forgács Péterrel csatlakoztunk az alakuló Freeszféhez, az Emergency Exit diplomamentő programon keresztül pedig a salzburgi Mozarteumhoz. Most kezdem az első olyan évadomat, amelyben már nem órák és vizsgák, hanem teljes értékű színházi munkák dominálnak. A tanév végén diplomázom.

rap: Milyen hatással voltak rád a történtek?

NYÁ: Fel kellett nőnünk, kegyetlenül gyorsan. Művésznek lenni soha nem volt életbiztosítás, de most tényleg fogalmunk sincs, hogy mi vár ránk. Egy olyan országban tanulunk színházcsinálást, ahol az állami színházak nagy része szóba sem áll velünk, akik pedig hajlandók lennének, mind dugig vannak, folyamatosan szűkülnek a lehetőségeik, míg a független színházi szféra épp a totális el­lehetetlenítéssel néz szembe. Kiútnak csak a nemzetköziség vagy a totális underground látszik, és bár nemzetközi szinten meglepően jó hívószó a Freeszfe, mindkét irány iszonyú bizonytalan. Bukás esetén marad a pályaváltás vagy a megalkuvás. Szakmailag és anyagilag tehát nehéz helyzetben vagyunk, viszont olyat tanultunk, ami kevés embernek adatik meg ilyen fiatalon: demokráciát, összetartást, a közösség erejét. Megtanultunk túlélni, és megtanultuk, hogy minden körülmények között lehet színházat csinálni.

rap: Az V. TITÁNium Színházi Projektben valósul meg az Arab éjszaka című előadásod a Jurányiban. Hogyan kell elképzelnünk egy hangszínházi produkciót?

NYÁ: Ez nem egy létező műfaj, a kifejezést azért találtuk ki, hogy megpróbáljuk definiálni azt, amit csinálni akarunk. A zenés színházi előadásokhoz hasonlóan az akusztikai dimenzióra, a zeneiségre koncentrálunk, de nem köznapi értelemben vett zenével dolgozunk. Talán a kísérleti vagy az avantgárd zene felől lehet megfogni azt, amit keresünk. Schimmelpfennig egy kortárs német író, aki rendkívül zenei módon alkot szöveget. A darabjában öt ember párhuzamos monológját halljuk, öt különálló történetet, mesét, álmot, amelyek bizonyos pontokon keresztezik egymást. Egy igazi őrült, izgató és forró éjszaka, ahol bármi megtörténhet, abszolút szimfonikus szerkesztésben. Ezt szeretnénk az előadásunkban kihangsúlyozni és kifejteni, éppen ezért nem igazán lesz klasszikus értelemben vett díszlet vagy kellék, helyette Horváth Ábel zenész és Sziládi Szabolcs látványtervező építenek nem létező hangszereket, amelyek kellékként és díszletként is funkcionálnak.

 
Fotó: Gulyás Dóra

rap: Kikkel és mikor lehet látni az előadást?

NYÁ: A VI. TITÁNium projektnek köszönhetően rendkívül impozáns háttérrel rendelkezünk. Az előadás létrehozói a Füge Produkció, a SzínMűhely Produkció és a Freeszfe Egyesület, mellettük támogat minket a Jurányi Ház, a Goethe Intézet és Máté Gábor. Az előadás bemutatója október 6-án lesz a Jurányi Ház kamaratermében, és a tervek szerint az egész évadban fogjuk játszani, havi rendszerességgel. Ez egy olyan előadás, amilyeneknek az egyetemen kellett volna születniük. A csapat gerincét az alig létezett zenés évfolyam adja, amelyet a „modellváltás” szétbombázott. A dramaturg-fordító Gaál Anna, a Kárpáti Péter és Fekete Ádám vezette osztály tagja – ez az osztály az enyémhez hasonlóan szintén elhagyta az egyetemet –, míg az öt színészből négyen, Berkó Boglárka, Juhász Bence, Kerek Dávid és Szász Gabriella Novák Eszter és Selmeczi György osztályába járnak, ők a „modellváltás” után is maradtak az SZFE-n. Bár voltak, akik mindent megtettek azért, hogy éket verjenek közénk, a közös alkotási vágy és a személyes barátságok erősebbnek bizonyultak. Szerepel az előadásban Imre Krisztián is, a Székesfehérvári Vörösmarty Színház színművésze, aki az előző, 2019-ben végzett Novák–Selmeczi-osztályba járt. Nem utolsósorban a csapatunk tagja Balla Anett asszisztens is.

rap: Hol találkozhatunk még az évadban?

NYÁ: A jurányis bemutató után a következő állomás Stuttgart lesz, ahol Bagossy László hívására a Theater tri-bühnében felújítjuk és játsszuk A királyi úton című előadást, amelyet freeszfés és mozarteumos diákok közösen hoztak létre Volker Lösch rendező és Chris­toph Lepschy dramaturg vezetésével. Elfriede Jelinek és a saját szövegeink alapján jön létre, írtam és rendeztem benne jelenetet, meg játszom is. Ezt a novemberi Freeszemlére is hozzuk, és két alkalommal – november 12-én és 13-án – játsszuk majd az Örkény Színházban. Borzasztó kíváncsi vagyok, hogy mit fog szólni hozzá a magyar közönség. Végül márciusban fogom bemutatni Müller Péter A vihar kapujában átiratát a ferencvárosi Pinceszínházban. A Pince az egyik első partnere volt a Freeszfének, már tavaly és tavalyelőtt is dolgozott ott az osztályom, mondhatni hazai terep. Izgatottan várom, hogy visszatérjek, ezúttal már nem egy vizsgával, hanem teljes előadással.

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.