tévésmaci

Medvepirítós

  • tévésmaci
  • 2023. szeptember 27.

Film

Amikor Sztupa és Troché egyszerre próbáltak elölről és hátulról behatolni, gondosan lezárt objektum fogadta őket.

Emeletmagas kerítés, kamerákkal pásztázott hátsó fertály, riasztóan vöröslő fénysugarak hálója, emberfejnyi lakatok minden kapun, rácsos vagy bedeszkázott ablakok várták a hátulról közelítő Sztupát. Az elölről érkező Troché dolga sem látszott könnyűnek, reflektorok az utcafronton, őrbódé, rendszeres időközönként feltűnő lassúsággal elhaladó autók, nem is egy, állig felgombolva minden. Sztupa teljes felszereltséggel vágott neki, már odafelé tartva az éjszakában, ahogy futólépésben suhant át üres telkeken (No Trespassing / Violators Will Be Shot / Survivors Will Be Shot Again), néptelen utcák, kanálisok szennyén úgy nézett ki, mint akinek két árnyéka van. Ő maga meg az ördög, akit a hátán cipel. Az ördög egy jó nagy hátizsák volt, degeszre tömve csavarlazítóval, gépolajos permetezőflakonokkal, fogókkal, racsnis és racsnitlan, kicsi és nagy, sima és csillagos csavarhúzókkal, s mint egy antenna állt ki árnyékából a hidegvágó. Troché épp ellenkezőleg, polgári szál ruhában közeledett gyalogszerrel a forgalmas főutcán, inge kigombolva látni engedte a mellkasának háromszögét, arculatán villództak a nagyvárosi fények, ajkán játszi mosoly, haladt egyenletes léptekkel, mint aki nem siet, nem fizet és nem csodálkozik.

A szembejövők az arcába bámultak és irigyelték, bárcsak lehetnék én is ennyire felhőtelen, de nem fordultak utána, ahogy elmentek mellette, el is felejtették. Az árnyék ért oda előbb, mind a kettő. A sötét folt meg a zsákja, az éj és az arcba mélyen belehulló kámzsa leple alatt. Sztupa a rá oly jellemző alapossággal fogott neki. Lezsírozta a lakatokat, beolajozta a zárakat, gondosan válogatott a tolvajkulcsok között, kimérte a megfelelő helyet, ahol át kellett vágni a kerítést, átbújt minden lézerfény alatt, s akkor mozdult, amikor épp elfordultak a reflektorok. Lassan haladt, de nem teketóriázott, tudta, mit csinál, bízott önmagában, a szaktudásában, a felszerelésében, az éjszaka jótékony sötétjében és a benne lakó macskában. Hogy mi az ördögben bízott Troché, arról Ómafa feljegyzései sem tartalmaznak még halvány utalást sem. Troché csak ment dévaj pofával a főutcán, autók fékeztek, dudáltak körülötte, a neonfények továbbra is táncoltak az arcán, néha a feltűnést alig is kerülve megbámulta magát a kirakatok üvegében, és elégedett volt. Elégedett volt, pislogott és lélegzett, és úgy volt vele, hogy aki be akar hatolni, az előbb-utóbb be is hatol, aztán majd jön, aminek jönnie kell.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.