tévésmaci

Medvepirítós

  • tévésmaci
  • 2023. szeptember 27.

Film

Amikor Sztupa és Troché egyszerre próbáltak elölről és hátulról behatolni, gondosan lezárt objektum fogadta őket.

Emeletmagas kerítés, kamerákkal pásztázott hátsó fertály, riasztóan vöröslő fénysugarak hálója, emberfejnyi lakatok minden kapun, rácsos vagy bedeszkázott ablakok várták a hátulról közelítő Sztupát. Az elölről érkező Troché dolga sem látszott könnyűnek, reflektorok az utcafronton, őrbódé, rendszeres időközönként feltűnő lassúsággal elhaladó autók, nem is egy, állig felgombolva minden. Sztupa teljes felszereltséggel vágott neki, már odafelé tartva az éjszakában, ahogy futólépésben suhant át üres telkeken (No Trespassing / Violators Will Be Shot / Survivors Will Be Shot Again), néptelen utcák, kanálisok szennyén úgy nézett ki, mint akinek két árnyéka van. Ő maga meg az ördög, akit a hátán cipel. Az ördög egy jó nagy hátizsák volt, degeszre tömve csavarlazítóval, gépolajos permetezőflakonokkal, fogókkal, racsnis és racsnitlan, kicsi és nagy, sima és csillagos csavarhúzókkal, s mint egy antenna állt ki árnyékából a hidegvágó. Troché épp ellenkezőleg, polgári szál ruhában közeledett gyalogszerrel a forgalmas főutcán, inge kigombolva látni engedte a mellkasának háromszögét, arculatán villództak a nagyvárosi fények, ajkán játszi mosoly, haladt egyenletes léptekkel, mint aki nem siet, nem fizet és nem csodálkozik.

A szembejövők az arcába bámultak és irigyelték, bárcsak lehetnék én is ennyire felhőtelen, de nem fordultak utána, ahogy elmentek mellette, el is felejtették. Az árnyék ért oda előbb, mind a kettő. A sötét folt meg a zsákja, az éj és az arcba mélyen belehulló kámzsa leple alatt. Sztupa a rá oly jellemző alapossággal fogott neki. Lezsírozta a lakatokat, beolajozta a zárakat, gondosan válogatott a tolvajkulcsok között, kimérte a megfelelő helyet, ahol át kellett vágni a kerítést, átbújt minden lézerfény alatt, s akkor mozdult, amikor épp elfordultak a reflektorok. Lassan haladt, de nem teketóriázott, tudta, mit csinál, bízott önmagában, a szaktudásában, a felszerelésében, az éjszaka jótékony sötétjében és a benne lakó macskában. Hogy mi az ördögben bízott Troché, arról Ómafa feljegyzései sem tartalmaznak még halvány utalást sem. Troché csak ment dévaj pofával a főutcán, autók fékeztek, dudáltak körülötte, a neonfények továbbra is táncoltak az arcán, néha a feltűnést alig is kerülve megbámulta magát a kirakatok üvegében, és elégedett volt. Elégedett volt, pislogott és lélegzett, és úgy volt vele, hogy aki be akar hatolni, az előbb-utóbb be is hatol, aztán majd jön, aminek jönnie kell.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.