Felhők felett

  • - barotányi -
  • 2013. március 14.

Film

Carlos Reygadas filmje minden tekintetben nagyszabású, ugyanakkor zavarba ejtő alkotás, melynek jelentős része (de korántsem egésze!) önéletrajzi elemekből építkezik. Ezt azért bőszen tarkítják néha egészen vad, néha pedig mesés fantáziaelemek, vérbőn erotikus, esetleg sporttárgyú vagy egyenesen misztikus-mágikus momentumok. Célravezető, ha a vizualitás felől nyitunk, hiszen Reygadas, egészen pontosan a munka oroszlánrészét vállaló operatőre (Alexis Zabé) a maguk nemében elképesztő felvételekkel traktálja a nézőket. A filmet Mexikó egy egészen varázslatos hangulatú részén, Morelos tartományban forgatták, melyet uralnak a fenséges vulkanikus formák, a méregzöld növényzettel benőtt meredek lejtők, a dús erdőségek, ráadásul az egész környék mintha belenyúlna a felhőkbe - a táj itt tényleg az égig ér. Hogy a perspektívát, a formák hajlását és meredekségét még jobban kiemeljék, a képmező széle felé vizuális torzítást alkalmaztak, ami sokszor egészen elmosódottá teszi a hosszan kitartott snitteket - a kép közepét viszont élesen láttatja. Fiatal, kisgyermekes házaspár költözik a városból e kies vidéki közegbe, ám sem egymással, sem környezetükkel nem jönnek ki egykönnyen - a film meghökkentő végkifejletét juszt sem áruljuk el, de annyit elmondanánk, hogy nem csak ezen a ponton hasonlít a néhai Balázs Béla Stúdió némely szürreális alkotására. Reygadas javarészt "amatőr" szereplőkkel operál, s ez egyáltalán nem válik a film hátrányára: külön kiemelnénk a gyönyörű és tehetséges Nathalia Acevedót (aki amúgy jeles videoművész, kliprendező és dj). A rendező ars poeticája szerint igyekezett az értelmet minél nagyobb mértékben kizárni a filmalkotásból. Ezt sokkal inkább az expresszionista festészet mintájára képzeli el, ahol fontosabb az alkotás kiváltotta élmény, mint az, hogy valamit ábrázoljunk is. Nos, ennek az elvárásnak maximálisan eleget tudott tenni.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.