Felhők felett

  • - barotányi -
  • 2013. március 14.

Film

Carlos Reygadas filmje minden tekintetben nagyszabású, ugyanakkor zavarba ejtő alkotás, melynek jelentős része (de korántsem egésze!) önéletrajzi elemekből építkezik. Ezt azért bőszen tarkítják néha egészen vad, néha pedig mesés fantáziaelemek, vérbőn erotikus, esetleg sporttárgyú vagy egyenesen misztikus-mágikus momentumok. Célravezető, ha a vizualitás felől nyitunk, hiszen Reygadas, egészen pontosan a munka oroszlánrészét vállaló operatőre (Alexis Zabé) a maguk nemében elképesztő felvételekkel traktálja a nézőket. A filmet Mexikó egy egészen varázslatos hangulatú részén, Morelos tartományban forgatták, melyet uralnak a fenséges vulkanikus formák, a méregzöld növényzettel benőtt meredek lejtők, a dús erdőségek, ráadásul az egész környék mintha belenyúlna a felhőkbe - a táj itt tényleg az égig ér. Hogy a perspektívát, a formák hajlását és meredekségét még jobban kiemeljék, a képmező széle felé vizuális torzítást alkalmaztak, ami sokszor egészen elmosódottá teszi a hosszan kitartott snitteket - a kép közepét viszont élesen láttatja. Fiatal, kisgyermekes házaspár költözik a városból e kies vidéki közegbe, ám sem egymással, sem környezetükkel nem jönnek ki egykönnyen - a film meghökkentő végkifejletét juszt sem áruljuk el, de annyit elmondanánk, hogy nem csak ezen a ponton hasonlít a néhai Balázs Béla Stúdió némely szürreális alkotására. Reygadas javarészt "amatőr" szereplőkkel operál, s ez egyáltalán nem válik a film hátrányára: külön kiemelnénk a gyönyörű és tehetséges Nathalia Acevedót (aki amúgy jeles videoművész, kliprendező és dj). A rendező ars poeticája szerint igyekezett az értelmet minél nagyobb mértékben kizárni a filmalkotásból. Ezt sokkal inkább az expresszionista festészet mintájára képzeli el, ahol fontosabb az alkotás kiváltotta élmény, mint az, hogy valamit ábrázoljunk is. Nos, ennek az elvárásnak maximálisan eleget tudott tenni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."