Film: Lebegés a háztetőn (Ang Lee: Tigris és sárkány)

  • - t -
  • 2001. február 22.

Film

Tíz Oscar-jelölés, az nagy dolog (akárhány díj lesz is a vége). Nem angol nyelvű (kínai nyelvű) film esetében egyenesen elképesztő,
Tíz Oscar-jelölés, az nagy dolog (akárhány díj lesz is a vége). Nem angol nyelvű (kínai nyelvű) film esetében egyenesen elképesztő, az ilyeneknek az egy szem, "testre- szabott" kitüntetés szokott lenni a plafon. Akkor miért?Azért, mert ez a film nagyon amerikai és nagyon film, ilyetén módon az tekinthető legfőbb üzenetének, eszmei mondanivalójának, amit Hollywood a megalapítása óta hangoztat, és legjobban szeret hallani is, hogy a film mint olyan egy tipikusan amerikai huncutság. Ezt a ménkű nagy okosságot meg lehet fogalmazni nyíltan és burkoltan, mindegy, bárhogy bejön, Amerika azt is bírja, ha pofán dicsérik, azt is, ha hátulról.

Az eddig is dicsdús (Értelem és érzelem, Jégvihar) Ang ezúttal a XIX. század elején Kínában játszódó vadromantikus mesketét tálal lefegyverzően attraktív eszközökkel. Munkája, ha szigorúak akarunk lenni, egy jól megoldott ifjúsági kalandfilm. Ha jófejek: kultuszcucc a Mátrix-vonalról. Akkor vagyunk jók, ha szigorúak maradunk: ez maga a mozi. A kaland. Kalandvágyból néznek még ma is filmeket, legtöbben fiatalok. A jelzett műfajban ráadásul szinte hibátlan a dolgozat, végig példamutatóan humortalan, bár egyszer egy Lo nevű pozitív köztörvényes - úgy néz ki, mint egy fénykorát élő indián - ilyet szól: milyen forgalom van mostanság a háztetőkön. Ami pedig annyi, mint a valamelyik londoni pályaudvaron bazi nagy bőgőt cipelő Hitchcock látványa. Beszédes és észrevétlen.

A látható kínaiak számtalan vonzó sajátossággal bírnak. Csinos és úgyszólván kizárólag rájuk jellemző tutyimamuszukban akkorát rúgnak, mint egy ló Martens bakancsban. Ezt, nesze-neked, teljesen nesztelenül, csak halk, selymes suhogást hallatva ábrázolja a film, mely hatás a rigorózusan aprólékos koreográfiával együtt valóban lenyűgözően légies.

Nekem már az elég a boldogsághoz a sötétségben, ha valakit Jáde Rókának hívnak, és pórul jár, ha eljön az ideje. Ám, ha az illető egy briliáns technikával verekedő öregasszony, meg vagyok véve kilóra. De az egészben az a legjobb, ami nem ami. Róka kivételével mindenki fapofával adja a bankot, még a legérzelmesebb jelenetekben sem rángatják a szájukat a hősök (keleti iskola, nyugati iskola, mindenkinek a maga módszere).

Tapasztalatainkat összegezve: korántsem érdektelen dolgozat.

- t -

Crouching Tiger, Hidden Dragon; színes, feliratos, amerikai-tajvani, 2000, 124 perc; rendezte: Ang Lee; fényképezte: Peter Pau; szereplők: Cho Yun-Fat, Michelle Yeoh, Cseng Pej Pej; az InterCom mozija

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.