Meglátogatott Tarantino (Michelle Yeoh színésznő)

  • Szecsõ András
  • 2001. február 22.

Film

Magyar Narancs: Nyugaton főleg Bond-lányként, Keleten viszont egyfajta női Jackie Chanként tartják számon.
Magyar Narancs: Nyugaton főleg Bond-lányként, Keleten viszont egyfajta női Jackie Chanként tartják számon.

Michelle Yeoh: Ez ugyanannak a személyiségnek a két oldala, a különbség egyszerűen a két kultúra által sugallt nőiszerep-sémából fakad. Amerika jobb szereti a nőket egy nagy és erős pasas árnyékában látni és láttatni, míg Keleten egyéniségek lehetünk. A Bond-lányság csak egy szerep, míg ez a "női Jackie Chan"-dolog inkább elismerés, bár úgy érzem, hogy nem az ügyességemre vonatkozik, hanem arra, hogy körülbelül annyiszor törtem össze magam, mint ő.

MN: Úgy tudom, csak azért nem szerepelt a Charlie angyalaiban, mert épp kórházban feküdt.

MY: Szóba jöttem az elején, de éppen a Tigris és sárkányt készítettük Ang Leevel. Az már más lapra tartozik, hogy valóban volt egy balesetem mindjárt a forgatás elején: rosszul ugrottam, és összetörtem a térdem. Utána három hónapig lábadoztam, majd mentem vissza befejezni a filmet. Szerencsére a film nem Amerikában készült, hanem Kínában. Ez azt jelentette, hogy nem hat-nyolc hét alatt kellett összecsapni, volt idő az akciók kidolgozására. Feltűnt már, hogy Jackie Chan amerikai filmjeiben mennyivel kevesebb a verekedés, mint a Keleten készültekben? Ez azért van, mert egy jó kis csatát megkoreografálni nagyon időigényes dolog, és az amerikai produkciókban nagyon feszített a tempó. Ott inkább vágással és effektekkel oldják meg a bunyókat, nálunk koreográfiával.

MN: Most már rendben van a lába?

MY: Mondjuk úgy, hogy kilencvenszázalékos állapotban. De a Mátrix 2-re, remélem, teljesen rendben lesz.

MN: Soha nem érezte úgy, hogy egy ilyen véletlen baleset kettétörheti a karrierjét?

MY: 1996-ban egy forgatáson leestem egy magas hídról. Hat méter zuhanás alatt az embernek meglepően sok minden eszébe jut. Én végiggondoltam, hogy ha túlélem és megbénulok, nem filmezhetek többet. A halált elfogadtam volna, de azt, hogy ágyhoz kötve kell leélnem az életem, már nem. Aztán földet értem, és még azt is hallottam, hogy megroppan a gerincem, és tudtam, hogy ez a vég. Egy hónapig voltam kórházban, fél évig kezeltek utána, a filmet viszont nyaktámaszban bár, de befejeztem. A fekvés és a kiszolgáltatottság azonban komolyan igénybe vett, és néha-néha tényleg arra gondoltam, hogy öngyilkos leszek.

MN: Hogy lesz valaki maláj születésű táncosból hongkongi akciószínész?

MY: Azért lettem profi harcművész, mert nő vagyok. Ha férfinak születtem volna, akkor most ügyvéd, könyvelő vagy bróker lennék, ugyanis ezek azok a szakmák, amelyekre fiatal koromban Malajziában gerjedtek a fiúk. Így viszont táncolni kezdtem, majd edzésekre járogattam, mert a kettő remekül kiegészítette egymást. A harcművészet nagyon sokban hasonlít a baletthoz: itt is megvannak a kötelező lépések, ugyanúgy összpontosítani kell, állandóan karban kell tartani a testet stb. Ettől függetlenül valószínűleg táncos maradtam volna, de nem bírta a hátam.

MN: A Tigris és sárkányt váratlanul két Arany Glóbusszal is jutalmazták. Mi volt a legnagyobb elismerés, amelyben pályája során részesült?

MY: Nem is tudom... Amikor nyaktöréssel feküdtem a kórházban, meglátogatott Quentin Tarantino. Tényleg nem tudok mást mondani.

Szecső András

(IC Press)

További információ: www.InterCom.hu

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.