Meglátogatott Tarantino (Michelle Yeoh színésznő)

  • Szecsõ András
  • 2001. február 22.

Film

Magyar Narancs: Nyugaton főleg Bond-lányként, Keleten viszont egyfajta női Jackie Chanként tartják számon.
Magyar Narancs: Nyugaton főleg Bond-lányként, Keleten viszont egyfajta női Jackie Chanként tartják számon.

Michelle Yeoh: Ez ugyanannak a személyiségnek a két oldala, a különbség egyszerűen a két kultúra által sugallt nőiszerep-sémából fakad. Amerika jobb szereti a nőket egy nagy és erős pasas árnyékában látni és láttatni, míg Keleten egyéniségek lehetünk. A Bond-lányság csak egy szerep, míg ez a "női Jackie Chan"-dolog inkább elismerés, bár úgy érzem, hogy nem az ügyességemre vonatkozik, hanem arra, hogy körülbelül annyiszor törtem össze magam, mint ő.

MN: Úgy tudom, csak azért nem szerepelt a Charlie angyalaiban, mert épp kórházban feküdt.

MY: Szóba jöttem az elején, de éppen a Tigris és sárkányt készítettük Ang Leevel. Az már más lapra tartozik, hogy valóban volt egy balesetem mindjárt a forgatás elején: rosszul ugrottam, és összetörtem a térdem. Utána három hónapig lábadoztam, majd mentem vissza befejezni a filmet. Szerencsére a film nem Amerikában készült, hanem Kínában. Ez azt jelentette, hogy nem hat-nyolc hét alatt kellett összecsapni, volt idő az akciók kidolgozására. Feltűnt már, hogy Jackie Chan amerikai filmjeiben mennyivel kevesebb a verekedés, mint a Keleten készültekben? Ez azért van, mert egy jó kis csatát megkoreografálni nagyon időigényes dolog, és az amerikai produkciókban nagyon feszített a tempó. Ott inkább vágással és effektekkel oldják meg a bunyókat, nálunk koreográfiával.

MN: Most már rendben van a lába?

MY: Mondjuk úgy, hogy kilencvenszázalékos állapotban. De a Mátrix 2-re, remélem, teljesen rendben lesz.

MN: Soha nem érezte úgy, hogy egy ilyen véletlen baleset kettétörheti a karrierjét?

MY: 1996-ban egy forgatáson leestem egy magas hídról. Hat méter zuhanás alatt az embernek meglepően sok minden eszébe jut. Én végiggondoltam, hogy ha túlélem és megbénulok, nem filmezhetek többet. A halált elfogadtam volna, de azt, hogy ágyhoz kötve kell leélnem az életem, már nem. Aztán földet értem, és még azt is hallottam, hogy megroppan a gerincem, és tudtam, hogy ez a vég. Egy hónapig voltam kórházban, fél évig kezeltek utána, a filmet viszont nyaktámaszban bár, de befejeztem. A fekvés és a kiszolgáltatottság azonban komolyan igénybe vett, és néha-néha tényleg arra gondoltam, hogy öngyilkos leszek.

MN: Hogy lesz valaki maláj születésű táncosból hongkongi akciószínész?

MY: Azért lettem profi harcművész, mert nő vagyok. Ha férfinak születtem volna, akkor most ügyvéd, könyvelő vagy bróker lennék, ugyanis ezek azok a szakmák, amelyekre fiatal koromban Malajziában gerjedtek a fiúk. Így viszont táncolni kezdtem, majd edzésekre járogattam, mert a kettő remekül kiegészítette egymást. A harcművészet nagyon sokban hasonlít a baletthoz: itt is megvannak a kötelező lépések, ugyanúgy összpontosítani kell, állandóan karban kell tartani a testet stb. Ettől függetlenül valószínűleg táncos maradtam volna, de nem bírta a hátam.

MN: A Tigris és sárkányt váratlanul két Arany Glóbusszal is jutalmazták. Mi volt a legnagyobb elismerés, amelyben pályája során részesült?

MY: Nem is tudom... Amikor nyaktöréssel feküdtem a kórházban, meglátogatott Quentin Tarantino. Tényleg nem tudok mást mondani.

Szecső András

(IC Press)

További információ: www.InterCom.hu

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."