Film

Floridai álom

Film

A kirekesztettség ábrázolásával sokat lehet nyerni (lásd „fontos film”-diskurzus), de rengeteg csapdát is tartogat. A perifériára szorult életeket könnyű egzotikussá és romantikussá bűvészkedni, lelkiismeretet könnyítő árut formálni belőle egy kiváltságosabb közönségnek. Kevés olyan biztos kezű rendező van ma, mint Sean Baker, aki olyan empátiával, szociológiai tudatossággal ábrá­zol­ja választott közegét, mint ő. S most az illegális kínai bevándorlók (Take Out), a San Fernando-völgy pornószínészei (Starlet) és a Los Angeles-i transznemű szexmunkások (Tangerine) után az orlandói under­classt vette elő.

Moonee egy lepukkant motelben él fiatal, a társadalom szélén éppen csak megkapaszkodó anyjával. Karnyújtásnyira van a Disneylandtől, de távolabb nem is lehetne tőle: „lakótelepi” barátaival mégis mindig megtalálják a módját, hogy elmeneküljenek, vagy legalábbis gyermekszemükkel átszínezzék nyomasztó valóságukat. Az epizodikus, kevés fordulattal élő cselekmény során Baker folyamatosan elbizonytalanít afelől, hogy Moonee flegma, rebellis anyja jó vagy rossz szülő-e – a rendező az ítélkezéstől az egész film alatt távol tartja magát. Moonee és barátai sokat tudnak, mégis keveset, hamar fel kellett nőniük és mégis ártatlanok még. Baker fakó és mégis színpompás Floridájában egy percre sem felejtjük el a sarkon ólálkodó lecsúszást és nincstelenséget, folyton betüremkedik a visszataszító valóság (a telepen ólálkodó pedofil, a prostitúcióra kényszerülő anya), de ez a nyomor nem távoli és egzotikus, hanem hétköznapi és ismerős.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.