Film

Floridai álom

Film

A kirekesztettség ábrázolásával sokat lehet nyerni (lásd „fontos film”-diskurzus), de rengeteg csapdát is tartogat. A perifériára szorult életeket könnyű egzotikussá és romantikussá bűvészkedni, lelkiismeretet könnyítő árut formálni belőle egy kiváltságosabb közönségnek. Kevés olyan biztos kezű rendező van ma, mint Sean Baker, aki olyan empátiával, szociológiai tudatossággal ábrá­zol­ja választott közegét, mint ő. S most az illegális kínai bevándorlók (Take Out), a San Fernando-völgy pornószínészei (Starlet) és a Los Angeles-i transznemű szexmunkások (Tangerine) után az orlandói under­classt vette elő.

Moonee egy lepukkant motelben él fiatal, a társadalom szélén éppen csak megkapaszkodó anyjával. Karnyújtásnyira van a Disneylandtől, de távolabb nem is lehetne tőle: „lakótelepi” barátaival mégis mindig megtalálják a módját, hogy elmeneküljenek, vagy legalábbis gyermekszemükkel átszínezzék nyomasztó valóságukat. Az epizodikus, kevés fordulattal élő cselekmény során Baker folyamatosan elbizonytalanít afelől, hogy Moonee flegma, rebellis anyja jó vagy rossz szülő-e – a rendező az ítélkezéstől az egész film alatt távol tartja magát. Moonee és barátai sokat tudnak, mégis keveset, hamar fel kellett nőniük és mégis ártatlanok még. Baker fakó és mégis színpompás Floridájában egy percre sem felejtjük el a sarkon ólálkodó lecsúszást és nincstelenséget, folyton betüremkedik a visszataszító valóság (a telepen ólálkodó pedofil, a prostitúcióra kényszerülő anya), de ez a nyomor nem távoli és egzotikus, hanem hétköznapi és ismerős.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.