Film

Floridai álom

Film

A kirekesztettség ábrázolásával sokat lehet nyerni (lásd „fontos film”-diskurzus), de rengeteg csapdát is tartogat. A perifériára szorult életeket könnyű egzotikussá és romantikussá bűvészkedni, lelkiismeretet könnyítő árut formálni belőle egy kiváltságosabb közönségnek. Kevés olyan biztos kezű rendező van ma, mint Sean Baker, aki olyan empátiával, szociológiai tudatossággal ábrá­zol­ja választott közegét, mint ő. S most az illegális kínai bevándorlók (Take Out), a San Fernando-völgy pornószínészei (Starlet) és a Los Angeles-i transznemű szexmunkások (Tangerine) után az orlandói under­classt vette elő.

Moonee egy lepukkant motelben él fiatal, a társadalom szélén éppen csak megkapaszkodó anyjával. Karnyújtásnyira van a Disneylandtől, de távolabb nem is lehetne tőle: „lakótelepi” barátaival mégis mindig megtalálják a módját, hogy elmeneküljenek, vagy legalábbis gyermekszemükkel átszínezzék nyomasztó valóságukat. Az epizodikus, kevés fordulattal élő cselekmény során Baker folyamatosan elbizonytalanít afelől, hogy Moonee flegma, rebellis anyja jó vagy rossz szülő-e – a rendező az ítélkezéstől az egész film alatt távol tartja magát. Moonee és barátai sokat tudnak, mégis keveset, hamar fel kellett nőniük és mégis ártatlanok még. Baker fakó és mégis színpompás Floridájában egy percre sem felejtjük el a sarkon ólálkodó lecsúszást és nincstelenséget, folyton betüremkedik a visszataszító valóság (a telepen ólálkodó pedofil, a prostitúcióra kényszerülő anya), de ez a nyomor nem távoli és egzotikus, hanem hétköznapi és ismerős.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.