Film

Fortyog, csak fortyog

John Hillcoat: Fékezhetetlen

  • - kg -
  • 2012. szeptember 20.

Film

Itt van az ősz, és itt van a gengszterfilm újra, aki soha nem látta még Gary Oldmant dobtáras Tommy Gunnal vigéckedni, ím, megteheti. Színész és lőfegyver szerencsés találkozásáról van szó, nincs is más dolguk, mint jól mutatni. Hasonló célt szolgál Jessica Chastain is talpig vörösben: a világszép színésznő mozgatása faluhelyen, kocsmapult mögött (egy femme fatale ő, aki a bűnös városból jött, hogy táncosnőből legyen takaros menyecske) inkább egy Nick Cave-klipben talált volna éltető közegre, de üsse kő, Gary és Jessica amúgy is csak a műfaji külcsínt adja a drámához.


 

Az ugyanis a zugpálinkafőzés berkeiben, az ipart egyre nagyobb tételben űző Bondurant fiúk háza táján zajlik, valahogy így: Forrest (Tom Hardy), a legidősebb szótlanul bámul (a mélyben indulatok fortyognak), Howard (Jason Clarke), a középső ittasan néz (a mélyben indulatok fortyognak), míg Jack (Shia LaBeouf), a legkisebb néha beleszalad egy kósza ökölbe (a mélyben...). A rendfenntartás részéről hamarosan új szereplő adja le névjegyét a fiúknak; Guy Pearce annyira különleges ügynököt játszik, hogy fintorkészletéből könnyen kigazdálkodható egy batmani főgonosz. Nála nem is annyira a mélyben, inkább a felszínhez közelebb fortyognak az indulatok - ennyi fortyogás már-már epikus dimenziókat kölcsönöz az epikus dimenziókat oly nagyon áhító produkciónak, miközben nem történik más, mint a Nagy Gengszterkönyv leckéről leckére való felmondása. Látható az igyekezet az útszéli realizmus és a legendaköltészet összeházasítására, pedig már John Ford is megmondta ezerszer: "Ha választhatsz az igazság és a legenda közt, válaszd a legendát!" Ezt a döntést filmeseink megspórolták: hol hitelesen száll az út pora (igazság), hol Tom és Jerry módjára folyik a lőgyakorlat (alighanem ez lehet a legenda). Hillcoat filmje semmit sem ad hozzá az ezerszer látottakhoz, de nem is kedvetleníti el a szesztilalomból élő műfaj kedvelőit.

A Fórum Hungary bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.