Film

Fortyog, csak fortyog

John Hillcoat: Fékezhetetlen

  • - kg -
  • 2012. szeptember 20.

Film

Itt van az ősz, és itt van a gengszterfilm újra, aki soha nem látta még Gary Oldmant dobtáras Tommy Gunnal vigéckedni, ím, megteheti. Színész és lőfegyver szerencsés találkozásáról van szó, nincs is más dolguk, mint jól mutatni. Hasonló célt szolgál Jessica Chastain is talpig vörösben: a világszép színésznő mozgatása faluhelyen, kocsmapult mögött (egy femme fatale ő, aki a bűnös városból jött, hogy táncosnőből legyen takaros menyecske) inkább egy Nick Cave-klipben talált volna éltető közegre, de üsse kő, Gary és Jessica amúgy is csak a műfaji külcsínt adja a drámához.


 

Az ugyanis a zugpálinkafőzés berkeiben, az ipart egyre nagyobb tételben űző Bondurant fiúk háza táján zajlik, valahogy így: Forrest (Tom Hardy), a legidősebb szótlanul bámul (a mélyben indulatok fortyognak), Howard (Jason Clarke), a középső ittasan néz (a mélyben indulatok fortyognak), míg Jack (Shia LaBeouf), a legkisebb néha beleszalad egy kósza ökölbe (a mélyben...). A rendfenntartás részéről hamarosan új szereplő adja le névjegyét a fiúknak; Guy Pearce annyira különleges ügynököt játszik, hogy fintorkészletéből könnyen kigazdálkodható egy batmani főgonosz. Nála nem is annyira a mélyben, inkább a felszínhez közelebb fortyognak az indulatok - ennyi fortyogás már-már epikus dimenziókat kölcsönöz az epikus dimenziókat oly nagyon áhító produkciónak, miközben nem történik más, mint a Nagy Gengszterkönyv leckéről leckére való felmondása. Látható az igyekezet az útszéli realizmus és a legendaköltészet összeházasítására, pedig már John Ford is megmondta ezerszer: "Ha választhatsz az igazság és a legenda közt, válaszd a legendát!" Ezt a döntést filmeseink megspórolták: hol hitelesen száll az út pora (igazság), hol Tom és Jerry módjára folyik a lőgyakorlat (alighanem ez lehet a legenda). Hillcoat filmje semmit sem ad hozzá az ezerszer látottakhoz, de nem is kedvetleníti el a szesztilalomból élő műfaj kedvelőit.

A Fórum Hungary bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.