Főszerepben az emberi arc – A rajzoló

Film

Új magyar tévéjáték az erőszakban fogant szerelemről. Kocsis Gergely addig rajzolja Pelsőczy Rékát, míg pszichologizáló krimi nem lesz belőle. Kritika.

Hétköznap, az éjszakai műsorsávban eldugták egy új magyar tévéfilm premierjét. Kocsis Gergely egy parkban ül és rajzol, figyel egy nőt, majd ezt teszi másnap is, meg a következőn, újra és újra. Nem véletlenül, vagy majdnem mégis. Csakhogy közben a munkája is ez. Megélhetési rajzoló, de nem ám úgy, mint a utcai bohóckodó piktorok. Picassónak becézett főhősünk bűnügyi fantomkép-rajzoló, aki jelen esetben bántalmazott nőket, nemi erőszak áldozatait faggatja az elkövetőről. Kérdez és rajzol, egyszerre pszichológus és művész; megértő, könnyen lavírozik az emberi érzések útvesztőiben, miközben részletekbe menően, túlzott artisztikum nélkül, szinte észrevétlenül alkot – és portréi nemcsak a nyomozást segítik…

Sipos Vera, Kocsis Gergely

Sipos Vera, Kocsis Gergely

 

Van némi furcsaság a karakterben, introvertált személyisége még akár gyanút keltő is lehet, de hasonló érzést implikál szinte valamennyi szereplő, visszafogott viselkedésük olyan, mintha épp most készülnének valami számottevőt közölni vagy elkövetni. A film főszereplői az arcok, férfi és női arcképek, amelyek olyan hatást keltenek, mintha valamennyi alakítaná a rajzoló személyiségét és a történet egészét is. Ám a sztori egy pontján a rajzoló már nemcsak rajzol, hanem nyomoz és felderít, sőt érzelmileg is belebonyolódik az aktuális bűntettbe. Az ok nyilván egy nő, akit a padon rajzolva figyelt. Pálfi Kata játékosan hideg, mégis rejtetten sugárzó, merész karaktere nemcsak jól passzol Kocsishoz, de plusz színt ad a fantomképkészítő portréjához. Sipos Vera, Borbély Alexandra és Pelsőczy Réka, akiken erőszakot tett az elkövető vadállat, mind tökéletes karaktert hoznak, bár a legütősebb kétségkívül Borbély vak prostituáltja. Az alcím – Erőszakban fogant szerelem – jól fedi a történetet, azonban a végén jön egy váratlan csavar, ami kibillenti a lélektani kamaradráma kereteiből a filmet, és pszichologizáló krimit csinál belőle. A váratlan vég, a folyamatos feszültséget jelentő atmoszféra, a történetmesélés komplexitása, és a remek színészi játék csinál igazán jó filmet Mattyasovszky Zsolnay Bálint rajzolójából.

És bár a tévéjáték műfajából adódóan nincs idő komplex karakterépítésre, csupán feszültséget generáló, skiccelt alakok jelennek meg – Maruszki Balázs jegyzi a sztorit –, de ezt a jól komponált hiányosságot a rendező érdekes formába önti Vecsernyés János operatőr hathatós segítségével. Lehet, hogy Picasso műveiért százmilliókat lehet kapni, a rajzoló képeiért pedig akár életfogytiglani büntetést is, de úgy tűnik, a bűnhöz közel kerülni, elkövetni és vállalni, azt csak egy nő – vagy talán a szerelem – miatt érdemes.

Még időben szólunk: a tévéfilm mint műfaj kezd divatba jönni, még ha a többség nem is a tévében nézi.

Február 11., M1

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.