Főszerepben az emberi arc – A rajzoló

Film

Új magyar tévéjáték az erőszakban fogant szerelemről. Kocsis Gergely addig rajzolja Pelsőczy Rékát, míg pszichologizáló krimi nem lesz belőle. Kritika.

Hétköznap, az éjszakai műsorsávban eldugták egy új magyar tévéfilm premierjét. Kocsis Gergely egy parkban ül és rajzol, figyel egy nőt, majd ezt teszi másnap is, meg a következőn, újra és újra. Nem véletlenül, vagy majdnem mégis. Csakhogy közben a munkája is ez. Megélhetési rajzoló, de nem ám úgy, mint a utcai bohóckodó piktorok. Picassónak becézett főhősünk bűnügyi fantomkép-rajzoló, aki jelen esetben bántalmazott nőket, nemi erőszak áldozatait faggatja az elkövetőről. Kérdez és rajzol, egyszerre pszichológus és művész; megértő, könnyen lavírozik az emberi érzések útvesztőiben, miközben részletekbe menően, túlzott artisztikum nélkül, szinte észrevétlenül alkot – és portréi nemcsak a nyomozást segítik…

Sipos Vera, Kocsis Gergely

Sipos Vera, Kocsis Gergely

 

Van némi furcsaság a karakterben, introvertált személyisége még akár gyanút keltő is lehet, de hasonló érzést implikál szinte valamennyi szereplő, visszafogott viselkedésük olyan, mintha épp most készülnének valami számottevőt közölni vagy elkövetni. A film főszereplői az arcok, férfi és női arcképek, amelyek olyan hatást keltenek, mintha valamennyi alakítaná a rajzoló személyiségét és a történet egészét is. Ám a sztori egy pontján a rajzoló már nemcsak rajzol, hanem nyomoz és felderít, sőt érzelmileg is belebonyolódik az aktuális bűntettbe. Az ok nyilván egy nő, akit a padon rajzolva figyelt. Pálfi Kata játékosan hideg, mégis rejtetten sugárzó, merész karaktere nemcsak jól passzol Kocsishoz, de plusz színt ad a fantomképkészítő portréjához. Sipos Vera, Borbély Alexandra és Pelsőczy Réka, akiken erőszakot tett az elkövető vadállat, mind tökéletes karaktert hoznak, bár a legütősebb kétségkívül Borbély vak prostituáltja. Az alcím – Erőszakban fogant szerelem – jól fedi a történetet, azonban a végén jön egy váratlan csavar, ami kibillenti a lélektani kamaradráma kereteiből a filmet, és pszichologizáló krimit csinál belőle. A váratlan vég, a folyamatos feszültséget jelentő atmoszféra, a történetmesélés komplexitása, és a remek színészi játék csinál igazán jó filmet Mattyasovszky Zsolnay Bálint rajzolójából.

És bár a tévéjáték műfajából adódóan nincs idő komplex karakterépítésre, csupán feszültséget generáló, skiccelt alakok jelennek meg – Maruszki Balázs jegyzi a sztorit –, de ezt a jól komponált hiányosságot a rendező érdekes formába önti Vecsernyés János operatőr hathatós segítségével. Lehet, hogy Picasso műveiért százmilliókat lehet kapni, a rajzoló képeiért pedig akár életfogytiglani büntetést is, de úgy tűnik, a bűnhöz közel kerülni, elkövetni és vállalni, azt csak egy nő – vagy talán a szerelem – miatt érdemes.

Még időben szólunk: a tévéfilm mint műfaj kezd divatba jönni, még ha a többség nem is a tévében nézi.

Február 11., M1

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.