Fotó: Mozgó képek (Munkácsi & Munkácsi)

  • Vízer Balázs
  • 1996. június 13.

Film

Vízer Balázs

Munkácsi talán a legkevésbé ismert a nagyok közül, ha róla írnak, mindig olyan előfutárként emlegetik, aki olyan iskolát alapított, amit nem róla neveztek el. Pedig ha minden igaz, ő találta ki a modern fotóriporter figuráját, ő készítette az első jelentős fotóesszéket és ő forradalmasította a divatfényképezést - sokan inkább erről a területről ismerik a nevét.

1921-ben

kezdte a Miklós Andor vezette Az Est konszern lapjainál, először mint sportriporter, majd mint fotóriporter. Fantasztikus képeket készített a korszak legmeghatározóbb politikusáról, Bethlen Istvánról, az ingyenkonyhás Róbert bácsiról, a kor legismertebb bűntényének vádlottjairól, az arzénes asszonyokról, és persze sok sportról. Ha valaki bármelyik nagyobb könyvtárban kikéri mondjuk a Pesti Napló vasárnapi képes mellékletének számait 1921-től 1933-ig, akkor napokig nem fogja megunni, hogy újabb és újabb Munkácsi-képeket fedezzen fel bennük. Ezt már csak azért is érdemes megtenni, mert rengeteg kép csak ezekben a lapokban található meg, a hagyaték legnagyobb része elveszett.

Az Est lapoknál Munkácsiból lassan sztár lett. 1928-ban a berlini Ullstein Press, Európa akkori legnagyobb kiadója szerződtette fotóriporterként, ami lehetővé tette, hogy rengeteget utazzon, többek között Afrikába, Dél-Amerikába és a Közel-Keletre. Fotóriportokat készített a Zeppelin világ körüli útjáról, a brazil kávéfelesleg tengerbe szórásáról - ami a világgazdasági válság jelképévé vált -, a kongói népszokásokról, argentin vadászokról, lengua indiánokról, Kemál pasáról és másokról. Afrikában készítette leghíresebb, Három fiú a Tanganyika-tónál, Kongóban című, itt látható felvételét. A XX. század talán legnagyobb fotósa, Henri Cartier-Bresson a rá ható egyik legfontosabb impulzusként írt erről a képről. Három fekete kisfiú rohan a hullámok közé, mozdulataik hihetetlen életörömről, energiáról árulkodnak. Ez a vitalitás Munkácsi titka: modelljeit mindig mozgás közben, általában egy szintén mozgó csoport tagjaiként fényképezte, s szokatlan, élesszögű beállításai csak fokozták képei mozgalmasságát.

1934-ben

Munkácsi Berlinből, a nácik elől az Egyesült Államokba költözött, ahol a Hearst sajtóbirodalom lapjainak dolgozott, többek között a Harper´s Bazaarnak. Az addig stúdióban, mesterséges megvilágítással készült, merev divatfotók helyett modelljeit kivitte a szabadba, mozgás közben, az utcán vagy a strandon fotózta őket. Azzal a pénzzel viszont, amit itt keresett, nem tudott mit kezdeni, mindent elvitt a három feleség, a barátok, a drága ház Long Islanden, a költekezés. Egy 1949-es infarktus után már nem nagyon dolgozott, önéletrajzi regénnyel próbálkozott és animációs filmeket készített, de gyakorlatilag szegény emberként halt meg

1964-ben

Öccse, Menyhért vagy Muky még ma is él, néha hazalátogat: az ő képei töltik meg a sajnos elég kicsi tárlat másik felét. Bátyja tanította meg fényképezni, ő indította el a pályán Az Est lapoknál, s az ő ajánlására került Hollywoodba, ahol jó nevű standfotósként dolgozott. A standfotósok a szakma kismesterei, a rendező és az operatőr által beállított jeleneteket veszik le, sztárportrékat készítenek, hogy legyen mit közölni az újságokban; ezeket a képeket teszik ki csalogatóként a mozik elő-csarnokába. Munkácsi Muky képei közül azok az izgalmasak, amelyek nem beállítottak, mint például egy kép az Éjféli cowboy című film forgatásáról vagy néhány fotó Sidney Lumet rendezőről.

A két testvér közül valószínűleg soha egyik sem vallotta magát művésznek, csak olyan mesterembernek, aki jól érti a dolgát. Nincs sok értelme összehasonlítani őket, de az egyik jobb.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.