Fotó: Mozgó képek (Munkácsi & Munkácsi)

  • Vízer Balázs
  • 1996. június 13.

Film

Vízer Balázs

Munkácsi talán a legkevésbé ismert a nagyok közül, ha róla írnak, mindig olyan előfutárként emlegetik, aki olyan iskolát alapított, amit nem róla neveztek el. Pedig ha minden igaz, ő találta ki a modern fotóriporter figuráját, ő készítette az első jelentős fotóesszéket és ő forradalmasította a divatfényképezést - sokan inkább erről a területről ismerik a nevét.

1921-ben

kezdte a Miklós Andor vezette Az Est konszern lapjainál, először mint sportriporter, majd mint fotóriporter. Fantasztikus képeket készített a korszak legmeghatározóbb politikusáról, Bethlen Istvánról, az ingyenkonyhás Róbert bácsiról, a kor legismertebb bűntényének vádlottjairól, az arzénes asszonyokról, és persze sok sportról. Ha valaki bármelyik nagyobb könyvtárban kikéri mondjuk a Pesti Napló vasárnapi képes mellékletének számait 1921-től 1933-ig, akkor napokig nem fogja megunni, hogy újabb és újabb Munkácsi-képeket fedezzen fel bennük. Ezt már csak azért is érdemes megtenni, mert rengeteg kép csak ezekben a lapokban található meg, a hagyaték legnagyobb része elveszett.

Az Est lapoknál Munkácsiból lassan sztár lett. 1928-ban a berlini Ullstein Press, Európa akkori legnagyobb kiadója szerződtette fotóriporterként, ami lehetővé tette, hogy rengeteget utazzon, többek között Afrikába, Dél-Amerikába és a Közel-Keletre. Fotóriportokat készített a Zeppelin világ körüli útjáról, a brazil kávéfelesleg tengerbe szórásáról - ami a világgazdasági válság jelképévé vált -, a kongói népszokásokról, argentin vadászokról, lengua indiánokról, Kemál pasáról és másokról. Afrikában készítette leghíresebb, Három fiú a Tanganyika-tónál, Kongóban című, itt látható felvételét. A XX. század talán legnagyobb fotósa, Henri Cartier-Bresson a rá ható egyik legfontosabb impulzusként írt erről a képről. Három fekete kisfiú rohan a hullámok közé, mozdulataik hihetetlen életörömről, energiáról árulkodnak. Ez a vitalitás Munkácsi titka: modelljeit mindig mozgás közben, általában egy szintén mozgó csoport tagjaiként fényképezte, s szokatlan, élesszögű beállításai csak fokozták képei mozgalmasságát.

1934-ben

Munkácsi Berlinből, a nácik elől az Egyesült Államokba költözött, ahol a Hearst sajtóbirodalom lapjainak dolgozott, többek között a Harper´s Bazaarnak. Az addig stúdióban, mesterséges megvilágítással készült, merev divatfotók helyett modelljeit kivitte a szabadba, mozgás közben, az utcán vagy a strandon fotózta őket. Azzal a pénzzel viszont, amit itt keresett, nem tudott mit kezdeni, mindent elvitt a három feleség, a barátok, a drága ház Long Islanden, a költekezés. Egy 1949-es infarktus után már nem nagyon dolgozott, önéletrajzi regénnyel próbálkozott és animációs filmeket készített, de gyakorlatilag szegény emberként halt meg

1964-ben

Öccse, Menyhért vagy Muky még ma is él, néha hazalátogat: az ő képei töltik meg a sajnos elég kicsi tárlat másik felét. Bátyja tanította meg fényképezni, ő indította el a pályán Az Est lapoknál, s az ő ajánlására került Hollywoodba, ahol jó nevű standfotósként dolgozott. A standfotósok a szakma kismesterei, a rendező és az operatőr által beállított jeleneteket veszik le, sztárportrékat készítenek, hogy legyen mit közölni az újságokban; ezeket a képeket teszik ki csalogatóként a mozik elő-csarnokába. Munkácsi Muky képei közül azok az izgalmasak, amelyek nem beállítottak, mint például egy kép az Éjféli cowboy című film forgatásáról vagy néhány fotó Sidney Lumet rendezőről.

A két testvér közül valószínűleg soha egyik sem vallotta magát művésznek, csak olyan mesterembernek, aki jól érti a dolgát. Nincs sok értelme összehasonlítani őket, de az egyik jobb.

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.