Film

Fúsi

  • 2015. november 22.

Film

A címszereplő valódi lovag: segítőkész, hűséges, önfeláldozó, és képes arra, hogy minden akadályt leküzdve győzedelmeskedjen – önmagán. Elindul hát, hogy megmentse szíve hölgyét, s nem vár viszonzást, amikor a lába elé teríti felszabadított birodalmát.

A látszat persze az, hogy ez a Fúsi egy középkorú csecsemő, egy anyukája gondoskodására szoruló, kissé retardált hústorony, aki minden munkahelyi alázást megfélemlítetten tűr, s igazán csak a terepasztala mellett él, ahol műanyag katonákkal újrajátssza a II. világháború csatáit. Élemedetten is vérmes mamája táncórákra küldi, hogy kimozduljon 150 kilós kisfia – ő pedig végre kettesben maradhasson az udvarlójával. Ekkor jelenik meg a sárkány markában sínylődő hercegkisasszony, azaz egy már erősen hervadó, magányos, depressziós kukásnő, akit ráadásul még – hogy helyzete végképp elviselhetetlen legyen – Sjófnnak is hívnak. Őt kell – tapintattal, tisztelettel, szeretettel – visszavezetni az ún. életbe. Vagyis nem kell, de a szelíd óriás megteszi: mosdatja és ápolja, takarítja a laká­sát, s még a munkáját is átvállalja – még csak nem is remélve, hogy tartózkodó vágya beteljesülhet. Mert Fúsi csakugyan lovag. Az egész romlott világ ellenében az állhatatos szerelem példázata.

Dagur Kári izlandi filmjében a humor keserű, a poénokon inkább sírni van kedvünk, s még a boldogság és öröm hamar illanó percei is végtelenül melankolikusak. Lúzer hősei csúnyák és meggyötörtek, de esendőségükön átragyog valami belső, megharcolt méltóság és nemesség. Arra emlékeztetik a nézőt, hogy milyen jó (volna) élni.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.