Film

Fúsi

  • 2015. november 22.

Film

A címszereplő valódi lovag: segítőkész, hűséges, önfeláldozó, és képes arra, hogy minden akadályt leküzdve győzedelmeskedjen – önmagán. Elindul hát, hogy megmentse szíve hölgyét, s nem vár viszonzást, amikor a lába elé teríti felszabadított birodalmát.

A látszat persze az, hogy ez a Fúsi egy középkorú csecsemő, egy anyukája gondoskodására szoruló, kissé retardált hústorony, aki minden munkahelyi alázást megfélemlítetten tűr, s igazán csak a terepasztala mellett él, ahol műanyag katonákkal újrajátssza a II. világháború csatáit. Élemedetten is vérmes mamája táncórákra küldi, hogy kimozduljon 150 kilós kisfia – ő pedig végre kettesben maradhasson az udvarlójával. Ekkor jelenik meg a sárkány markában sínylődő hercegkisasszony, azaz egy már erősen hervadó, magányos, depressziós kukásnő, akit ráadásul még – hogy helyzete végképp elviselhetetlen legyen – Sjófnnak is hívnak. Őt kell – tapintattal, tisztelettel, szeretettel – visszavezetni az ún. életbe. Vagyis nem kell, de a szelíd óriás megteszi: mosdatja és ápolja, takarítja a laká­sát, s még a munkáját is átvállalja – még csak nem is remélve, hogy tartózkodó vágya beteljesülhet. Mert Fúsi csakugyan lovag. Az egész romlott világ ellenében az állhatatos szerelem példázata.

Dagur Kári izlandi filmjében a humor keserű, a poénokon inkább sírni van kedvünk, s még a boldogság és öröm hamar illanó percei is végtelenül melankolikusak. Lúzer hősei csúnyák és meggyötörtek, de esendőségükön átragyog valami belső, megharcolt méltóság és nemesség. Arra emlékeztetik a nézőt, hogy milyen jó (volna) élni.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.