Film

Fúsi

  • 2015. november 22.

Film

A címszereplő valódi lovag: segítőkész, hűséges, önfeláldozó, és képes arra, hogy minden akadályt leküzdve győzedelmeskedjen – önmagán. Elindul hát, hogy megmentse szíve hölgyét, s nem vár viszonzást, amikor a lába elé teríti felszabadított birodalmát.

A látszat persze az, hogy ez a Fúsi egy középkorú csecsemő, egy anyukája gondoskodására szoruló, kissé retardált hústorony, aki minden munkahelyi alázást megfélemlítetten tűr, s igazán csak a terepasztala mellett él, ahol műanyag katonákkal újrajátssza a II. világháború csatáit. Élemedetten is vérmes mamája táncórákra küldi, hogy kimozduljon 150 kilós kisfia – ő pedig végre kettesben maradhasson az udvarlójával. Ekkor jelenik meg a sárkány markában sínylődő hercegkisasszony, azaz egy már erősen hervadó, magányos, depressziós kukásnő, akit ráadásul még – hogy helyzete végképp elviselhetetlen legyen – Sjófnnak is hívnak. Őt kell – tapintattal, tisztelettel, szeretettel – visszavezetni az ún. életbe. Vagyis nem kell, de a szelíd óriás megteszi: mosdatja és ápolja, takarítja a laká­sát, s még a munkáját is átvállalja – még csak nem is remélve, hogy tartózkodó vágya beteljesülhet. Mert Fúsi csakugyan lovag. Az egész romlott világ ellenében az állhatatos szerelem példázata.

Dagur Kári izlandi filmjében a humor keserű, a poénokon inkább sírni van kedvünk, s még a boldogság és öröm hamar illanó percei is végtelenül melankolikusak. Lúzer hősei csúnyák és meggyötörtek, de esendőségükön átragyog valami belső, megharcolt méltóság és nemesség. Arra emlékeztetik a nézőt, hogy milyen jó (volna) élni.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.