Szemrevaló - új német filmek

Fuss, ha bírsz

Film

Amikor kezdünk, épp a szél hordja szét a kerekesszékes Ben többszörösen hosszabbított határidők után végre elkészült szakdolgozatának lapjait. E lapok hozzák össze szerelmi háromszögünk szereplőit, Christiant, aki fél évig civil segítője lesz a fiúnak, és Annikát, a csellistát, akit időtlen idők óta távcsövön figyel Ben egy duisburgi toronyház tizennegyedik emeleti balkonjáról.
Amikor kezdünk, épp a szél hordja szét a kerekesszékes Ben többszörösen hosszabbított határidõk után végre elkészült szakdolgozatának lapjait. E lapok hozzák össze szerelmi háromszögünk szereplõit, Christiant, aki fél évig civil segítõje lesz a fiúnak, és Annikát, a csellistát, akit idõtlen idõk óta távcsövön figyel Ben egy duisburgi toronyház tizennegyedik emeleti balkonjáról. Tipikus fiatalok, akiknek nem jó semmi sem, hisz' a vágyaik úgysem teljesülhetnek soha. Annika nem játszhat soha szólót a lámpaláza miatt, Christian nem lehet orvos, mert hánynia kell a vértõl, Bennek meg úgyis minden mindegy, hisz' egy kerekesszékesnek még a szerelem se jár. Minek bármit is tenni, gondolják, úgyis jön a globális felmelegedés, Európát elönti a víz, és delfinek ugrálnak majd az orrunk elõtt. De álmaikban ekkor jön egy hajó, s õk felszállnak - és sosem jönnek vissza. Közben persze történik ez-az, sok szép, igaz, megrázó vagy éppen kifordított humorától hiteles jelenet, melyek minden ritmusprobléma ellenére odaszögeznek a vászon elé - majdnem a legvégéig. Ám ott megbicsaklik a szimpatikus történet, és oly vad giccsbe csap, hogy nem hiszünk a szemünknek. Van a fináléban minden: öngyilkossági kísérlet, amiért mindhárman a jég foglyai lesznek, animáció (Ben kedvenc rajzfilmjének teátrális kifordítása), és némi kopogtatás a menny kapuján, ahol a strázsa a fiút nem, de õmiatta elhalt barátnõjét szó nélkül engedi át. Ja, és Bennek még odasúgják, hogy az élet szép, és neki még sok dolga van lenn a földön. Ez alighanem igaz lehet: az élet szép, és sok a dolog benne.

***

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.