Film

Gólya viszi

Olma Frigyes: Gemenc – Árterek világa

  • - legát -
  • 2017. július 1.

Film

A digitális fotótechnikának hála egy sor olyan dolog is köznapi hobbivá nemesült, ami korábban – megfizethetetlen és kivételes eszközigénye miatt – kizárólag profik kiváltsága volt.

Az egyik legjobb példa a természetfotózás. Persze az erre alkalmas apparátok ma sem olcsók, de már bárhol beszerezhetők, így kellő elszántsággal, kreativitással és kitartással a tehetséges amatőr a National Geographic sztárja lehet, sőt, a webkameráknak, a drónoknak és az egyéb „hangszereknek” köszönhetően olyan látványosságokat is produkálhat, amilyenekről nemhogy dr. Homoki Nagy István, de Cousteau kapitány vagy Sir David Attenborough sem álmodhatott.

Olma Frigyes könyvvizsgáló a Gemencről álmodott, mert aki egy kicsit is jobban bevette magát a Duna-ártér sűrűjébe, az biztosan álmodik róla. A párját ritkító ártéri erdő semmihez sem mérhető, nem vitás, hogy a Hortobágy és a Balaton mellett a legfantasztikusabb nagy kiterjedésű természeti csoda Magyarországon, rá­adásul oly mértékben nem is tudott rátelepedni az idegenforgalom, hogy ellenszenvessé tegye.

Olma Frigyes filmje még tíz évvel ezelőtt is csak a fejében foroghatott volna, ma viszont már az említett elszántsággal, kitartással és kreativitással megvalósíthatta álmát. Öt évet szánt rá a szabad­idejéből, meg minden bizonnyal jelentős tételt a megtakarított pénzéből, hogy megpróbálja rögzíteni, amit Gemenc mutatni képes. A legnagyobb felfedezése egy feketególya-fészek megtalálása és bekamerázása volt, ami már csak azért is nagy dolog, mert ez a faj a fehér rokonnal ellentétben kimondottan bizalmatlan, rejtőzködő életet él. Állítólag 35 pár fészkel a Gemenci-erdőben, de nehéz lenne kiállítani harmincöt embert, aki valóban látott már ilyet. Nos, Olma Frigyes webkamerája egészen közel hozza a fészekben történteket, ez pedig szenzáció a javából. Még akkor is, ha ezek a felvételek feltűnően rosszabb minőségűek a többinél.

De a mindössze egyórás film java „a többiből” tevődik össze, erre szokás azt mondani, hogy lélegzetelállító felvételek. Szarvasok, vaddisznók, mindenféle madarak és virágok, lassított és gyorsított felvételek; külön-külön mindegyik bravúros, profi munka, minden tiszteletünk az alkotóé.

Csakhogy – kell is ezt magyarázni? – egy film nemcsak képek sorozata, legalább ennyire fontos a dramaturgia, a zene, a vágás. Nos, a Gemenc e tekintetben fájóan amatőr. A fekete gólya megérkezése és költözése közötti időszak (márciustól szeptemberig) adja a keretét, de a gólyakukkolás mellett a rendező mindent megpróbál bemutatni és elmagyarázni, és ez lehetetlen ennyi idő alatt. Ráadásul sokszor elvész a szépségben, egy-egy mókás jelenetben, a narrátor pedig a legtöbbször erőltetetten próbálja elmesélni azt, amit egyébként is látunk. A szöveg, az elbeszélés módja, a zenei motívumok (főcím: Este a székelyeknél) leginkább dr. Homoki Nagy (50–60 éves) műveinek hangvételét idézik, ám míg azok – a profi forgatókönyvnek hála – izgalmas filmként is működtek, a Gemenc csak pazar képek sorozata. Gyönyörködünk, gyönyörködünk, de a csodás vidék ettől még idegen marad.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment Ltd.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.