Film

Gólya viszi

Olma Frigyes: Gemenc – Árterek világa

  • - legát -
  • 2017. július 1.

Film

A digitális fotótechnikának hála egy sor olyan dolog is köznapi hobbivá nemesült, ami korábban – megfizethetetlen és kivételes eszközigénye miatt – kizárólag profik kiváltsága volt.

Az egyik legjobb példa a természetfotózás. Persze az erre alkalmas apparátok ma sem olcsók, de már bárhol beszerezhetők, így kellő elszántsággal, kreativitással és kitartással a tehetséges amatőr a National Geographic sztárja lehet, sőt, a webkameráknak, a drónoknak és az egyéb „hangszereknek” köszönhetően olyan látványosságokat is produkálhat, amilyenekről nemhogy dr. Homoki Nagy István, de Cousteau kapitány vagy Sir David Attenborough sem álmodhatott.

Olma Frigyes könyvvizsgáló a Gemencről álmodott, mert aki egy kicsit is jobban bevette magát a Duna-ártér sűrűjébe, az biztosan álmodik róla. A párját ritkító ártéri erdő semmihez sem mérhető, nem vitás, hogy a Hortobágy és a Balaton mellett a legfantasztikusabb nagy kiterjedésű természeti csoda Magyarországon, rá­adásul oly mértékben nem is tudott rátelepedni az idegenforgalom, hogy ellenszenvessé tegye.

Olma Frigyes filmje még tíz évvel ezelőtt is csak a fejében foroghatott volna, ma viszont már az említett elszántsággal, kitartással és kreativitással megvalósíthatta álmát. Öt évet szánt rá a szabad­idejéből, meg minden bizonnyal jelentős tételt a megtakarított pénzéből, hogy megpróbálja rögzíteni, amit Gemenc mutatni képes. A legnagyobb felfedezése egy feketególya-fészek megtalálása és bekamerázása volt, ami már csak azért is nagy dolog, mert ez a faj a fehér rokonnal ellentétben kimondottan bizalmatlan, rejtőzködő életet él. Állítólag 35 pár fészkel a Gemenci-erdőben, de nehéz lenne kiállítani harmincöt embert, aki valóban látott már ilyet. Nos, Olma Frigyes webkamerája egészen közel hozza a fészekben történteket, ez pedig szenzáció a javából. Még akkor is, ha ezek a felvételek feltűnően rosszabb minőségűek a többinél.

De a mindössze egyórás film java „a többiből” tevődik össze, erre szokás azt mondani, hogy lélegzetelállító felvételek. Szarvasok, vaddisznók, mindenféle madarak és virágok, lassított és gyorsított felvételek; külön-külön mindegyik bravúros, profi munka, minden tiszteletünk az alkotóé.

Csakhogy – kell is ezt magyarázni? – egy film nemcsak képek sorozata, legalább ennyire fontos a dramaturgia, a zene, a vágás. Nos, a Gemenc e tekintetben fájóan amatőr. A fekete gólya megérkezése és költözése közötti időszak (márciustól szeptemberig) adja a keretét, de a gólyakukkolás mellett a rendező mindent megpróbál bemutatni és elmagyarázni, és ez lehetetlen ennyi idő alatt. Ráadásul sokszor elvész a szépségben, egy-egy mókás jelenetben, a narrátor pedig a legtöbbször erőltetetten próbálja elmesélni azt, amit egyébként is látunk. A szöveg, az elbeszélés módja, a zenei motívumok (főcím: Este a székelyeknél) leginkább dr. Homoki Nagy (50–60 éves) műveinek hangvételét idézik, ám míg azok – a profi forgatókönyvnek hála – izgalmas filmként is működtek, a Gemenc csak pazar képek sorozata. Gyönyörködünk, gyönyörködünk, de a csodás vidék ettől még idegen marad.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment Ltd.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.