Animációs film

WireLess

  • - legát -
  • 2017. július 8.

Film

A drót sokféle dolgot szimbolizálhat, nemcsak a kötöttségeket. Jelképezhet jó vezetőt, szoros barátságot, vagy éppen hierarchikus viszonyt. Pataki Szandra filmje sokkal földhözragadtabb problémával indul, a csomósodással, az összegubancolódással. Elsőre bagatell ügynek tűnik, pedig egyáltalán nem az. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy e kivédhetetlen folyamat ma a civilizáció egyik legnagyobb problémája, és ugyan az elmúlt pár évtizedben igen komoly előrelépések történtek a teljes drótnélküliség (wireless) megteremtése érdekében – gondoljunk csak a telefonzsinórok minimalizálására –, e végső cél még mindig beláthatatlan távolságban van.

A WireLess első pillanatai Jankovics Marcell Sisyphusát (1974) idézik, pontosabban annak továbbgondolását, kiterjesztését: az összegubancolódott drót emberalakot ölt, ami vállára kapva önnön alkotórészét, a lehetetlennel veszi fel a harcot; kódolva van tehát a küzdelem. De Pataki nemcsak más eszközökkel (fájdalmas, rideg bábanimációval) ábrázolja a reménytelen harcot, mondandója is sokkal pesszimistább. Míg a nagy előd a hiábavalóságban is az emberi nagyságot és a hit erejét igyekezett pár percbe összesűríteni, itt épp az ellenkezőjét láthatjuk: az önzés, a másik eltaposása válik teremtő erővé, ami a látszólagos ellentmondás ellenére is teljesen magától értetődő.

A WireLess szó szerint húsba vágó, ám roppant látványos öt perce elsősorban kellemetlen szembesítés, ritka és bátor alkotói megnyilvánulás a hasonló terjedelmű (és általában poénra kihegyezett) animációs filmek világában.

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.