Film

Grace - Monaco csillaga

Film

A modern tündérmese fogalmának egyfajta értelmezését manapság a 20. század nagy hercegnői életpályáinak megéneklése nyújtja. Egy átlagember élete valahogy összefonódik egy királyi dinasztia sorsával, ami nagyon drámai, de kevéssé átélhető bonyodalmakat szül.

A Dianában egy óvónőből lett hercegnő, a Grace-ben pedig egy "átlagos" filmcsillag kénytelen megbirkózni az uralkodói lét adta nehézségekkel. Mindkét film arra törekszik, hogy realisztikusan ábrázolja a társadalmi rétegek közti radikális ugrásból adódó vívódást, az eredmény mégis giccsközeli lesz.

És ez csupán a Grace egyik baja. A szereplők motivációi is kuszák: a Tim Roth alakította Rainier hol pipogya, hol követelőző, hol liberális, hol konzervatív. Roth kínlódik a szereppel, s Nicole Kidman sem jár jobban. Néhány formai probléma is felmerül, például a túlgondolt, agyonvágott, funkció nélküli jelenetekben (Grace művészieskedő lovas vágtája Maria Callassal), illetve az elmért közelikben, ahol bántóan a néző arcába tolják a decensen sírdogáló Kidmant. A film erényei közé sorolható viszont a még a 60-as években is a múlt századi, birodalmi álmait dédelgető Európa haldokló arisztokráciájának ábrázolása, melynek tagjai pazar jachtpartikon mulatnak, miközben féltett gyarmataikon már forrong a nép. Sikerül megragadni az ekkoriban önálló hatalmi tényezővé növő média térnyerését és a kor politikai csatározásait is. Viszont a film leggiccsesebb és legeltúlzottabb momentumát, miszerint a csupaszív hercegnő beszéde meglágyította a Monaco köré blokádot vonó De Gaulle szívét, semmilyen korrajz nem képes feledtetni.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.