Film

Grace - Monaco csillaga

Film

A modern tündérmese fogalmának egyfajta értelmezését manapság a 20. század nagy hercegnői életpályáinak megéneklése nyújtja. Egy átlagember élete valahogy összefonódik egy királyi dinasztia sorsával, ami nagyon drámai, de kevéssé átélhető bonyodalmakat szül.

A Dianában egy óvónőből lett hercegnő, a Grace-ben pedig egy "átlagos" filmcsillag kénytelen megbirkózni az uralkodói lét adta nehézségekkel. Mindkét film arra törekszik, hogy realisztikusan ábrázolja a társadalmi rétegek közti radikális ugrásból adódó vívódást, az eredmény mégis giccsközeli lesz.

És ez csupán a Grace egyik baja. A szereplők motivációi is kuszák: a Tim Roth alakította Rainier hol pipogya, hol követelőző, hol liberális, hol konzervatív. Roth kínlódik a szereppel, s Nicole Kidman sem jár jobban. Néhány formai probléma is felmerül, például a túlgondolt, agyonvágott, funkció nélküli jelenetekben (Grace művészieskedő lovas vágtája Maria Callassal), illetve az elmért közelikben, ahol bántóan a néző arcába tolják a decensen sírdogáló Kidmant. A film erényei közé sorolható viszont a még a 60-as években is a múlt századi, birodalmi álmait dédelgető Európa haldokló arisztokráciájának ábrázolása, melynek tagjai pazar jachtpartikon mulatnak, miközben féltett gyarmataikon már forrong a nép. Sikerül megragadni az ekkoriban önálló hatalmi tényezővé növő média térnyerését és a kor politikai csatározásait is. Viszont a film leggiccsesebb és legeltúlzottabb momentumát, miszerint a csupaszív hercegnő beszéde meglágyította a Monaco köré blokádot vonó De Gaulle szívét, semmilyen korrajz nem képes feledtetni.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.