Film

Grace - Monaco csillaga

Film

A modern tündérmese fogalmának egyfajta értelmezését manapság a 20. század nagy hercegnői életpályáinak megéneklése nyújtja. Egy átlagember élete valahogy összefonódik egy királyi dinasztia sorsával, ami nagyon drámai, de kevéssé átélhető bonyodalmakat szül.

A Dianában egy óvónőből lett hercegnő, a Grace-ben pedig egy "átlagos" filmcsillag kénytelen megbirkózni az uralkodói lét adta nehézségekkel. Mindkét film arra törekszik, hogy realisztikusan ábrázolja a társadalmi rétegek közti radikális ugrásból adódó vívódást, az eredmény mégis giccsközeli lesz.

És ez csupán a Grace egyik baja. A szereplők motivációi is kuszák: a Tim Roth alakította Rainier hol pipogya, hol követelőző, hol liberális, hol konzervatív. Roth kínlódik a szereppel, s Nicole Kidman sem jár jobban. Néhány formai probléma is felmerül, például a túlgondolt, agyonvágott, funkció nélküli jelenetekben (Grace művészieskedő lovas vágtája Maria Callassal), illetve az elmért közelikben, ahol bántóan a néző arcába tolják a decensen sírdogáló Kidmant. A film erényei közé sorolható viszont a még a 60-as években is a múlt századi, birodalmi álmait dédelgető Európa haldokló arisztokráciájának ábrázolása, melynek tagjai pazar jachtpartikon mulatnak, miközben féltett gyarmataikon már forrong a nép. Sikerül megragadni az ekkoriban önálló hatalmi tényezővé növő média térnyerését és a kor politikai csatározásait is. Viszont a film leggiccsesebb és legeltúlzottabb momentumát, miszerint a csupaszív hercegnő beszéde meglágyította a Monaco köré blokádot vonó De Gaulle szívét, semmilyen korrajz nem képes feledtetni.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.