DVD

Greenberg

  • - köves -
  • 2011. december 27.

Film

Az ilyen Greenberg-szerű alakokat Woody Allen 6-10 emberes tömegjeleneteiben lehet megfigyelni. A főhős (Allen vagy a beugrók) valami nőt fűz egy értelmiségi állófogadáson, a dúsan megpakolt könyvszekrény előtt, közben jobbra is, balra is fontoskodó alakok értekeznek Nietzsche kék korszakáról, a lazacos bagel művészettörténetben elfoglalt helyéről, Woody esetleg elsüt egy poént a kárukra, avval le is játszanak. Noah Baumbach rendező most mikroszkopikus részletességgel figyel egy ilyen alakot. Roger Greenberg egy fiatalságát sirató, negyven körüli pasas, aki keleti parti ideg-összeroppanását igyekszik nyugati parti semmittevéssel kúrálni. Innen nézve sikersztoriban vagyunk, minthogy hősünknek maradéktalanul sikerül teljesítenie az előírt programot: semmit tesz reggel, semmit délben és semmit este. Mindeközben átgyalogol korosztálya néhány kevésbé semmittevő tagján plusz egy jóval fiatalabb, tenyeres-talpas teremtésen. Őt Greta Gerwig, a motyogós-köldöknézős-hobbifilmes mumblecore irányzat üdvöskéje adja, míg Greenberget a kommerszből kicsit kiruccanó Ben Stiller. Stiller artoskodása semmivel sem alávalóbb, mint amikor kipróbált függetlenek adják a szerencsétlent, Baumbach filmje tehát e tekintetben is siker. Jól teljesít a nihil, jól a színészgárda, jól LA, és jól a film egyetlen rokonszenves szereplője, a gyengélkedő családi eb. Csak a kísérlettel, azzal nehéz megbarátkozni. Hangos dobpergés közepette Baumbach bebizonyítja: igenis lehetséges szellemesség nélkül is Woody Allen-filmet készíteni. Ez még Allennek sem sikerült soha.

Forgalmazza a Select Video


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.