DVD

Greenberg

  • - köves -
  • 2011. december 27.

Film

Az ilyen Greenberg-szerű alakokat Woody Allen 6-10 emberes tömegjeleneteiben lehet megfigyelni. A főhős (Allen vagy a beugrók) valami nőt fűz egy értelmiségi állófogadáson, a dúsan megpakolt könyvszekrény előtt, közben jobbra is, balra is fontoskodó alakok értekeznek Nietzsche kék korszakáról, a lazacos bagel művészettörténetben elfoglalt helyéről, Woody esetleg elsüt egy poént a kárukra, avval le is játszanak. Noah Baumbach rendező most mikroszkopikus részletességgel figyel egy ilyen alakot. Roger Greenberg egy fiatalságát sirató, negyven körüli pasas, aki keleti parti ideg-összeroppanását igyekszik nyugati parti semmittevéssel kúrálni. Innen nézve sikersztoriban vagyunk, minthogy hősünknek maradéktalanul sikerül teljesítenie az előírt programot: semmit tesz reggel, semmit délben és semmit este. Mindeközben átgyalogol korosztálya néhány kevésbé semmittevő tagján plusz egy jóval fiatalabb, tenyeres-talpas teremtésen. Őt Greta Gerwig, a motyogós-köldöknézős-hobbifilmes mumblecore irányzat üdvöskéje adja, míg Greenberget a kommerszből kicsit kiruccanó Ben Stiller. Stiller artoskodása semmivel sem alávalóbb, mint amikor kipróbált függetlenek adják a szerencsétlent, Baumbach filmje tehát e tekintetben is siker. Jól teljesít a nihil, jól a színészgárda, jól LA, és jól a film egyetlen rokonszenves szereplője, a gyengélkedő családi eb. Csak a kísérlettel, azzal nehéz megbarátkozni. Hangos dobpergés közepette Baumbach bebizonyítja: igenis lehetséges szellemesség nélkül is Woody Allen-filmet készíteni. Ez még Allennek sem sikerült soha.

Forgalmazza a Select Video


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.