Dokumentumfilm

A retusált Lóri

Kopaszkutya Kettő

Film

A Kopaszkutyát előszeretettel nevezik kultfilmnek, vélhetően nem azért, amitől hiteles: a hazai rockzene pitiánerségének ábrázolása miatt. Idézhetnénk Szomjas György 1981-es filmjének emlékezetes jeleneteit, a közismert dalokat, a lényeg mégis a sztori.

Van egy lelkes faszi, kitalál zenészhaverjainak egy hatásos imázst ("le kell menni kutyába"), amire tinédzserek ezrei pörögnek rá. Csakhogy a "nagy álmot", a tévészereplést nem tudja elintézni, társai pedig úgy berágnak ezen, hogy mielőtt kirúgják, még jól meg is verik. A film úgy ér véget, hogy hősünk nem lankad, sintér haverjával új zenekart alapít.

Kopaszkutya Kettő ennek a bandának a története lehetett volna egy-két évvel a premier után, de Szomjas - nagyon helyesen - hagyta a fenébe az egészet. Későbbi filmjeiben (Könnyű testi sértésRoncsfilm stb.) a rock and roll romantika helyett a valódi Kőbánya bluest próbálta bemutatni, kezdetben sikerült, később egyre modorosabbá vált, végül teljesen hiteltelenné. Amikor hírét vettük, hogy harminc év múltán a Kopaszkutya folytatását forgatja, azt hittük, blöff. Vagy az ellenségei terjesztik. A film azonban elkészült, s a forgalmazó így ajánlja: "Ez a 30 év egy nagy történet is egyben - a blues, a kutyaság, a proletrock története. A Kopaszkutya Kettő a három főszereplőt (Deák Bill Gyula, Földes László, Póka Egon) követi, magánéletükbe is bepillantva, időnként fikciós elemeket is felhasználva."

Egy filmajánlót soha nem szabad komolyan venni, de olyat eddig még nem láttunk, amiből egy szó sem igaz.

Kopaszkutyának nem három, csak két főszereplője volt: Schuster Lóránt (P. Mobil, később MIÉP) és a Hobo Blues Band összes tagja. Szomjas Schustert - álszent politikai finnyáskodásból - egyszerűen kiretusálta, az akkori banda másik három tagját pedig egyszerűen elfelejtette. (Tényleg, hova tűnt a két gitáros, Szénich János és Körös József, mi lehet Pálmai "Palmer" Zoltán dobossal?) Mindez persze akkor lenne érdekes, ha a három új főszereplő valóban elmesélné a "blues, a kutyaság, a proletrock történetét", de itt nemhogy "nagy", semmiféle történet nem játszik. Helyette a Hobo Blues Band tavalyi búcsúkoncertjéből (amit nem is Szomjas stábja rögzített) tekinthetünk meg sok-sok zenés epizódot, miközben a három veterán elsősorban a 70-80-as évekről anekdotázik a szokásos Kőbánya-klisék felhasználásával. De van ennél is roszszabb: amikor Földes komolyra fordul, és saját magát próbálja megmagyarázni. Ez ugyanis annyira zavaros, hogy néha olyan érzésünk támad - például amikor József Attila nevét mantrázza -, hogy ennek az embernek lövése sincs, miről beszél, mit akar mondani, egyáltalán: gondol-e bármit is - önnön emlékműve farigcsálásán kívül.

Kopaszkutya Kettőben a beszélő fejek, a felhasznált koncert és persze az eredeti film részletei mellett megtekinthetjük az ünnepi pillanatot, amikor Földes László Schmitt Páltól és Orbán Viktortól átvette a Kossuth-díjat, láthatunk egy afféle "álomjelenetet", amikor a Billék szovjet katonáknak adnak autogramot. A legviccesebb mégis az, amikor váratlanul felbukkan Babos Gyula, Freinreisz Károly, sőt a miniszterelnök is, hogy semmitmondások közepette "méltasson".

Ne várjunk konfliktust, feszültséget vagy bármit, ami elgondolkodtatna. Itt csak önfényezés van, az is csak úgy öregurasan. Vajon Szomjas György mit akart ezzel?

Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.