"Ha privát kutya vagy" - Teresa Ann Miller idomár

Film

Hogyan lesz két, Amerika hátsó udvaraiból szalasztott 10 hónapos ebből Hagen, a Fehér Isten fenevada? Mundruczó Kornél filmjének amerikai kutyatrénerével Skype-on beszélgettünk a két sztár - Luke és Body - derűs farkcsóválása közepette.

Magyar Narancs: Ha kutya volnék, mit kéne tennem, hogy filmszerephez jussak?

Teresa Ann Miller: A produkciók a saját kutyáikat preferálják, szóval, ha privát kutya vagy, valamiben nagyon jónak kell lenned, hogy eljuss Hollywoodig.

MN: Luke és Body miben tűnt ki?

TAM: A külső volt a döntő. Kornélnak olyan kutya kellett, aki elüt a többi kétszáztól. Ráadásul a munkamennyiség és a hosszú forgatási napok miatt két kutya kellett. Szükség volt egy tökéletes helyettesre is.

false

MN: Mennyi idő alatt csinált színészeket a kutyákból?

TAM: 16 hét alatt. Amikor 10 hónaposan hozzám kerültek, se pórázt, se füvet nem láttak még soha. Innen indultunk. Azt kellett elérnem, hogy természetesnek tűnjenek a kamerák előtt, ne látszódjon a tréning. Kétszáz másik kutya, filmesek, reflektorok és mikrofonállványok sűrűjében kellett Budapest utcáin természetesen viselkedniük. (Ezen a ponton Luke heves üdvözlésbe kezd a Skype-kamera előtt - K. G.) Az első hónapban mindent együtt csináltak a két másik kutyámmal. Ül, fekszik, gyere ide, marad, áll - ezeket mind a négyen együtt tanulták. A következő 4-5 hétben azt tanultuk, hogy miként kell a többi emberhez igazodni. Nemcsak hozzám, de az idegenekhez is. Az utolsó etapban jöttek a külső helyszínek. Az egy dolog, hogy mit tanultak itt nálam, de ugyanezt kellett produkálniuk idegen környezetben is. Miután ezzel is megvoltunk, elrepültünk Budapestre, hogy Halász Árpáddal, a magyar trénerrel és az ő kutyáival dolgozzunk. A legnehezebb az volt, hogy a Hagent játszó kutya ne a mögötte rohanó 200 másikat fixírozza. Érdekelte, kik futnak mögötte, ki az esetleges veszélyforrás, hogy ők miért kapnak jutalomfalatot, mikor ő nem.

MN: Szegény miért nem kapott?

TAM: Mert ő hozzám futott, a mögötte lévő kétszáz kutya viszont rohant tovább. Persze nálam is komoly jutalmazási rendszer van érvényben, ne aggódjon! A sok jutalomfalat, sok játék híve vagyok. De néha egy rágnivaló törülköző is megteszi. A lényeg, hogy ne unatkozzanak. Csak a játékkal tudom feldobni őket, több pénzzel, nagyobb házzal, jobb autóval nem megy.

false

MN: Ha kutya volnék, milyen jogok járnának nekem? Mi a munkaórák maximuma?

TAM: Nincs számszerűsítve. A lényeg, hogy nem szabad túlhajtani egy kutyát sem, nem szabad kimerültségbe hajszolni őket. Arra viszont konkrét előírás van, hogy ha egy jelenetben injekciót kap a kutya, azt egy díszletlábba kell beadni. Ha a kutyának azt kell játszania, hogy futás közben meglövik, nem szabad semmiféle drótot használni a rángatására, botlatására. De a legnagyobb veszély a tapasztalatlan filmes. Én az American Humane Association (AHA) előírásai szerint járok el. A filmen megrendezett kutyaviadalokra is megvannak a szabályaik. Nem lehet két kutyát egymásnak ereszteni a ringben. Nem lehet bekötözni a szájukat és így hergelni őket. Kellő időt kell hagyni, hogy megszokják egymást és megtanulják a szimulált harc fogásait. Nem csak a kutyát, a trénert is védik a szabályok.

MN: Több cikk is pedzegette, hogy az AHA szeret engedményeket tenni Hollywoodnak, hiszen belőlük élnek. A Befutó c. sorozat forgatásán három ló pusztult el, Spielberg Hadak útján című filmje készítése közben egy.

Befutó: Nolte+ló

Befutó: Nolte+ló

 

TAM: A filmekben kipróbált filmes lovak szoktak játszani, de filmes lóból nem lesz jó versenyló. Ezért a Befutó készítői igazi versenylovakat is használtak. A balesetek és a halálesetek kizárólag a versenylovakkal történtek. Velük nem filmes, hanem lovas szakemberek foglalkoztak. A Spielberg-film forgatásán, úgy tudom, természetes halált halt a ló. Tudok olyan reklámfilmről, ahol egy cápát raktak medencébe. Az AHA is ott volt, és ha a vizet frissnek találták és elég mozgástere volt a cápának, ki a megmondhatója, hogy történt-e szabályszegés? Nagy dolog, hogy léteznek egyáltalán előírások.

MN: Jack Nicholsonnak bele van írva a szerződésébe, hogy ha Lakers-meccs van, bármikor leléphet a forgatásról. Járnak kiváltságok a kutyasztároknak is?

false

TAM: Hát, Lakers-meccsre nem járnak. A leggyakoribb igény a légkondicionált helyiség, ahol a kutya kényelmesen elvan a szünetekben, télen pedig egy kényelmes, fűtött hely kell. Léteznek celebrity kutyák, akik a gazdájukkal repülnek első osztályon. Nem helyeslem, mert nem biztonságos a kutyának, és nem tud pihenni. Két kutyáról tudok, a tévés Lassie-ről és a Frasier című sorozat Jack Russell-terrierjéről, akik első osztályon utaztak. Van, akiért limuzint küldenek, de Lakers-jegyet sosem.

 

MN: A Zűrös manus forgatásán Nicholsont is trenírozta. Milyen volt kutyailag?

TAM: Mint színészileg: profi. De ha Lakers-meccs volt, lelépett. Profi volt emberrel, kutyával egyaránt. Korrekt viszonyt alakított ki német juhász kollégájával.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.