Film

Halálos iramban 8

  • - kg -
  • 2017. május 20.

Film

 

Már megint min fanyalognak ezek a kritikusok, a művészfilmek fizetett, külföldi ügynökei? Csak vágják a pofákat, ha meglátnak egy izmos nyakat és egy hozzá tartozó tar koponyát, ha pedig ez az izmos agy épp egy atom-tengeralattjáróval fejel össze, már fittyednek is le a szájszélek – ezeknek aztán tényleg semmi sem jó. Mi, BKV-bérletes filoszok, mindig megkapjuk ezt, amikor csak Halálos irambant mutatnak be a mozik, immár nyolc rész óta tűrjük az alantas vádaskodásokat, hogy idegen a szívünktől egy jó autós hajsza, noha temérdek ellenpéldát tudunk hozni, egyet-kettőt akár a sorozat múltjából is. Igenis voltak az életünkben olyan pillanatok, amikor kiálltunk Vin Dieselért, meghajoltunk sebváltói nagysága előtt. A baj ott kezdődik, ha a primitívség nagyra tör: a nyolcadik rész egyrészt 140 perc, másrészt tenger­alattjáró, harmadrészt Helen Mirren. A brit színészkirálynő egyetlen vigyorával úgy lejátssza az összes tar koponyát, hogy az nem kikacsintós önirónia, hanem kínos öngól. A dögös, primitív autósmozikat 83 percben és Helen Mirren nélkül szabad csak megcsinálni, máskülönben nem kívánt paródia lesz a dologból. Ha már Oscar-díjas kell mindenáron, ott van erre Nicolas Cage, ő másfél gázsiért eljátssza a sofőrt, az autót, egy kevés pluszpénzért pedig a tengeralattjárót is. Így a dög azonban legfeljebb az unalommal együtt értendő: autós-szinten, poénszinten, érzelemszinten, szóval minden szinten csúcsra jár a semmi. Nem kell értelmiséginek lenni, elég, ha tengeralattjárók vagyunk, hogy átérezzük, hová süllyedt a sorozat.
Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.