Film

Halálos iramban 8

  • - kg -
  • 2017. május 20.

Film

 

Már megint min fanyalognak ezek a kritikusok, a művészfilmek fizetett, külföldi ügynökei? Csak vágják a pofákat, ha meglátnak egy izmos nyakat és egy hozzá tartozó tar koponyát, ha pedig ez az izmos agy épp egy atom-tengeralattjáróval fejel össze, már fittyednek is le a szájszélek – ezeknek aztán tényleg semmi sem jó. Mi, BKV-bérletes filoszok, mindig megkapjuk ezt, amikor csak Halálos irambant mutatnak be a mozik, immár nyolc rész óta tűrjük az alantas vádaskodásokat, hogy idegen a szívünktől egy jó autós hajsza, noha temérdek ellenpéldát tudunk hozni, egyet-kettőt akár a sorozat múltjából is. Igenis voltak az életünkben olyan pillanatok, amikor kiálltunk Vin Dieselért, meghajoltunk sebváltói nagysága előtt. A baj ott kezdődik, ha a primitívség nagyra tör: a nyolcadik rész egyrészt 140 perc, másrészt tenger­alattjáró, harmadrészt Helen Mirren. A brit színészkirálynő egyetlen vigyorával úgy lejátssza az összes tar koponyát, hogy az nem kikacsintós önirónia, hanem kínos öngól. A dögös, primitív autósmozikat 83 percben és Helen Mirren nélkül szabad csak megcsinálni, máskülönben nem kívánt paródia lesz a dologból. Ha már Oscar-díjas kell mindenáron, ott van erre Nicolas Cage, ő másfél gázsiért eljátssza a sofőrt, az autót, egy kevés pluszpénzért pedig a tengeralattjárót is. Így a dög azonban legfeljebb az unalommal együtt értendő: autós-szinten, poénszinten, érzelemszinten, szóval minden szinten csúcsra jár a semmi. Nem kell értelmiséginek lenni, elég, ha tengeralattjárók vagyunk, hogy átérezzük, hová süllyedt a sorozat.
Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.