Film

Tettesek közt

Török Ferenc: 1945

Film

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében.

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében. Nem a földosztás és nem a szovjet katonák zabrálása, de nem is a ’45-ös választás és pláne nem az atombomba ugyanis e film témája, hanem a zsidó tulajdonok „elbirtoklásának” és a magyar zsidóság elárulásának gyalázatos és kibeszéletlen utóélete. Ennek hasznából gazdagodik és ennek elhazudott terheit cipeli a béke első nyarán is még az egy évvel korábbi viszonyait őrző falu: a feljelentőkkel, a zsidó ingatlanokba beköltözöttekkel, a cinkos plébánossal, a régi-új jegyzővel meg egy nyilas pártszolgálatossal, aki csupán a karszalagját cserélte le a történelmi fordulat megfelelő pillanatában. Minden más aktualitás inkább csak a történet peremén ködlik fel, hol egy bekapcsolt néprádió, hol egy szovjet katonai dzsip révén. Ez az egyoldalúság akár még zavaró is lehetne, ha nem lenne ily őszintén felvállalt, és ha Török Ferenc fekete-fehérben leforgatott és egyetlen korábbi munkájára sem emlékeztető filmje nem találna ennyi érvényes képet és arcot ehhez a történethez.

Ragályi Elemér operatőri munkája és Rajk László látványtervei mellett ez elsősorban annak köszönhető, hogy – a polgári és úri Magyarország békebeli világával ellentétben – 1945 megidézéséhez ma is vannak elemi hitelű színész­arcaink. Igaz, inkább csak az idősebb korosztályokból, de onnan azután okvetlenül: Székely B. Miklóstól Derzsi Jánoson át Szarvas Józsefig és Szirtes Ágiig. És persze ide sorolható Rudolf Péter is, aki a bulvárbeszámolók szerint sokat hízott az 1945 főszerepéért, ám aki mégis leginkább az arcával képes uralni ezt a filmet. Mert ha a kopasz tarkóján gyűrődő hájhurka a sajátja is, a kövérszerep egyelőre nem az: Rudolf Péter hangja és olykor a játéka is a paródiába csúszik át, amint aktivitásba kell lendülnie. Viszont amikor csupán az állát borotválja – tényleg ő 1945 és az 1945 hiteles arca.

A zsidók elveszejtésében tettestársként, de legalábbis cinkosként közreműködött falu nyári álbékéjét és lakodalmi előkészületeit két zsidó gyászmenete zavarja meg. Angelus Iván és Nagy Marcell remekül beállított párosa majd’ mindvégig megtarthatja a feszültséget fokozó és pátoszos némaságot. Igaz, az öreg zsidó és az ifjú bóher távlatos vonulása az útszéli, krisztustalan kereszttel nem nélkülözi a hatásvadászat pereméig merészkedő példázatosságot (és bizony a szépelgés visszatérő gyanúját sem). A kép azonban nemcsak hatásvadász, de hatásos is, ahogyan az a történetet lezáró, amúgy enyhén motiválatlan gyújtogatás meg az elárult és megsemmisített Pollák család lángra kapott fotóalbumának éppen csak villanásnyi látványa is. Az égő áldozat másodjára már az elhurcoltak emlékeit, létezésük utolsó nyomait semmisíti meg.

Az 1945 majdnem olyan jó film, mint amennyire fontos. Mert amíg a téma körüli amnézia tart, addig nincs felszabadulás.

A Katapult Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.