Film

Havannai éjszaka

  • - kg -
  • 2015. május 3.

Film

Régi barátok, hajdani harcostársak, lánglelkű értelmiségiek, akiket így-úgy, de mind megtört a nem túl élhető kubai rendszer. Ne kerteljünk: szomorkás középkorúak múlatják az időt egy havannai háztetőn, ku­baiak Kubában egy francia filmrendező filmjében. Hogy mi sül ki ebből a szegényes, de jó szívvel felszolgált vacsorán kívül? A cselekmény szempontjából szinte semmi: valahol a közelben levágnak egy disznót, távolabb kosármeccs zajlik, a szomszédban egy szemrevaló ­leány szárítkozik, de ez mind mellékes, mert ahogy éjszakába fordul az este, úgy masíroznak elő az egybegyűltek rozoga szekrényeiből a helyi csontvázak. A keserűség ötven árnyalata szépen megoszlik a szereplők között: a festő nem fest, mert minek, a mérnök nem tervez, mert nincs mit, a macsó nyerészkedik, mert élni kell valahogy, és így tovább. Készül a leltár, de sehol egy Buena Vista trubadúr, hogy megédesítse a karibi fájdalmakat, sehol egy kevés forróvérű latin lüktetés – jaj, hát hogy lesznek nézői e melankóliára hajlamos, generációs számvetésnek? Pedig sok minden felhozható Laurent Cantet filmjének védelmében, például, hogy annyira emberforma figurák mozognak a terasz terében, hogy már-már gyanús, nem ugyanaz a pasas mozgatja-e a szálakat, aki Az osztály című külső-párizsi tanügyi drámát is sikerre vitte. De ugyanaz, csak ezúttal Cantet Kubában vette fel a fonalat. Látszik, mindent megtett, hogy ne tűnjön turistának, és nem is tűnik annak: alighanem egy pesti teraszon vagy egy budai erkélyen is képes lenne valami hitelesre, nem is nagyon lenne igazi kihívója.

A Mozinet filmje


Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.