Film

Havannai éjszaka

  • - kg -
  • 2015. május 3.

Film

Régi barátok, hajdani harcostársak, lánglelkű értelmiségiek, akiket így-úgy, de mind megtört a nem túl élhető kubai rendszer. Ne kerteljünk: szomorkás középkorúak múlatják az időt egy havannai háztetőn, ku­baiak Kubában egy francia filmrendező filmjében. Hogy mi sül ki ebből a szegényes, de jó szívvel felszolgált vacsorán kívül? A cselekmény szempontjából szinte semmi: valahol a közelben levágnak egy disznót, távolabb kosármeccs zajlik, a szomszédban egy szemrevaló ­leány szárítkozik, de ez mind mellékes, mert ahogy éjszakába fordul az este, úgy masíroznak elő az egybegyűltek rozoga szekrényeiből a helyi csontvázak. A keserűség ötven árnyalata szépen megoszlik a szereplők között: a festő nem fest, mert minek, a mérnök nem tervez, mert nincs mit, a macsó nyerészkedik, mert élni kell valahogy, és így tovább. Készül a leltár, de sehol egy Buena Vista trubadúr, hogy megédesítse a karibi fájdalmakat, sehol egy kevés forróvérű latin lüktetés – jaj, hát hogy lesznek nézői e melankóliára hajlamos, generációs számvetésnek? Pedig sok minden felhozható Laurent Cantet filmjének védelmében, például, hogy annyira emberforma figurák mozognak a terasz terében, hogy már-már gyanús, nem ugyanaz a pasas mozgatja-e a szálakat, aki Az osztály című külső-párizsi tanügyi drámát is sikerre vitte. De ugyanaz, csak ezúttal Cantet Kubában vette fel a fonalat. Látszik, mindent megtett, hogy ne tűnjön turistának, és nem is tűnik annak: alighanem egy pesti teraszon vagy egy budai erkélyen is képes lenne valami hitelesre, nem is nagyon lenne igazi kihívója.

A Mozinet filmje


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.