Film

Holy Motors

  • Iványi Zsófia
  • 2013. április 10.

Film

Furcsa arcú, apró termetű férfi szeretkezik nyakatekert pózokban egy nála jó másfél fejjel magasabb, tetőtől talpig piros latexbe öltözött szőkeséggel. Ugyanaz a fickó kimászik a csatornából, elrabol egy modellt a fotózásról - útközben leharap pár ujjat, és megeszik néhány csokor virágot -, leviszi a gyönyörű nőt mocskos kis föld alatti kuckójába, kicsit öltöztetgeti, majd álló farokkal elszenderedik mellette. De nem alhat sokáig, mert hívja a kötelesség: egy új megbízás, egy másik szerep, vagy élet, vagy akármi - ez, mint oly sok minden más sem derül ki Leos Carax (interjúnk a rendezővel itt) sajátos hangulatú filmjéből.


A hol teljesen szürreális, hol hétköznapi, máskor musicalbe vagy épp krimibe illő életdarabkákat a főhős, bizonyos Monsieur Oscar köti össze, ő az aggódó apa, a haldokló nagybácsi, a profi bérgyilkos, a rég nem látott szerelmes, a taszító csatornaszökevény. A nyolcvanas évek végén a francia film nagy reménységeként számon tartott, majd kissé eltűnt rendező nem köti az orrunkra, hogy hőse színészként ugrál az egyes jelenetek közt, vagy a "szimpla" színjátszásnál különösebb kapcsolatot ápol a valósággal. Valahol a virágzabálás és a diszkózó majomcsalád közt az a kérdés is könnyen felmerülhet a magát vagy fantasztikusan, vagy meglehetősen nyomorultul érző nézőben (átmenet garantáltan nincs), hogy vajon Carax milyen kapcsolatot ápol a valósággal? Amellett, hogy pontosan, áh, mit pontosan, kábé mit is látunk a vásznon, az is teljesen a fantáziánkra van bízva, hogy mit gondolunk a kis testű hős kalandjairól.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."