Film

Holy Motors

  • Iványi Zsófia
  • 2013. április 10.

Film

Furcsa arcú, apró termetű férfi szeretkezik nyakatekert pózokban egy nála jó másfél fejjel magasabb, tetőtől talpig piros latexbe öltözött szőkeséggel. Ugyanaz a fickó kimászik a csatornából, elrabol egy modellt a fotózásról - útközben leharap pár ujjat, és megeszik néhány csokor virágot -, leviszi a gyönyörű nőt mocskos kis föld alatti kuckójába, kicsit öltöztetgeti, majd álló farokkal elszenderedik mellette. De nem alhat sokáig, mert hívja a kötelesség: egy új megbízás, egy másik szerep, vagy élet, vagy akármi - ez, mint oly sok minden más sem derül ki Leos Carax (interjúnk a rendezővel itt) sajátos hangulatú filmjéből.


A hol teljesen szürreális, hol hétköznapi, máskor musicalbe vagy épp krimibe illő életdarabkákat a főhős, bizonyos Monsieur Oscar köti össze, ő az aggódó apa, a haldokló nagybácsi, a profi bérgyilkos, a rég nem látott szerelmes, a taszító csatornaszökevény. A nyolcvanas évek végén a francia film nagy reménységeként számon tartott, majd kissé eltűnt rendező nem köti az orrunkra, hogy hőse színészként ugrál az egyes jelenetek közt, vagy a "szimpla" színjátszásnál különösebb kapcsolatot ápol a valósággal. Valahol a virágzabálás és a diszkózó majomcsalád közt az a kérdés is könnyen felmerülhet a magát vagy fantasztikusan, vagy meglehetősen nyomorultul érző nézőben (átmenet garantáltan nincs), hogy vajon Carax milyen kapcsolatot ápol a valósággal? Amellett, hogy pontosan, áh, mit pontosan, kábé mit is látunk a vásznon, az is teljesen a fantáziánkra van bízva, hogy mit gondolunk a kis testű hős kalandjairól.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.