Film

Holy Motors

  • Iványi Zsófia
  • 2013. április 10.

Film

Furcsa arcú, apró termetű férfi szeretkezik nyakatekert pózokban egy nála jó másfél fejjel magasabb, tetőtől talpig piros latexbe öltözött szőkeséggel. Ugyanaz a fickó kimászik a csatornából, elrabol egy modellt a fotózásról - útközben leharap pár ujjat, és megeszik néhány csokor virágot -, leviszi a gyönyörű nőt mocskos kis föld alatti kuckójába, kicsit öltöztetgeti, majd álló farokkal elszenderedik mellette. De nem alhat sokáig, mert hívja a kötelesség: egy új megbízás, egy másik szerep, vagy élet, vagy akármi - ez, mint oly sok minden más sem derül ki Leos Carax (interjúnk a rendezővel itt) sajátos hangulatú filmjéből.


A hol teljesen szürreális, hol hétköznapi, máskor musicalbe vagy épp krimibe illő életdarabkákat a főhős, bizonyos Monsieur Oscar köti össze, ő az aggódó apa, a haldokló nagybácsi, a profi bérgyilkos, a rég nem látott szerelmes, a taszító csatornaszökevény. A nyolcvanas évek végén a francia film nagy reménységeként számon tartott, majd kissé eltűnt rendező nem köti az orrunkra, hogy hőse színészként ugrál az egyes jelenetek közt, vagy a "szimpla" színjátszásnál különösebb kapcsolatot ápol a valósággal. Valahol a virágzabálás és a diszkózó majomcsalád közt az a kérdés is könnyen felmerülhet a magát vagy fantasztikusan, vagy meglehetősen nyomorultul érző nézőben (átmenet garantáltan nincs), hogy vajon Carax milyen kapcsolatot ápol a valósággal? Amellett, hogy pontosan, áh, mit pontosan, kábé mit is látunk a vásznon, az is teljesen a fantáziánkra van bízva, hogy mit gondolunk a kis testű hős kalandjairól.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.