Film

Ifjak és erősek

  • Szabó Ádám
  • 2015. október 17.

Film

A rostock-lichtenhageni zavargásokat a háború utáni Németországban lezajlott legnagyobb migránsok elleni támadásként tartják számon. Az 1992-es események nem tartottak tovább három napnál – a film a történések legforróbb, utolsó napján játszódik – és meglepő módon senki nem halt meg közben; mégis, a berlini fal leomlása után három évvel kegyetlen módon mutatta meg a társadalomban jelen lévő feszültségeket. Az Ifjak és erősek egyszerre tekint az 1992-es zavargások mögött húzódó múltra, és veti vigyázó szemeit a jelenre: szírek és afgánok helyett vietnami, román és cigány menekültek állnak a zúgolódások középpontjában, akiket a nevezetes Napraforgó-házba zsúfoltak a hatóságok. Akad hát viszonyítási pont a Keletibe polifoamot hordó önkéntesnek és az ugyanoda nemrég még köpködni járóknak is. A főszereplő is ilyen köpködő: zavarodott kamasz, a szélsőségek különböző lépcsőfokain járó bandával az oldalán. Az egyetlen, ami összehozza őket, a gyűlölet.

Az összetett témát több oldalról szemléli a film: a kvázi femme fatale-lal és anti-felnövéstörténettel megbolondított huligánbanda mellett ugyanúgy megkapjuk a zavarodott és inkompetens politikusok nézőpontját, mint a vietnami migránsokét. Burhan Qurbani rendező úgy faragta a dramaturgiát egyértelmű, de még épp nem szájbarágós motívumokra, hogy figurái árnyaltak maradjanak. Az áldozatokat ugyanúgy nem tudjuk egy kalap alá venni, mint a támadókat – előbbiek eleve eltérő módon integrálódtak a magára még nem találó társadalomba, utóbbiakat pedig motivá­cióik, a hierarchiában elfoglalt helyük különbözteti meg egymástól. A két csoport összeütközéséből 1992-ben még nem lett véres tragédia, de az Ifjak és erősek ma már dermesztő figyelmeztetésként hat.

 

 

 

 

Szemrevaló – Új filmek Ausztriából, Svájcból és Németországból

(2015. szeptember 24.–október 6.)

Budapesten a Művész moziban

Debrecenben az Apolló moziban

Pécsett az Apolló moziban

Szegeden a Belvárosi moziban

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.