Film

Ifjak és erősek

  • Szabó Ádám
  • 2015. október 17.

Film

A rostock-lichtenhageni zavargásokat a háború utáni Németországban lezajlott legnagyobb migránsok elleni támadásként tartják számon. Az 1992-es események nem tartottak tovább három napnál – a film a történések legforróbb, utolsó napján játszódik – és meglepő módon senki nem halt meg közben; mégis, a berlini fal leomlása után három évvel kegyetlen módon mutatta meg a társadalomban jelen lévő feszültségeket. Az Ifjak és erősek egyszerre tekint az 1992-es zavargások mögött húzódó múltra, és veti vigyázó szemeit a jelenre: szírek és afgánok helyett vietnami, román és cigány menekültek állnak a zúgolódások középpontjában, akiket a nevezetes Napraforgó-házba zsúfoltak a hatóságok. Akad hát viszonyítási pont a Keletibe polifoamot hordó önkéntesnek és az ugyanoda nemrég még köpködni járóknak is. A főszereplő is ilyen köpködő: zavarodott kamasz, a szélsőségek különböző lépcsőfokain járó bandával az oldalán. Az egyetlen, ami összehozza őket, a gyűlölet.

Az összetett témát több oldalról szemléli a film: a kvázi femme fatale-lal és anti-felnövéstörténettel megbolondított huligánbanda mellett ugyanúgy megkapjuk a zavarodott és inkompetens politikusok nézőpontját, mint a vietnami migránsokét. Burhan Qurbani rendező úgy faragta a dramaturgiát egyértelmű, de még épp nem szájbarágós motívumokra, hogy figurái árnyaltak maradjanak. Az áldozatokat ugyanúgy nem tudjuk egy kalap alá venni, mint a támadókat – előbbiek eleve eltérő módon integrálódtak a magára még nem találó társadalomba, utóbbiakat pedig motivá­cióik, a hierarchiában elfoglalt helyük különbözteti meg egymástól. A két csoport összeütközéséből 1992-ben még nem lett véres tragédia, de az Ifjak és erősek ma már dermesztő figyelmeztetésként hat.

 

 

 

 

Szemrevaló – Új filmek Ausztriából, Svájcból és Németországból

(2015. szeptember 24.–október 6.)

Budapesten a Művész moziban

Debrecenben az Apolló moziban

Pécsett az Apolló moziban

Szegeden a Belvárosi moziban

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.