Film

Ifjak és erősek

  • Szabó Ádám
  • 2015. október 17.

Film

A rostock-lichtenhageni zavargásokat a háború utáni Németországban lezajlott legnagyobb migránsok elleni támadásként tartják számon. Az 1992-es események nem tartottak tovább három napnál – a film a történések legforróbb, utolsó napján játszódik – és meglepő módon senki nem halt meg közben; mégis, a berlini fal leomlása után három évvel kegyetlen módon mutatta meg a társadalomban jelen lévő feszültségeket. Az Ifjak és erősek egyszerre tekint az 1992-es zavargások mögött húzódó múltra, és veti vigyázó szemeit a jelenre: szírek és afgánok helyett vietnami, román és cigány menekültek állnak a zúgolódások középpontjában, akiket a nevezetes Napraforgó-házba zsúfoltak a hatóságok. Akad hát viszonyítási pont a Keletibe polifoamot hordó önkéntesnek és az ugyanoda nemrég még köpködni járóknak is. A főszereplő is ilyen köpködő: zavarodott kamasz, a szélsőségek különböző lépcsőfokain járó bandával az oldalán. Az egyetlen, ami összehozza őket, a gyűlölet.

Az összetett témát több oldalról szemléli a film: a kvázi femme fatale-lal és anti-felnövéstörténettel megbolondított huligánbanda mellett ugyanúgy megkapjuk a zavarodott és inkompetens politikusok nézőpontját, mint a vietnami migránsokét. Burhan Qurbani rendező úgy faragta a dramaturgiát egyértelmű, de még épp nem szájbarágós motívumokra, hogy figurái árnyaltak maradjanak. Az áldozatokat ugyanúgy nem tudjuk egy kalap alá venni, mint a támadókat – előbbiek eleve eltérő módon integrálódtak a magára még nem találó társadalomba, utóbbiakat pedig motivá­cióik, a hierarchiában elfoglalt helyük különbözteti meg egymástól. A két csoport összeütközéséből 1992-ben még nem lett véres tragédia, de az Ifjak és erősek ma már dermesztő figyelmeztetésként hat.

 

 

 

 

Szemrevaló – Új filmek Ausztriából, Svájcból és Németországból

(2015. szeptember 24.–október 6.)

Budapesten a Művész moziban

Debrecenben az Apolló moziban

Pécsett az Apolló moziban

Szegeden a Belvárosi moziban

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.