Verzió melléklet

Jasmine

Animáció+doku

  • - be -
  • 2014. december 7.

Film

Alain Ughetto szó szerint veszi az animá­ciót: gyurmafigurái valóban lelket kapnak, élettel telítődnek, ahogy felidéznek és újrajátszanak egy régi szerelmet. A Provence-ban élő rajzfilmes és dokumentarista levelekből, archív híradórészletekből, Iránban készült szuper 8-as felvételekből és személyes emlékekből építi fel a több műfaj elemeit kreatívan ötvöző filmet.

Jasmine és Alain jó harminc évvel ezelőtt ismerkedett meg egymással Franciaországban, ahol az Iránból érkezett ösztöndíjas lány az abszurd színházat tanulmányozza. Szenvedélyesen egymásba szeretnek, de Jasmine-nak hamarosan vissza kell térnie Teheránba. Naponta jönnek-mennek a levelek, és mindketten buzgón szervezik a viszontlátást: a lány elköltözik a családjától, és lakást bérel a belvárosban, ahol együtt lehetnek. Alain 1978. szeptember 8-án érkezik meg Teheránba: a „fekete péntek” napján, mikor Reza Pahlavi sah katonái tüzet nyitnak a hetek óta tüntetőkre.

Amit ma iszlám forradalomnak neveznek, az hasonlóan indult, mint az arab tavasz: a felkelők soraiban egymás mellett küzdöttek demokráciát akarók, éhséglázadók és vallási fundamentalisták. Az előbbiek illúziókkal eltelve várták a tizenöt éves franciaországi emigrációból a sah elűzése után hazatérő Khomeinit és a bölcs vezetése alatt megvalósuló igazságosabb társadalmat. Az iráni lázadás és polgárháború nem pusztán a háttere, hanem aktív résztvevője, alakítója lesz kettejük kapcsolatának. Amelyet titokban kell tartaniuk, sem a család, sem a barátok nem tudhatnak róla, csak a négy fal közé zárva lehetnek együtt, de ami igazán közéjük áll, az a győzedelmes forradalom. Miután szertefoszlanak a demokratikus illúziók és megkezdődnek a tömeges kivégzések, beindul az állami terror, Alainnek már nincs maradása Iránban. Jasmine még reménykedik, hogy kifullad, enyhülni fog a vallási furor, védené a hazáját, a népét, a kulturális különbségeket okolja kettejük eltávolodásáért. (Alain harminc évvel később bevallja, hogy érzéketlen volt: ha feleségül kéri Jasmine-t, ha kitart mellette, a lány vállalta volna a veszélyt, a három hétig tartó kalandos utat vissza, Franciaországba.)

Ezt az önmagában talán banális love storyt lenyűgöző képekben meséli el Ughetto. Egész várost épített fel hozzá, tömegjeleneteket kreált, és nemcsak a szeretkezést képes költőien színre venni kék és okkersárga gyurmafiguráival, hanem bonyolult és ellentmondásos érzelmeket is. A kézzel a szemünk előtt megformált, fény-árnyékkal életre keltett alakok vágyakoznak, szenvednek, szárnyalnak a boldogságtól, összeroppannak a csalódás súlya alatt az önéletrajzi elemekből és világpolitikai eseményekből összeszőtt történetben.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.