Animációs film

Jégvarázs

Film

A túláradó, ám kétségtelenül hatásos giccs már elavult, ezért az alkotók mindenféle körmönfont módszerekkel igyekeznek tompítani a kiszámítható cselekmény és a gátlástalan hatásvadászat okozta csömört.

A filmek kezdetén ígérnek valamit (például posztkoloniális kritikát A hercegnő és a béka, vagy feminista idolnak is beillő főhősnőt a Merida), ám végül mindig visszacsempészik a status quót is a történetbe.

Ez figyelhető meg a Jégvarázsban is. Adott egy királyi testvérpár: Anna cserfes, gondoskodó és szerelmet hajszoló átlagleány, míg Elsa varázserejű és öntudatos, s a képességei kiteljesítésére vágyik. A javíthatatlan romantikusok és a feministák is örvendhetnek: a lányok egymás komplementerei (színben, figurában, motivációkban is), akik a cselekmény két - általában összefonódó - szálát testesítik meg.

A mű egyébként pont beleillik a már egy ideje divatos mese-újraértelmezések hullámába (Shrek, A hercegnő és a béka, Aranyhaj), van benne kötelező cselekményindító trauma (a la Fel!, Némó nyomában), a látványvilágra pedig már felesleges is szót fecsérelni, oly káprázatos. Azt viszont érdemes kiemelni, hogy a Jégvarázs jól irányzott red herringekkel vezeti félre a nézőket (érdemes figyelni, ki menti meg a nőt), némileg feldobva az unásig ismert cselekménysémákat. A készítők a Disneyre jellemző néhány megbocsáthatatlan dalbetétet most sem tudták elhagyni, de legalább gyakorolnak némi öniróniát.

Tökéletes karácsonyi mulatság, mely nagyon Disney (jó értelemben), miközben kicsit úgy tesz, mintha nem lenne az.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.