Animációs film

Jégvarázs

Film

A túláradó, ám kétségtelenül hatásos giccs már elavult, ezért az alkotók mindenféle körmönfont módszerekkel igyekeznek tompítani a kiszámítható cselekmény és a gátlástalan hatásvadászat okozta csömört.

A filmek kezdetén ígérnek valamit (például posztkoloniális kritikát A hercegnő és a béka, vagy feminista idolnak is beillő főhősnőt a Merida), ám végül mindig visszacsempészik a status quót is a történetbe.

Ez figyelhető meg a Jégvarázsban is. Adott egy királyi testvérpár: Anna cserfes, gondoskodó és szerelmet hajszoló átlagleány, míg Elsa varázserejű és öntudatos, s a képességei kiteljesítésére vágyik. A javíthatatlan romantikusok és a feministák is örvendhetnek: a lányok egymás komplementerei (színben, figurában, motivációkban is), akik a cselekmény két - általában összefonódó - szálát testesítik meg.

A mű egyébként pont beleillik a már egy ideje divatos mese-újraértelmezések hullámába (Shrek, A hercegnő és a béka, Aranyhaj), van benne kötelező cselekményindító trauma (a la Fel!, Némó nyomában), a látványvilágra pedig már felesleges is szót fecsérelni, oly káprázatos. Azt viszont érdemes kiemelni, hogy a Jégvarázs jól irányzott red herringekkel vezeti félre a nézőket (érdemes figyelni, ki menti meg a nőt), némileg feldobva az unásig ismert cselekménysémákat. A készítők a Disneyre jellemző néhány megbocsáthatatlan dalbetétet most sem tudták elhagyni, de legalább gyakorolnak némi öniróniát.

Tökéletes karácsonyi mulatság, mely nagyon Disney (jó értelemben), miközben kicsit úgy tesz, mintha nem lenne az.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.