Animációs film

Jégvarázs

Film

A túláradó, ám kétségtelenül hatásos giccs már elavult, ezért az alkotók mindenféle körmönfont módszerekkel igyekeznek tompítani a kiszámítható cselekmény és a gátlástalan hatásvadászat okozta csömört.

A filmek kezdetén ígérnek valamit (például posztkoloniális kritikát A hercegnő és a béka, vagy feminista idolnak is beillő főhősnőt a Merida), ám végül mindig visszacsempészik a status quót is a történetbe.

Ez figyelhető meg a Jégvarázsban is. Adott egy királyi testvérpár: Anna cserfes, gondoskodó és szerelmet hajszoló átlagleány, míg Elsa varázserejű és öntudatos, s a képességei kiteljesítésére vágyik. A javíthatatlan romantikusok és a feministák is örvendhetnek: a lányok egymás komplementerei (színben, figurában, motivációkban is), akik a cselekmény két - általában összefonódó - szálát testesítik meg.

A mű egyébként pont beleillik a már egy ideje divatos mese-újraértelmezések hullámába (Shrek, A hercegnő és a béka, Aranyhaj), van benne kötelező cselekményindító trauma (a la Fel!, Némó nyomában), a látványvilágra pedig már felesleges is szót fecsérelni, oly káprázatos. Azt viszont érdemes kiemelni, hogy a Jégvarázs jól irányzott red herringekkel vezeti félre a nézőket (érdemes figyelni, ki menti meg a nőt), némileg feldobva az unásig ismert cselekménysémákat. A készítők a Disneyre jellemző néhány megbocsáthatatlan dalbetétet most sem tudták elhagyni, de legalább gyakorolnak némi öniróniát.

Tökéletes karácsonyi mulatság, mely nagyon Disney (jó értelemben), miközben kicsit úgy tesz, mintha nem lenne az.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.