Animációs film

Rozsdalovag

Film

Az új generációs Disney- és Pixar-filmek újradefiniálták az animációt. Etalonná váltak, melyekhez képest minden, más stúdióban készített munka hátrányból indul. Ráadásul rétegzett humorukkal, valamivel komplexebb narrációjukkal nyitottak a gyerekeket moziba kísérő felnőttek felé is.

Ám eközben pont a legkisebbektől távolodtak el. Ezért is nagy felüdülés néha egy-egy olyan old school animáció, mely ezt az elhanyagolt korosztályt csábítja a moziba. A Németországban nagy sikert aratott mesemusicalből készített Rozsdalovag pont ilyen. Jól követhető a történetvezetés, egyszerű, de nem lebutított figurák néhány markáns jellemvonással.

A film éppen a könnyebb érhetőségért a fizikai gegekre épít, s ezt nagyon következetesen teszi. A szereplők a testükkel-szerkezetükkel beszélnek, egy-egy gesztusból rajzolódik ki egy pillanat alatt a jellemük. A cselekményvilág imponáló arányérzékkel formált, ügyesen (és némi posztmodern anakronizmussal) keverednek benne a középkori kultúra és a modern gépesedés elemei. Egyetlen nagy gépi balett elevenedik meg: a vászon minden pontját belakják az izgő-mozgó, egyszerre organikus és élettelen, hibrid fémlények, a mű szerencsésen ötvözi a rajzfilm és a tárgyanimáció előnyeit, megőrizve a kézzel készítettség/szándékolt esetlenség érzetét, miközben 3D-animációval készült.

Az egyetlen nagyobb negatívum az indokolatlanul beszúrt és kínos zenei betétek erőltetése - ezt máskor hagyjuk a Disneyre. De a Rozsdalovag ezzel együtt is vállalható gyerekfilm.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.