tévésmaci

Kacsa az erdőn

  • tévésmaci
  • 2023. március 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché elő­készítették a vágányszabályozást, olyan volt az, mint egy nagy piknik, egy furcsa kirándulás vagy éppenséggel egy kalandtúra, ha mai szót keresünk rá.

Óbuda vasútállomásról indultak, s egészen Esztergomig vitt az útjuk, elkísérte őket Ómafa is meg egy ifjú hölgy, ugyancsak szakelem. A feladatok egyértelműek voltak, és elvileg cserélődtek. Az egyik ürge vitte a nyomtávmérőt, a másik egy csupor fehér festéket, a harmadik pedig egy nyomtatványt, alátétet és golyóstollat, melynek használatánál nagyon kellett ügyelni, hogy minden szám, betű, jel elején hagyjon egy kicsi kerek pacát, úgymond folyjék, mert csak úgy volt szép az írás és az élet is. A Pax betét volt erre a legalkalmasabb, akár tollal, akár a maga szent pőreségében. A negyedik dzsekszon volt a figyelő, hisz’ a vasútforgalom nem állt le azért, mert ők a sínek között matattak, s ugyan fejből vágták mind a menetrendet, az ördög nem alszik, a vasút veszélyes üzem, è pericoloso sporgersi. Persze, cserélődtek a feladatkörök, de voltak a strapásabb, hajladozósabb feladatok és a kényelmesebbek, ez pedig szült némi ambivalenciát, lévén az ifjú Magdit, bármennyire is vitán felüli szaktekintély volt, csak nem hagyhatták a vágánymérőt cipelni, s hát a festékes ibrik is hülyén mutatott volna a kezében, így csak a jegyzőkönyvvezetés maradt neki – régimódi szabályok voltak régen. Ómafát meg jobb volt nem ráengedni a vágányra, kórusban dicsérték hát sasi tekintetét (a vonatkozó vicceket mindenki ismeri, aki pedig nem, az nem is vonatozott soha), úgyhogy ő csak figyelő lehetett. Ha bevágásban haladtak, a töltésen ballagott, egyébként a töltés aljában vagy valahol, így szeme mindig előre és hátra, figyelmét nem kerülhette el semmi, még a vonalbejáró közeledtét is hangos rikoltással jelezte. A vonalbejáró hajlott hátú öreg volt, illett nagy reverenciával fogadni és eldiskurálni vele, időjárás, rendkívüli események, sínek közt elhullott javak és állatok, aztán ment ki-ki a maga útjára. Tehát Sztupa és Troché cserélgették maguk között a nyomtávmérőt és a festékes dobozt, melyre madzagból vagy drótból applikáltak ügyes fület. A beosztás laza volt, egy nap alatt értek Solymárra, s újabb nap kellett Vörösvárig, minden restiben a nevükön szólították őket, s olyan szépen haladtak, hogy Esztergomban még a Bazilika tetejére is fel tudtak menni (Sztupa az állomástól befelé egy építkezés mellett elhaladván vesztette el a festékes kupát az ecsettel). A Bazilika tetejéről pedig átnéztek Csehszlovákiába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."