tévésmaci

Kacsa az erdőn

  • tévésmaci
  • 2023. március 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché elő­készítették a vágányszabályozást, olyan volt az, mint egy nagy piknik, egy furcsa kirándulás vagy éppenséggel egy kalandtúra, ha mai szót keresünk rá.

Óbuda vasútállomásról indultak, s egészen Esztergomig vitt az útjuk, elkísérte őket Ómafa is meg egy ifjú hölgy, ugyancsak szakelem. A feladatok egyértelműek voltak, és elvileg cserélődtek. Az egyik ürge vitte a nyomtávmérőt, a másik egy csupor fehér festéket, a harmadik pedig egy nyomtatványt, alátétet és golyóstollat, melynek használatánál nagyon kellett ügyelni, hogy minden szám, betű, jel elején hagyjon egy kicsi kerek pacát, úgymond folyjék, mert csak úgy volt szép az írás és az élet is. A Pax betét volt erre a legalkalmasabb, akár tollal, akár a maga szent pőreségében. A negyedik dzsekszon volt a figyelő, hisz’ a vasútforgalom nem állt le azért, mert ők a sínek között matattak, s ugyan fejből vágták mind a menetrendet, az ördög nem alszik, a vasút veszélyes üzem, è pericoloso sporgersi. Persze, cserélődtek a feladatkörök, de voltak a strapásabb, hajladozósabb feladatok és a kényelmesebbek, ez pedig szült némi ambivalenciát, lévén az ifjú Magdit, bármennyire is vitán felüli szaktekintély volt, csak nem hagyhatták a vágánymérőt cipelni, s hát a festékes ibrik is hülyén mutatott volna a kezében, így csak a jegyzőkönyvvezetés maradt neki – régimódi szabályok voltak régen. Ómafát meg jobb volt nem ráengedni a vágányra, kórusban dicsérték hát sasi tekintetét (a vonatkozó vicceket mindenki ismeri, aki pedig nem, az nem is vonatozott soha), úgyhogy ő csak figyelő lehetett. Ha bevágásban haladtak, a töltésen ballagott, egyébként a töltés aljában vagy valahol, így szeme mindig előre és hátra, figyelmét nem kerülhette el semmi, még a vonalbejáró közeledtét is hangos rikoltással jelezte. A vonalbejáró hajlott hátú öreg volt, illett nagy reverenciával fogadni és eldiskurálni vele, időjárás, rendkívüli események, sínek közt elhullott javak és állatok, aztán ment ki-ki a maga útjára. Tehát Sztupa és Troché cserélgették maguk között a nyomtávmérőt és a festékes dobozt, melyre madzagból vagy drótból applikáltak ügyes fület. A beosztás laza volt, egy nap alatt értek Solymárra, s újabb nap kellett Vörösvárig, minden restiben a nevükön szólították őket, s olyan szépen haladtak, hogy Esztergomban még a Bazilika tetejére is fel tudtak menni (Sztupa az állomástól befelé egy építkezés mellett elhaladván vesztette el a festékes kupát az ecsettel). A Bazilika tetejéről pedig átnéztek Csehszlovákiába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.