tévésmaci

Kakasviadal

  • tévésmaci
  • 2022. február 23.

Film

Amikor Sztupa és Troché már-már kényelmetlennek érezték az őket körülölelő nyugit, valóban idillinek tűnt a kép.

A közeli világvárosban fenntartott székházuk tetőteraszán ülték épp délutáni kávéjukat, semmi komolyabb vendégsereg, csak a szokott bűnözők, Ómafa és a földszinti kirgiz pékség ifjú tulajdonosnője. Hogy a Herbstsommer testvérek, Kese és Pityu ott voltak-e, én már meg nem mondom, Ómafa feljegyzéseiben is az áll, hogy vagy igen, vagy nem. Pintér és Mráz külszolgálatban. A többi tényleg a szokásos, almás pite, Fekete-erdő torta, zörgő bögrék. Olyan volt, mint a párbaj előtti csend, mely voltaképpen pont ilyen neszezés a poros város főutcáján. Végül Sztupa vesztette el a türelmét, villája hegyére szúrt a pite tésztarészéből egy csücsköt (normál esetben soha nem vetemedett szúrásra), s Troché felé fordult. Mondd csak, Troché, s közben gesztikulált a felpitézett villával, mondd csak, Troché, hogy van az, hogy te, ha álnévre lenne szükségünk, a Travist választanád? A múltkor mondtad, s azt is, hogy hosszú, majd elmagyarázod. Hát, most megkérnélek rá. Troché kikandikálva a csészéjéből, Sztupára pillantott. Sistergett az a tekintet. Ám ekkor váratlanul kicsúszott a kirgiz kisasszony száján a csodálkozás: Thrévissz… hogyhogy Thrévissz?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.