rés a présen

„Egyfajta ellensúly”

  • rés a présen
  • 2022. február 23.

Film

Kalmár Judit dokumentumfilmes

rés a présen: Honnan érkeztél a filmekhez?

Kalmár Judit: Több pályamódosítással jutottam el a dokumentumfilm-készítéshez. Voltam marketinges szakember, újságíró rádiónál és tévénél, mire rátaláltam a dokumentumfilmre. Egy nagyon kedves barátom azt javasolta, hogy csináljunk filmet családjának fordulatos történetéről. Belevágtunk, és ettől kezdve nem volt megállás, jött a többi film. Úgy éreztem, hogy mindig is erre készültem, ezzel akartam foglalkozni.

rap: Többféle dokus hitvallás, módszer van, te melyiket műveled?

KJ: Az újságírás a hátterem, ezért tartalomra, struktúrára építő megközelítéssel dolgozom fel a témát, és éppen emiatt nagyon számítok filmes hátterű kollégáim munkájára, mert tudom, milyen sokat ad a tudásuk a filmhez. Ráadásul ez a kevés pénzből saját filmet csinálni műfaj azt is jelenti, hogy egyszerre írok scriptet, fordítom, saját kézzel feliratozom a filmet, sajtóközleményt írok, és fesztiválnevezésen dolgozom.

 
Fotó: Ádám Judit

rap: Tavaly év végén készültél el a Lelkek pásztora című, Iványi Gáborról szóló filmeddel. Ez inkább portré. Ez volt a szándékod?

KJ: Kollégámmal, Kálmán Istvánnal két és fél évvel ezelőtt kezdtük el forgatni a filmet, mert úgy éreztük, hogy Iványi Gábor tevékenységén keresztül tényleg meg lehet mutatni, hogy hol tart ma Magyarország. Egyfajta ellensúly ez a film a hivatalos propagandával szemben. Természetesen tudtuk, hogy erre a projektre állami támogatást nem kapunk, de nagy lelkesedéssel vágtunk bele a forgatásba. Kétszemélyes stábunk folyamatosan készenlétben állt, hogy ott legyünk, amikor történik valami. És történt… az elmúlt két év alatt volt gázelzárás, pénzmegvonás a legszegényebb iskoláktól, NAV-os inkasszó, ellehetetlenülés szélén álló intézmények, és mindennek középpontjában egy fantasztikus ember, aki fáradhatatlanul küzd és megszállottan védi a legkiszolgáltatottabbak érdekeit. Nem volt könnyű feladat, mert Iványi Gábor a mai napig annyi területen, olyan sokféle tevékenységet folytat, hogy időnként képtelenség volt követni. De minden forgatásról átszellemülten tértem haza. Felemelő volt a gondolatait hallgatni, a szenvedélyes kiállását látni azon ügyek és értékek mellett, amelyek számára fontosak. Nagyon nagy megtiszteltetésnek éltük meg, hogy bizalommal volt irányunkban. Igen, portréfilm készült, ahol a mélyebb rétegekben ott van egy sokak számára kevéssé ismert, szenvedéssel teli világ, amellyel nagyon nehéz szembesülni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."