rés a présen

„Egyfajta ellensúly”

  • rés a présen
  • 2022. február 23.

Film

Kalmár Judit dokumentumfilmes

rés a présen: Honnan érkeztél a filmekhez?

Kalmár Judit: Több pályamódosítással jutottam el a dokumentumfilm-készítéshez. Voltam marketinges szakember, újságíró rádiónál és tévénél, mire rátaláltam a dokumentumfilmre. Egy nagyon kedves barátom azt javasolta, hogy csináljunk filmet családjának fordulatos történetéről. Belevágtunk, és ettől kezdve nem volt megállás, jött a többi film. Úgy éreztem, hogy mindig is erre készültem, ezzel akartam foglalkozni.

rap: Többféle dokus hitvallás, módszer van, te melyiket műveled?

KJ: Az újságírás a hátterem, ezért tartalomra, struktúrára építő megközelítéssel dolgozom fel a témát, és éppen emiatt nagyon számítok filmes hátterű kollégáim munkájára, mert tudom, milyen sokat ad a tudásuk a filmhez. Ráadásul ez a kevés pénzből saját filmet csinálni műfaj azt is jelenti, hogy egyszerre írok scriptet, fordítom, saját kézzel feliratozom a filmet, sajtóközleményt írok, és fesztiválnevezésen dolgozom.

 
Fotó: Ádám Judit

rap: Tavaly év végén készültél el a Lelkek pásztora című, Iványi Gáborról szóló filmeddel. Ez inkább portré. Ez volt a szándékod?

KJ: Kollégámmal, Kálmán Istvánnal két és fél évvel ezelőtt kezdtük el forgatni a filmet, mert úgy éreztük, hogy Iványi Gábor tevékenységén keresztül tényleg meg lehet mutatni, hogy hol tart ma Magyarország. Egyfajta ellensúly ez a film a hivatalos propagandával szemben. Természetesen tudtuk, hogy erre a projektre állami támogatást nem kapunk, de nagy lelkesedéssel vágtunk bele a forgatásba. Kétszemélyes stábunk folyamatosan készenlétben állt, hogy ott legyünk, amikor történik valami. És történt… az elmúlt két év alatt volt gázelzárás, pénzmegvonás a legszegényebb iskoláktól, NAV-os inkasszó, ellehetetlenülés szélén álló intézmények, és mindennek középpontjában egy fantasztikus ember, aki fáradhatatlanul küzd és megszállottan védi a legkiszolgáltatottabbak érdekeit. Nem volt könnyű feladat, mert Iványi Gábor a mai napig annyi területen, olyan sokféle tevékenységet folytat, hogy időnként képtelenség volt követni. De minden forgatásról átszellemülten tértem haza. Felemelő volt a gondolatait hallgatni, a szenvedélyes kiállását látni azon ügyek és értékek mellett, amelyek számára fontosak. Nagyon nagy megtiszteltetésnek éltük meg, hogy bizalommal volt irányunkban. Igen, portréfilm készült, ahol a mélyebb rétegekben ott van egy sokak számára kevéssé ismert, szenvedéssel teli világ, amellyel nagyon nehéz szembesülni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.