Kedves gyerekek, néhány szó a sötétség fejedelmétől!

Film

John Carpenter, az idős és bajuszos horrormaestro szavai a Narancs olvasóihoz! Csak erős idegzetűeknek!
false

Az úgy kezdődött, hogy John Carpenter egy nap arra ébredt… Nem voltunk jelen, úgyhogy legfeljebb találgatni tudunk, mi volt az ágya végében (levágott lófej halloween maszkban), de az biztos, hogy nem olyan rég J.C. arra ébredt, hogy immár nem csak a Halloween, A köd, a Menekülés New Yorkból, A dolog, a Nagy zűr kis Kínában és A sötétség fejedelme rendezőjeként és saját filmjei zeneszerzőjeként tartják számon a világ Carpenter-rajongói, de mint első lemezes zenészt is. Carpenter debütáló albumáról, a Lost Themesről mi is megemlékeztünk (a teljes kritika itt), többek között ezekkel a szavakkal:

„Markáns, sötét, excentrikus szintetizátorfutamok viszik előre a számokat, de nem a Halloween vagy a 13-as rendőrőrs minimalista felfogásában – olyannyira nem, hogy itt-ott már-már a Goblin filmzenéinek hivalkodó színhasználatáig jutunk. Csak Carpenternél nem a neon­lila, hanem inkább a fekete, a ködszürke és az óceánkék dominál.”

Több se kellett nekünk, ködszürkét kedvelő, az óceánkékhez mindig is vonzódó carpenteristáknak; azonnal írtunk a második fiatalságát élő mesternek, adna-e interjút egy kelet-európai, de munkásságával még a legnehezebb időkben (Menekülés Los Angelesből, A Mars szelleme) is szimpatizáló orgánumnak (Hungarian Orange). Reméltük, hogy J.C., aki oly lazának tűnt közelmúltbeli megszólalásai során, s csak úgy szórta a „hey, man”-eket a kérdezőkre, hosszan és barátilag elbeszélget velünk: megemlíti majd, mint szokta, hogy a filmezésnél sokkal jobban bírja a zenélést, mert nem kell korán felkelnie, különben is, Hollywood sorra veszi elő a régi filmjeit, úgyhogy a csekkek szépen jönnek, ő pedig szívből zenél, és zene közben szív, vagy valami ilyesmi, szóval felhőtlen csevej lesz a javából.

Ehelyett úgy hajtott el minket egy ködszürke messzeségbe, hogy a fal adta a másikat, s csak sokadik próbálkozásra sikerült kisírni: Mr. Carpenter öt kérdést engedélyez e-mailen – jött J.C. emberétől az üzenet. Akkor hát jöjjön a Halloween főtémája, és a nagy beszélgetés.

magyarnarancs.hu: A Lost Themes családi összefogás eredményeképp jött létre. Mondana néhány szót a rokoni együttműködés menetéről?

John Carpenter: A fiam, Cody és a keresztfiam, Daniel a maguk útját járó, képzett zenészek, akik nem ma kezdték a számítógépes zenei technológiákkal való ismerkedést. A velük való közös munka a világ legegyszerűbb dolga volt. Magától értetődő, igazi örömzenélés.

false

magyarnarancs.hu: Mi okozott nagyobb fejfájást: a Halloween vagy a Menekülés New Yorkból főtémájának megírása?

JC: Egyértelmű: a Menekülés jóval munkásabb volt.

A képen nem Morricone látható

A képen nem Morricone látható

 

magyarnarancs.hu: A dolog zenéjét nem ön, hanem Ennio Morricone szerezte. Hogy jött ki az olasz maestróval?

JC: Nagyszerűen. Egy szót nem beszéltem olaszul, Ennio pedig egy szót nem beszélt angolul. Hoznunk kellett egy tolmácsot, rajta keresztül vitatkoztunk. A zenekari részek legnagyobb részét Ennio komponálta, a nyitányt viszont közösen készítettük a tolmáccsal a háttérben. Ennio, szépen kérlek, kevesebb hangjegyet használj – ezt ismételgettem neki.

false

magyarnarancs.hu: Változott a szintetizátortechnikája az évek során?

JC: Kapcsolatom a keyboarddal közeli, meghitt, és nem sokat változott. Jó, ma már azért nem kell annyit szenvedni a hangok belövésével.

magyarnarancs.hu: Van olyan filmje, amit teljesen félremagyaráztak a kritikusok és félreértettek a rajongók?

false

JC: A sötétség fejedelme az a filmem, amit szinte mindenki félreértett.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.