Kedves gyerekek, néhány szó a sötétség fejedelmétől!

Film

John Carpenter, az idős és bajuszos horrormaestro szavai a Narancs olvasóihoz! Csak erős idegzetűeknek!
false

Az úgy kezdődött, hogy John Carpenter egy nap arra ébredt… Nem voltunk jelen, úgyhogy legfeljebb találgatni tudunk, mi volt az ágya végében (levágott lófej halloween maszkban), de az biztos, hogy nem olyan rég J.C. arra ébredt, hogy immár nem csak a Halloween, A köd, a Menekülés New Yorkból, A dolog, a Nagy zűr kis Kínában és A sötétség fejedelme rendezőjeként és saját filmjei zeneszerzőjeként tartják számon a világ Carpenter-rajongói, de mint első lemezes zenészt is. Carpenter debütáló albumáról, a Lost Themesről mi is megemlékeztünk (a teljes kritika itt), többek között ezekkel a szavakkal:

„Markáns, sötét, excentrikus szintetizátorfutamok viszik előre a számokat, de nem a Halloween vagy a 13-as rendőrőrs minimalista felfogásában – olyannyira nem, hogy itt-ott már-már a Goblin filmzenéinek hivalkodó színhasználatáig jutunk. Csak Carpenternél nem a neon­lila, hanem inkább a fekete, a ködszürke és az óceánkék dominál.”

Több se kellett nekünk, ködszürkét kedvelő, az óceánkékhez mindig is vonzódó carpenteristáknak; azonnal írtunk a második fiatalságát élő mesternek, adna-e interjút egy kelet-európai, de munkásságával még a legnehezebb időkben (Menekülés Los Angelesből, A Mars szelleme) is szimpatizáló orgánumnak (Hungarian Orange). Reméltük, hogy J.C., aki oly lazának tűnt közelmúltbeli megszólalásai során, s csak úgy szórta a „hey, man”-eket a kérdezőkre, hosszan és barátilag elbeszélget velünk: megemlíti majd, mint szokta, hogy a filmezésnél sokkal jobban bírja a zenélést, mert nem kell korán felkelnie, különben is, Hollywood sorra veszi elő a régi filmjeit, úgyhogy a csekkek szépen jönnek, ő pedig szívből zenél, és zene közben szív, vagy valami ilyesmi, szóval felhőtlen csevej lesz a javából.

Ehelyett úgy hajtott el minket egy ködszürke messzeségbe, hogy a fal adta a másikat, s csak sokadik próbálkozásra sikerült kisírni: Mr. Carpenter öt kérdést engedélyez e-mailen – jött J.C. emberétől az üzenet. Akkor hát jöjjön a Halloween főtémája, és a nagy beszélgetés.

magyarnarancs.hu: A Lost Themes családi összefogás eredményeképp jött létre. Mondana néhány szót a rokoni együttműködés menetéről?

John Carpenter: A fiam, Cody és a keresztfiam, Daniel a maguk útját járó, képzett zenészek, akik nem ma kezdték a számítógépes zenei technológiákkal való ismerkedést. A velük való közös munka a világ legegyszerűbb dolga volt. Magától értetődő, igazi örömzenélés.

false

magyarnarancs.hu: Mi okozott nagyobb fejfájást: a Halloween vagy a Menekülés New Yorkból főtémájának megírása?

JC: Egyértelmű: a Menekülés jóval munkásabb volt.

A képen nem Morricone látható

A képen nem Morricone látható

 

magyarnarancs.hu: A dolog zenéjét nem ön, hanem Ennio Morricone szerezte. Hogy jött ki az olasz maestróval?

JC: Nagyszerűen. Egy szót nem beszéltem olaszul, Ennio pedig egy szót nem beszélt angolul. Hoznunk kellett egy tolmácsot, rajta keresztül vitatkoztunk. A zenekari részek legnagyobb részét Ennio komponálta, a nyitányt viszont közösen készítettük a tolmáccsal a háttérben. Ennio, szépen kérlek, kevesebb hangjegyet használj – ezt ismételgettem neki.

false

magyarnarancs.hu: Változott a szintetizátortechnikája az évek során?

JC: Kapcsolatom a keyboarddal közeli, meghitt, és nem sokat változott. Jó, ma már azért nem kell annyit szenvedni a hangok belövésével.

magyarnarancs.hu: Van olyan filmje, amit teljesen félremagyaráztak a kritikusok és félreértettek a rajongók?

false

JC: A sötétség fejedelme az a filmem, amit szinte mindenki félreértett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.