Interjú

„Kezdetben szinte felhőtlen”

Carlota González-Adrio filmrendező

Film

A Kanári-szigetek egy eddig kevésbé ismert arcát mutatja be a Ház a kaktuszok között: az egy helyszínes spanyol pszicho-thrillerben egy isten háta mögött élő, különös családot ismerhetünk meg, akikről titkok derülnek ki. A film rendezőjével a forgatás körülményeiről, a történet hátteréről és Sofia Coppola vélt vagy valós hatásáról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Első játékfilmje, a Ház a kaktuszok között miatt 27 évesen fiatal rendezőnek számít, de dolgozott már látványtervezőként, művészeti rendezőként és operatőrként is – igaz, kisfilmekben.

Carlota González-Adrio: Azért jelentkeztem filmes iskolába, hogy filmeket készítsek, és a filmek döntő többsége összefogással készül, kisebb-nagyobb csapatok közreműködésével, ez az együttműködés pedig alapvető fontosságú. Rengeteg emberrel találkoztam, akiktől sokat tanultam a kreatív folyamatokról, a hangról, a kamerakezelésről, a vágásról, sőt még a látványtervezésről is. Nem csak az érdekelt, hogyan tudok figurákat teremteni, de a téralkotás is nagyon izgatott. Ahhoz pedig, hogy alkotóként megértsük a filmet, mint nagy egészet, fontos, hogy ismerjük az apró összetevőket is. Miután Barcelonában végeztem az egyetemmel, készítettem egy rövidfilmet Solsticio de verano (Nyári napforduló) címmel. Ezt követően csatlakoztam az Elías Querejeta Zine Eskola nevű filmes iskolához, ahol szerettem volna tető alá hozni Waggle dance című projektemet. De a sors közbeszólt, és rám talált a Ház a kaktuszok között: néhány producer felfigyelt a kisfilmemre, amikor az díjat nyert a valladolidi filmfesztiválon. Azt mondták, szívesen megnéznék, min dolgozom legközelebb. Folytattam a Waggle dance előkészítését, de egyszerre több ajánlatot kaptam tőlük – az egyik a Ház a kaktuszok között forgatókönyve volt.

MN: A film a kisfilmjéhez hasonlóan vidéken, a világ zajától távol játszódik. Miért vonzódik az ilyen elhagyatott, magányos helyekhez?

CGA: Lehet, hogy ebben az értelemben elég minimalista vagyok. Míg azonban a játékfilmben a tájnak nagyon is fontos szerepe van, a rövidfilmem valójában bárhol játszódhatna. De szeretem azokat a történeteket, amelyek megkérdőjelezik a szokásainkat, a jól bejáratott, ismerős gondolatainkat, ezekhez pedig tökéletes hátteret nyújt egy isten háta mögötti táj. Ráadásul mindkét filmem a család körül forog. Nagyon érdekesnek találom, hogy legyen szó rokoni kötelékekről vagy kis helyi közösségekről, ha közelről megvizsgáljuk, sokszor a leg­egyszerűbbnek tűnő kapcsolatok is rendkívül bonyolultnak és összetettnek mutatkoznak.

MN: A Ház a kaktuszok közöttet saját regénye alapján Paul Pen írta. Ő Spanyolországban főként izgalmas regényeiről és thrillereiről ismert. Mi fogta meg a forgatókönyvben?

CGA: Korábban nem ismertem Pault, akkor találkoztam vele először, amikor megvették a könyve megfilmesítési jogait, és felajánlották nekem a lehetőséget. A történet felkavaró volt, nagyon különbözött azoktól a projektektől, amelyeken addig dolgoztam. Az összetett jellemű hősei miatt a forgatókönyv sok kérdést vetett fel az emberi pszichével kapcsolatban. Nagyon tetszett, hogy több nézőpontból ismerhetjük meg a sztorit: mindig más szereplő szemén át látjuk a történéseket, akik hiába laknak ugyanazon a helyen, teljesen különbözően látják a világot. Ez a nyugtalanító feszültség érdekessé tette a történetet. Paul ráadásul elbűvölő és lelkes volt, s mindig nyitottan fogadta az ötleteimet is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.