tévésmaci

Fókák a pajzson

  • tévésmaci
  • 2023. július 19.

Film

Amikor Sztupa és Troché együtt mozogtak a Vadakkal, a világ épp a cseppmedvékért aggódott, fogyott az élőhelyük, az ember pedig kizsákmányolta őket.

A cseppmedve ugyan kicsi volt a nagy medvékhez képest, de korántsem annyira, mint azt a neve sugallta, ráadásul korántsem volt veszélytelen. Igazi ragadozó volt, csak nem különösebben izgatta a ragadozás. Ha ragadozni kellett, hát, némi ímmel-ámmal, bár korántsem ügyetlenül ragadozott, s azzal le is tudta a dolgot; a fennmaradást, a fajfenntartást inkább a természetre bízta – arra az áldott jó saját természetére. Mert a cseppmedve csak egy dolgot szeretett igazán, gúlába állni a sajátjaival. Ha kiálltak egy jó gúlát (minél magasabb, annál jobb jelszóval), utána lehetett, hovatovább kellett (a Vadak úgy mondták, kelletett, tán a rím miatt, lehetett/kelletett) menni dugni is, a dugás után meg nagy ebéd jött, mert már a gúlában eléheztek. S épp ez a kétségtelenül hedonista életmód jelentette a legnagyobb veszélyt a cseppmedvékre, akik valószínűleg a testalkatukról kapták ezt az elég hülye csengésű nevet. A cseppalak, a keskeny váll, nagy valag (ezt is a Vadak mondták a rím miatt: alak/valag) bár elsőre ellentmondott a gúlaállítás alapvető követelményeinek, oda épp széles váll kell, hinné az ember, hogy kényelmesen megálljon rajta a szaktárs. De nem, mert a cseppmedvéknek módszerük volt, mellyel a kígyóvállon is úgy álltak (a nyakukban egy másik cseppmedvével), mint a cövek. Ezért párszor ki is próbálták a gúlát igazi kígyókkal, vegyes csapatban, ám ilyenkor az volt a probléma, hogy a kígyók csak a kígyóbűvölők sípjára méltóztattak felegyenesedni, a cseppmedvék meg minden zenét utáltak, leszámítva tán Waylon Jenningsét. Úgyhogy a kígyóvállú cseppmedvéknek bele kellett törődniük, hogy csak magukban gúlázzanak az I’m a Ramblin’ Manre. Sztupának és Trochénak pont ez kellett, de a Vadak mást gondoltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.