Film

Kezeket fel, srácok!

  • 2012. június 24.

Film

Csecsen kislány érvényes papírok nélkül; francia kisfiú és az ő segítőkész anyukája; külvárosi iskola Párizsban és az azt övező, folytonos razziáktól, illegális bevándorlók elleni erőszakos rendőri fellépésektől nyugtalan közeg - ebből indít Romain Goupil filmje.

A francia felnőttek a burkolt vagy nyílt xenofóbia vagy a támogatás, befogadás olykor a hatóságokkal szemben is vállalt formái közt választhatnak - a kiskamaszok viszont minden oldalról csak elszenvedői a helyzetnek. Fel is lázadnak ellene. Első szerelmüket élő főhőseink és velük életre-halálra szövetkezett barátaik egyszerűen eltűnnek, napokig maradva titkos helyükön, míg a hatóság nem mérsékli a bevándorlók elleni szigort. Ám ez az országos szenzációt generáló akció nemcsak a kényszerhelyzeteket, a kiszolgáltatott emigránsokat emberi mércével kezelni nem hajlandó hivatalosságot, de saját, szerető szüleiket is traumatizálja.

Nem volna ez rossz film. A gondosan összeválogatott gyerekszereplők hitelesek, van bennük valódi ártatlanság, nem megjátszott csibészség - vagyis élet. Semmi Timuréscsapata-fíling, semmi "mentsük meg az elkóborolt pingvinbébit" típusú negédeskedés. Az író-rendező ott követ el hibát, hogy szájba rág nyilvánvaló dolgokat, fölösleges és érdektelen narrációs ballaszttal terheli meg a komoly gyerekfilm törékeny szerkezetét (az eseményekre 2067-ből tekint vissza a két főhős), kijátssza minden kártyáját, magyarázatot ad arra, aminek sejtetése volt erőteljes. Filmje érzékeny, néhol kifejezetten költői világát maguk alá gyűrik az antirasszista közhelyek.

Az Anjou Lafayette bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.