Film

Kezeket fel, srácok!

  • 2012. június 24.

Film

Csecsen kislány érvényes papírok nélkül; francia kisfiú és az ő segítőkész anyukája; külvárosi iskola Párizsban és az azt övező, folytonos razziáktól, illegális bevándorlók elleni erőszakos rendőri fellépésektől nyugtalan közeg - ebből indít Romain Goupil filmje.

A francia felnőttek a burkolt vagy nyílt xenofóbia vagy a támogatás, befogadás olykor a hatóságokkal szemben is vállalt formái közt választhatnak - a kiskamaszok viszont minden oldalról csak elszenvedői a helyzetnek. Fel is lázadnak ellene. Első szerelmüket élő főhőseink és velük életre-halálra szövetkezett barátaik egyszerűen eltűnnek, napokig maradva titkos helyükön, míg a hatóság nem mérsékli a bevándorlók elleni szigort. Ám ez az országos szenzációt generáló akció nemcsak a kényszerhelyzeteket, a kiszolgáltatott emigránsokat emberi mércével kezelni nem hajlandó hivatalosságot, de saját, szerető szüleiket is traumatizálja.

Nem volna ez rossz film. A gondosan összeválogatott gyerekszereplők hitelesek, van bennük valódi ártatlanság, nem megjátszott csibészség - vagyis élet. Semmi Timuréscsapata-fíling, semmi "mentsük meg az elkóborolt pingvinbébit" típusú negédeskedés. Az író-rendező ott követ el hibát, hogy szájba rág nyilvánvaló dolgokat, fölösleges és érdektelen narrációs ballaszttal terheli meg a komoly gyerekfilm törékeny szerkezetét (az eseményekre 2067-ből tekint vissza a két főhős), kijátssza minden kártyáját, magyarázatot ad arra, aminek sejtetése volt erőteljes. Filmje érzékeny, néhol kifejezetten költői világát maguk alá gyűrik az antirasszista közhelyek.

Az Anjou Lafayette bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.