Kis esti robot (Kistamás László a Vákuum TV-ről)

  • - bárdos -
  • 2000. július 13.

Film

Magyar Narancs: Túl vagytok a Vákuum TV újabb előadásán. Több mint két éve nem léptetek képernyőre. Ezeknél a Csipkerózsika-álom típusú találkozásoknál fennáll a veszélye annak, hogy az a bizonyos, ébredés után elcsattanó pofon már nem is aktuális.

Magyar Narancs: Túl vagytok a Vákuum TV újabb előadásán. Több mint két éve nem léptetek képernyőre. Ezeknél a Csipkerózsika-álom típusú találkozásoknál fennáll a veszélye annak, hogy az a bizonyos, ébredés után elcsattanó pofon már nem is aktuális.

Kistamás László: Ha féltünk is egy kicsit, az nem a két év kihagyás miatt volt. Egyébként az utolsó, balul elsült, azaz egyáltalán el sem sült előadásunk is, mondhatni, benne volt a Vákuum TV-s pakliban. Persze tagadhatatlan malőr volt az az 1998-as szilveszteri Rózsa presszóbeli meg nem mozdulásunk, de a Vákuum TV gyakorlatától sosem volt idegen az akár a szélsőségekig is elmenő rögtönzés. Ez persze az utolsó pillanatban elmaradt adás esetében kissé nagyvonalú megfogalmazásnak tűnhet, de valóban általános volt mindeddig az a fajta lezáratlanság a műsorszerkesztésünkben, ami néha borotvaélre táncoltatta a megvalósulás tényét, de a mikéntjét mindenképpen.

MN: Miközben rengeteg energiát fektettetek minden projekt előkészítésébe, a biztosra menni stratégiája soha nem tartozott a munkamódszereitek közé.

KL: Kezdetektől fogva alapfeltétel volt egyfajta önszerveződés a dolgok alakulásában. Elkezdődött bennem valami, de nem rajzolódott ki pontosan, hogy mi az. Lényegében egyedül voltam, de bíztam a kibontakozás lehetőségében. És ennek kapcsán időnként vagy gyakran, esetleg rendszeresen mások is be tudnak kapcsolódni egy folyamatba.

MN: A városligeti adás fő csapása az ember és robot találkozásának fejlődéstörténete volt. Honnan ez a robotisztikus vonzalom?

KL: Számunkra nem kérdés, hogy az emberiség életének egyik legizgalmasabb változását a kibernetikus világgal való találkozása hozta el. Ennek az elméletnek a kutatásával nagy kaliberű tudósok, filozófusok és művészek foglalkoznak világszerte. Ráadásul mára ért el a robotevolúció arra a pontra, ahol a kibernetikus gépezetek fejlődésük humanoid fázisához érkeztek, ami a másik oldalon az ember cyberalizációjának kezdeti lépéseihez vezetett.

MN: E téma egyik sztárszakértőjét, Kevin Warwickot, a readingi egyetem kibernetika tanszékének professzorát is megszólaltattátok az internet segítségével.

KL: Igen, bár nem a hagyományos internethasználattal éltünk. Sajnos a Matávval nem sikerült időben kiépíttetnünk a vonalat, így a professzorral két héttel előbb felvett internetes kapcsolatról szóló videoanyagot vetítettük le. Egyébként még szerencsésen is alakult így a történet, mivel a Vákuum TV adásának idején Kevin Warwick Dél-Franciaországban tartózkodott, ahonnan véleménye szerint balul sülnek el az élő internetes próbálkozások. ´ egyébként immár kultikus figurája a kibernetikus implantátum kutatásának. Saját magába épített csipekkel kísérletezik, s jövőbeli tervei közt szerepel a feleségével közös fájdalomérzékelő implantációs projekt.

MN: Miért érdekes ez?

KL: Az ilyen próbálkozások óriási jelentőségűek az emberi érzékelés további fejlődése szempontjából. Egy magasabb szintű idegrendszeri kapcsolat kialakításával a tökéletesebb kommunikációhoz vezető út újabb mérföldkövéhez érkeztünk. Kevin Warwick munkássága a telepatikus protézis kifejlesztésére irányul. Képzeljük el, hogy egy szadistába vagy az ember elleni bűnök szenvedélybetegeibe hiperaktív empatikus érzékelőt építenek be. És képzeljük el azt a társadalmat, amelyben csak az lehet politikus, aki vállalja a népérzékelő együttérző protézis beépítését. Hihetelen lehetőségek!

MN: Jól hangzik, bár biztos vannak árnyoldalai is a dolognak. Emberkísérletekről van szó.

KL: Az ember addig kísérletezett a többi élőlényen, hogy szükségszerűen eljutott önmagához. Sőt! Eljutott virtuális önmagának létrehozásához, és most már ezzel a dimenzióval is mint realitással kell szembenéznie. Gondolj itt az emberszabású robotokra és egyéb kibernetikus fikciólényekre. Például Ananova, a cybersztárnő, akinek még csak lába sincs. Fölösleges volt tervezni neki, hiszen csak egy mellképnyi kivágásban vegetál. Interneten megközelíthető hírolvasónő, aki nincs is, mégis szerethető. A Vákuum TV műsorvezetője egyenesen fej nélküli. Végső soron sokkal érdekesebb, a fantáziának nagyobb szabadságot biztosító lehetőség egy meg nem fogalmazott dolog, például egy arc, ami nincs. A létező arc máris olyan mértékben köti meg mondjuk együttérzésünket, szimpátiánkat, antipátiánkat, hogy az a tökéletes figyelemben csak akadályozhat.

MN: Milyen érzés volt újra a Tilos az Á színeiben játszani? S főleg milyen volt szabad térbe, a legkevésbé virtuális természetbe rakni ezt a produkciót?

KL: Borotvaélen volt, hogy szélvihar vagy eső söpri-e el az adást, s bár nem történt katasztrófa, azért az akusztikába jócskán bezavart az a kis északnyugati légköri megmozdulás. Túl nagyot kockáztattunk ezzel a szabadtérrel, persze erre csak utólag jöttünk rá. A kérdés első felére visszatérve: úgy éreztük, hogy most nem az "Á"-mítosz volt a legnagyobb vonzerő, hanem a Vákuum TV. Ezek az emberek, akik itt voltak, vagy már látták előző előadásainkat, vagy hallottak róla, mindenesetre tudták, mire jönnek, és szerintem megkapták, amit akartak.

MN: Éreztek egy Vákuum TV-s rajongótábort?

KL: Ha nem is rajongótábort (bár sokan, legalább ötszázan voltak a városligeti előadás nézői), de egyfajta közönséget feltételezünk. Olyan emberek jöttek el, akik azt szeretik, ha úgy szórakoztatják őket, hogy aktív állapotban, résztvevőként lehessenek jelen egy-egy eseményen.

- bárdos -

A Vákuum TV adásai augusztusban az "Á" kávézóban és a Szigeten foghatók fedett körülmények között.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.