Verzió

Kislányok a kifutón

  • - sisso -
  • 2012. december 1.

Film

E road/dokumentum movie-ban a tömegkasztingra berendezett novoszibirszki művházból eredünk egy álomkarrier nyomába, mindvégig egy részvétlen, klausztrofób térben maradva; a tágas sztyeppe, a dácsák, a transzszibériai pályaudvar vágánytengere, a repülőtér és Tokió lepattant külvárosa mind a kiskorú manöken sorozatgyártás sivár univerzumának metaforája.

Szibéria hátsó traktusában nagy álmokat dédelgetnek az iskolás lányok. Bikiniben, félszegen, sorszámot szorongatva ezrek várják, hogy kiválasszák őket a messziről jött emberek, és megszabaduljanak szülővárosuk fogságából egy szebb élet reményében, amiről fogalmuk sincs. Közben képek villannak fel a bébiszépségversenyről, ahol szüleik támogatásával már négyéves korukban úgy néznek ki, mint egy Barbie baba vagy egy koraérett transzvesztita.

Az iparág két szereplőjét követi a film. Ashley, a modellvadász igyekszik felkutatni a Japánba küldhető minél fiatalabb lányokat. Maga is modell volt, megtakarított pénze és lakása van, de magányos, boldogtalan, és ambivalensen viszonyul a munkájához. Felfedezettje, a tizenhárom éves Nádja a szegénység elől iszkolva, boldogan vág bele a tokiói kalandba. A dolgok azonban nem úgy alakulnak, ahogy elképzeli. Távol a családtól hónapokig csak fotózásokra, meghallgatásokra jár, senkihez nem tartozik, gyerekből hirtelen lesz felnőtt, aztán már sírni is elfelejt. A manökenbiznisz két szélsőségét képviselő figura őszintén beszél érzéseiről. Lázadni a sorsuk ellen, a nőiségükért eszükbe sem jut, és ezt a momentumot ragadja meg, mélyebb lelki és üzleti összefüggéseket is érzékeltetve, ez a sokkoló film.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.