Verzió

Kislányok a kifutón

  • - sisso -
  • 2012. december 1.

Film

E road/dokumentum movie-ban a tömegkasztingra berendezett novoszibirszki művházból eredünk egy álomkarrier nyomába, mindvégig egy részvétlen, klausztrofób térben maradva; a tágas sztyeppe, a dácsák, a transzszibériai pályaudvar vágánytengere, a repülőtér és Tokió lepattant külvárosa mind a kiskorú manöken sorozatgyártás sivár univerzumának metaforája.

Szibéria hátsó traktusában nagy álmokat dédelgetnek az iskolás lányok. Bikiniben, félszegen, sorszámot szorongatva ezrek várják, hogy kiválasszák őket a messziről jött emberek, és megszabaduljanak szülővárosuk fogságából egy szebb élet reményében, amiről fogalmuk sincs. Közben képek villannak fel a bébiszépségversenyről, ahol szüleik támogatásával már négyéves korukban úgy néznek ki, mint egy Barbie baba vagy egy koraérett transzvesztita.

Az iparág két szereplőjét követi a film. Ashley, a modellvadász igyekszik felkutatni a Japánba küldhető minél fiatalabb lányokat. Maga is modell volt, megtakarított pénze és lakása van, de magányos, boldogtalan, és ambivalensen viszonyul a munkájához. Felfedezettje, a tizenhárom éves Nádja a szegénység elől iszkolva, boldogan vág bele a tokiói kalandba. A dolgok azonban nem úgy alakulnak, ahogy elképzeli. Távol a családtól hónapokig csak fotózásokra, meghallgatásokra jár, senkihez nem tartozik, gyerekből hirtelen lesz felnőtt, aztán már sírni is elfelejt. A manökenbiznisz két szélsőségét képviselő figura őszintén beszél érzéseiről. Lázadni a sorsuk ellen, a nőiségükért eszükbe sem jut, és ezt a momentumot ragadja meg, mélyebb lelki és üzleti összefüggéseket is érzékeltetve, ez a sokkoló film.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.