Film

Kongó King

Nikolaj Arcel: A setét torony

  • - köves -
  • 2017. szeptember 10.

Film

Van egy rossz hírünk: nemcsak férfi és nő nem érthetik meg egymást, de a Jó és a Gonosz sem. Stephen King szerint – az ő írói találmánya a tornyok e legsetétebbike – azért nem, mert mindkettő mást akar.

De nem úgy, ahogy azt kollégája, Frederick Karinthy levezette: az egy másfajta film lenne, valószínűleg torony sem lenne benne, de ebben van, nem is kicsi. Tehát: a Gonosz lerombolná a tornyot, a Jó viszont megvédené, ebben rejlik az örök konfliktus. Hogy mit akar pontosan a torony, az e toronyról szóló filmből csak hellyel-közzel derül ki, egy dolog tűnik csak biztosnak, a torony állni akar, de ez is inkább csak általános tapasztalat, a tornyok már csak ilyenek. De a Gonosznak, akit Matthew McConaughey alakít, más elképzelései vannak. McConaughey kifinomult gonosz, a hangját sem emeli fel, az ordibálás amolyan újgonosz dolog, ő viszont a régi iskola embere: már az oviban is a fekete volt a jele, azóta sem viselt mást, csak feketét feketével. Ami a milánói fashion weeken jól mutat, az Stephen Kingnél rettegést kelt, félik is őt az összes világokban. Könnyű elveszni az ilyen nagyszabású, bonyolult rendszert alkotó univerzumokban, nem árt, ha átvesszük, mit tudunk: van egy magas építmény valahol, amit egy feketébe öltözött manus nem néz jó szemmel. Nehéz ezt követni, és egyre nehezebb lesz, mert egy gyerek is kerül a történetbe, egy különleges gyerek, aki – épp azért, mert különleges – nélkülözhetetlen a Gonosz terveihez, és jól megy a feketéhez. Ugye, megvan, mi volt a gonosz terve? És ez még nem minden, a különleges gyermeket meg kell védeni, kell tehát még valaki ebbe a már így is túlzsúfolt (torony + gonosz + gyerek) sztoriba. Jöjjön hát Idris Elba, a nemes anyagból készült cowboy azzal a díjnyertes, meggyötört ábrázatával, ami minden tornyos filmben jól jön. Elba pisztolyhőse ugyanabba az oviba járt, mint McConaughey gonosza, csak más csoportba: az ő jele Clint Eastwood volt, aminél nincs menőbb jel, nagyon is érthető, miért pikkel rá a fekete ember. Sokan épp ezért kárhoztatják a filmet, hogy Stephen King műfajokkal zsonglőrködő, sok ezer oldalas regénysorozatából ennyi maradt csupán: egy fiú, egy feketét viselő hipszter, egy fáradtan néző angol meg egy torony. Pedig lehetett volna ezt még egyszerűsíteni, a dánok (a rendező mellett a forgatókönyvíró is dolgozott már Mads Mikkelsennel) amúgy is jól értenek a letisztult terekhez. Simán kihagyhatták volna a tornyot, a fiút és még legalább két szereplőt.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.