Interjú

„Nem ismerték el a női orgazmust”

Maggie Gyllenhaal, Jonathan Pryce

  • Kriston László
  • 2012. november 8.

Film

A sötét lovag hősnője és a Brazil egykori sztárja a ma bemutatott Hisztériában a viktoriánus Angliában halad a vibrátor felfedezése felé. A Torontói Filmfesztiválon beszéltünk velük.

magyarnarancs.hu: Amikor a barátnőiddel beszélgetsz, mi a benyomásod: a nők nagy része használ vibrátort?

Maggie Gyllenhaal: Szerintem nem. De egyeseknek még ez is baj. Tanya Wexler, a film rendezője hallotta, ahogy izomagyú srácok betelefonálnak a rádióműsorokba, és már-már féltékenykednek a vibrátorra. Tanya erre azt szokta mondani: srácok, a vibrátor nem konkurencia! Bármi juttatja is el az embert a csúcsra, amennyiben konszenzuson alapul, mind rendben van. Minden ember máshogy működik. Számomra e film sem a vibrátorról szól elsősorban, hanem arról, hogy ezeknek a nőknek van-e orgazmusuk, vagy nincs. Nem azzal mentek oda az orvoshoz, hogy na, most maszturbálunk egy jót. A férjük küldte el őket a dokihoz, hogy kivizsgálják, miért nem érzik boldognak magukat a házasságukban. És ezt a kúrát írták fel nekik.

magyarnarancs.hu: Megujjazást. Aztán gépi masszázst a vibrátor elődjével.


Jonathan Pryce: A találmány tényleg ilyen körülmények között született meg! Valóban létezett egy bizonyos dr. Mortimer. De a nevet és históriája alapelemeit leszámítva a történetünk kitaláció. Ne feledjük, ez alapvetően egy romantikus komédia! Mindazonáltal az is a valóságon alapul, hogy ezek a tekintélyes férfiúk, a korszak orvostudományának jeles képviselői nem ismerték el, hogy létezik olyasmi, hogy női orgazmus.

MG: Azért kellett, hogy létezzenek férfiak, akiknek nem kellett elmagyarázni, hogy az élvezetük csúcsán a nők is elmennek! Nem tudom elképzelni, hogy senki sem tudta!

JP: A szituáció mégis sokat elmond arról, hogy a középosztálybeli nők és a férjeik milyen hipokrita életet éltek. A házasélet az ágyban csak utódnemzést szolgált. Közben meg óriási biznisz volt a prostitúció a viktoriánus Angliában. A gyerekprostitúció meg végképp.

MG: Ma sem vagyunk hozzászokva, hogy a szexről beszéljünk. Van valami vicces abban, ahogy Anglia történelmének e pontján egyrészt ott találjuk a tartózkodó úriembereket, másrészt azokat, akik ujjazzák a nőket az orvosi rendelőben, míg el nem élveznek.

magyarnarancs.hu: A konszolidált úriemberek komolysága adja a film komikumát.

JP: A kikacsingatás óriási baklövés lett volna. Minél komolyabban adod elő a leghajmeresztőbb jelenetet, annál viccesebb lesz.

magyarnarancs.hu: Jonathan, te az idősebb generációba tartozol...

JP: Azért hadd hívjam fel rá a figyelmet, hogy a viktoriánus korban még nem éltem!

magyarnarancs.hu: De az ember azt gondolná, sok minden változott a szexuális szokások tekintetében a gyerekkorod óta.

JP: Nem ott, ahol én felnőttem! Walesben cseperedtem fel, és ott a szex egyáltalán nem volt rejtegetni, titkolni való dolog. Legalábbis az emberek közötti szex nem. A kecskékről és a juhokról most nem beszélek.

magyarnarancs.hu: Maggie, te jó pár szerepet elvállaltál olyan filmekben, amelyek a szexualitás felderítetlenebb régióira vetettek fényt, így A titkárnőben vagy a SherryBabyben. Bejönnek neked az erotikus szerepek?

MG: Nem, nem erről van szó! Ebben a filmben például nincs meztelenkedés. Csak érdekel a szex, mint mindenki mást. És azok a karakterek, amelyeket életre keltek – természetszerűleg nekik is van szexuális életük. Ahogy nekem is! Habár, ha jól belegondolok, lehet, hogy tényleg nagyon izgat a téma.

magyarnarancs.hu: Érzelmileg hogyan kezeled a szexjeleneteket?

MG: Rengeteg szexjelenetet forgattam már. Ezek lehetnek érdekes és a karakter személyiségét feltáró részei a filmnek, amelyek igazán izgalmas megfigyeléseket közvetítenek az emberi kapcsolatokról, és lehetnek alaposan kidekázott, gyönyörűen világított jelenetek, amik olyanok, mint egy tévéreklám. Az utóbbiban semmi öröm nincs, mert olyan, mintha szoftpornóban szerepelnél: mindent pontosan meg kell határozni, azt, hogy hol a mellem, milyen melltartó van rajtam, hol a kamera, hova világít a lámpa. A filmek többsége rendszerint a kettő között van valahol félúton. A SherryBaby például irtó nehéz volt ebből a szempontból. Még nagyon fiatal voltam, és úgy estem át a legkeményebb szexjelenetek forgatásán, hogy megfeszítettem magam: oké, most leveszem a ruhám, és kezdjük azonnal! Közben egy undorító ház pincéjében forgattunk, ahova be sem tettem volna a lábam önszántamból. De hát ez kellett a sztorihoz, mert egy alkoholista, összezavarodott, megtört nőről volt szó, akinek a szexuális élete is szörnyű. Alaposan fellélegeztem, amikor véget ért a forgatás. Nézőként tetszett a szex például Jane Campion filmjében, a Nyílt sebben, meg legutóbb a Blue Valentine-ban. A független filmekben én is olyan szexhez adtam magam, ahol a jelenet két ember testének párbeszédéről szól. És ebbe igenis belevittem a saját női tapasztalataimat.

A Hisztéria kritikája a Magyar Narancs november 15-i lapszámában lesz olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.