Verzió

Putyin csókja

  • - bbe -
  • 2012. november 7.

Film

Amin ez a film túl sokat nem gondolkodik, az történetesen főhősének, Mása (Marija) Drokovának a sztorija, jellemének fejlődése: de lehet, hogy ebben speciel a filmnek van igaza. Mása 19 éves, talpraesett vidéki leányzó, akit a parlagiasabb mozilátogatók habozás nélkül minősítenének töltött galambnak. Mása 15 éves volt, amikor Tambovból a fővárosba érkezvén csatlakozott a Nasi nevű ifjúsági mozgalomhoz, Putyin autokrata rezsimjének a fiatalabb nemzedékek felé kiterjesztett leágazásához. Az ambiciózus leány hamar a Nasi egyik arca, vezetője és médiaszemélyisége lett, akiben nagy tömegvonzó fantáziát látott a mozgalom első embere, az ördögi és ördögien tehetséges Vaszilij Jekimov. Ám Mása, jóllehet szerepe a mozgalomban számos jótéteménnyel jutalmazza, úgymint nagy alapterületű moszkvai bérlemény, szép autó, csillogás és villogás, vesztére ismeretségbe, majd valamiféle furcsa barátságba keveredik néhány baloldali, liberális moszkvai újságíróval. Amikor - elkerülhetetlenül - elérkezik a választás pillanata, Mása a mozgalmi karrier helyett az utóbbiak és jobb lelkiismerete mellett dönt.


 

Ha Mása kiábrándulásának és megigazulásának története különösebb mélységet vagy kiszámíthatatlan elemet nem is tartalmaz, és ha mindez egy kicsit hosszan is van elmesélve, a filmet mégsem tanácsos kihagynunk. A Nasiban ugyanis semmi pillanat alatt és jó okkal láthatjuk meg a fasiszta mozgalmak bizonyos klasszikus vonásait: a vad, völkisch nacionalizmus mellett az ifjúság, a test és a testedzés kultuszát, a faji és mindenféle egyéb tisztaságra való törekvést, az akarat és az együtt mozduló kollektivizmus imádatát, és persze a Vezérbe, Vlagyimir Putyinba vetett feltétlen hitet. A tiszta szívű, ártatlan, csillogó szemű gyűlölet erejét - amit mesteri módon használnak ki a hatalom cinikus urai. Ritka pillanat ez: működés közben figyelni a fasizmus dobogó szívét. És amilyen ritka, annyira ijesztő is.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.