Verzió

Putyin csókja

  • - bbe -
  • 2012. november 7.

Film

Amin ez a film túl sokat nem gondolkodik, az történetesen főhősének, Mása (Marija) Drokovának a sztorija, jellemének fejlődése: de lehet, hogy ebben speciel a filmnek van igaza. Mása 19 éves, talpraesett vidéki leányzó, akit a parlagiasabb mozilátogatók habozás nélkül minősítenének töltött galambnak. Mása 15 éves volt, amikor Tambovból a fővárosba érkezvén csatlakozott a Nasi nevű ifjúsági mozgalomhoz, Putyin autokrata rezsimjének a fiatalabb nemzedékek felé kiterjesztett leágazásához. Az ambiciózus leány hamar a Nasi egyik arca, vezetője és médiaszemélyisége lett, akiben nagy tömegvonzó fantáziát látott a mozgalom első embere, az ördögi és ördögien tehetséges Vaszilij Jekimov. Ám Mása, jóllehet szerepe a mozgalomban számos jótéteménnyel jutalmazza, úgymint nagy alapterületű moszkvai bérlemény, szép autó, csillogás és villogás, vesztére ismeretségbe, majd valamiféle furcsa barátságba keveredik néhány baloldali, liberális moszkvai újságíróval. Amikor - elkerülhetetlenül - elérkezik a választás pillanata, Mása a mozgalmi karrier helyett az utóbbiak és jobb lelkiismerete mellett dönt.


 

Ha Mása kiábrándulásának és megigazulásának története különösebb mélységet vagy kiszámíthatatlan elemet nem is tartalmaz, és ha mindez egy kicsit hosszan is van elmesélve, a filmet mégsem tanácsos kihagynunk. A Nasiban ugyanis semmi pillanat alatt és jó okkal láthatjuk meg a fasiszta mozgalmak bizonyos klasszikus vonásait: a vad, völkisch nacionalizmus mellett az ifjúság, a test és a testedzés kultuszát, a faji és mindenféle egyéb tisztaságra való törekvést, az akarat és az együtt mozduló kollektivizmus imádatát, és persze a Vezérbe, Vlagyimir Putyinba vetett feltétlen hitet. A tiszta szívű, ártatlan, csillogó szemű gyűlölet erejét - amit mesteri módon használnak ki a hatalom cinikus urai. Ritka pillanat ez: működés közben figyelni a fasizmus dobogó szívét. És amilyen ritka, annyira ijesztő is.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.