Verzió

Putyin csókja

  • - bbe -
  • 2012. november 7.

Film

Amin ez a film túl sokat nem gondolkodik, az történetesen főhősének, Mása (Marija) Drokovának a sztorija, jellemének fejlődése: de lehet, hogy ebben speciel a filmnek van igaza. Mása 19 éves, talpraesett vidéki leányzó, akit a parlagiasabb mozilátogatók habozás nélkül minősítenének töltött galambnak. Mása 15 éves volt, amikor Tambovból a fővárosba érkezvén csatlakozott a Nasi nevű ifjúsági mozgalomhoz, Putyin autokrata rezsimjének a fiatalabb nemzedékek felé kiterjesztett leágazásához. Az ambiciózus leány hamar a Nasi egyik arca, vezetője és médiaszemélyisége lett, akiben nagy tömegvonzó fantáziát látott a mozgalom első embere, az ördögi és ördögien tehetséges Vaszilij Jekimov. Ám Mása, jóllehet szerepe a mozgalomban számos jótéteménnyel jutalmazza, úgymint nagy alapterületű moszkvai bérlemény, szép autó, csillogás és villogás, vesztére ismeretségbe, majd valamiféle furcsa barátságba keveredik néhány baloldali, liberális moszkvai újságíróval. Amikor - elkerülhetetlenül - elérkezik a választás pillanata, Mása a mozgalmi karrier helyett az utóbbiak és jobb lelkiismerete mellett dönt.


 

Ha Mása kiábrándulásának és megigazulásának története különösebb mélységet vagy kiszámíthatatlan elemet nem is tartalmaz, és ha mindez egy kicsit hosszan is van elmesélve, a filmet mégsem tanácsos kihagynunk. A Nasiban ugyanis semmi pillanat alatt és jó okkal láthatjuk meg a fasiszta mozgalmak bizonyos klasszikus vonásait: a vad, völkisch nacionalizmus mellett az ifjúság, a test és a testedzés kultuszát, a faji és mindenféle egyéb tisztaságra való törekvést, az akarat és az együtt mozduló kollektivizmus imádatát, és persze a Vezérbe, Vlagyimir Putyinba vetett feltétlen hitet. A tiszta szívű, ártatlan, csillogó szemű gyűlölet erejét - amit mesteri módon használnak ki a hatalom cinikus urai. Ritka pillanat ez: működés közben figyelni a fasizmus dobogó szívét. És amilyen ritka, annyira ijesztő is.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.