Verzió

Égen s földön

  • - kg -
  • 2012. november 9.

Film

Hogy nincs elvégezve a múltfeldolgozás, hogy Trianontól felfelé egymásra torlódnak a múlt kibeszéletlen rétegei? Némi "megnyugvást" meríthetünk abból a tényből, hogy Chilében még mostohább a helyzet. Mindezt egy olyan filmből tudhatjuk meg, melyben nem történészek teszik patikamérlegre a múltat, hanem csillagászok és geológusok kémlelik a kihez-kihez szakmája szerint hozzárendelt dimenziókat; az égi és földi kiterjedéseket.


 

Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek? Hát, mondjuk is, meg nem is, legalábbis Patricio Guzmán filmjében: a dokumentumfilmes költői magasságokba vágyik, és ezért szép képek kíséretében olykor el-elmereng e feneketlen kút mélységein, de ahogy mind jobban haladunk előre, egyre többször állapodunk meg a múlt egy máig fájó pontjánál, a Pinochet-rezsim kegyetlenkedéseinél. Melynek bemutatására a szárazságban szinte verhetetlen Atacama sivatag alkalmas terepnek bizonyul, ahol az eget kémlelő obszervatóriumok sem takarhatják ki a közelmúlt olyan szégyenfoltját, mint Pinochet koncentrációs táborai közül a legnagyobbat, illetve annak zombifilmbe illő romjait.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Guzmán tekintete rendre elkalandozik a földfelszíntől, de hiába az univerzum kémlelése és az alanyi költészet, a végén mégis papírformaszerű eredmény születik: nincs az a költői (csillag)kép, mely többet mondana, mint a túlélők és az áldozatokat túlélők történetei. Amikor Guzmán hagyja a költészetet másra, amikor mer egyszerű lenni, megelégszik néhány arccal és a hozzájuk tartozó történetekkel, akkor éri el azokat a dimenziókat, amire első perctől vágyott.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.