Verzió

Égen s földön

  • - kg -
  • 2012. november 9.

Film

Hogy nincs elvégezve a múltfeldolgozás, hogy Trianontól felfelé egymásra torlódnak a múlt kibeszéletlen rétegei? Némi "megnyugvást" meríthetünk abból a tényből, hogy Chilében még mostohább a helyzet. Mindezt egy olyan filmből tudhatjuk meg, melyben nem történészek teszik patikamérlegre a múltat, hanem csillagászok és geológusok kémlelik a kihez-kihez szakmája szerint hozzárendelt dimenziókat; az égi és földi kiterjedéseket.


 

Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek? Hát, mondjuk is, meg nem is, legalábbis Patricio Guzmán filmjében: a dokumentumfilmes költői magasságokba vágyik, és ezért szép képek kíséretében olykor el-elmereng e feneketlen kút mélységein, de ahogy mind jobban haladunk előre, egyre többször állapodunk meg a múlt egy máig fájó pontjánál, a Pinochet-rezsim kegyetlenkedéseinél. Melynek bemutatására a szárazságban szinte verhetetlen Atacama sivatag alkalmas terepnek bizonyul, ahol az eget kémlelő obszervatóriumok sem takarhatják ki a közelmúlt olyan szégyenfoltját, mint Pinochet koncentrációs táborai közül a legnagyobbat, illetve annak zombifilmbe illő romjait.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Guzmán tekintete rendre elkalandozik a földfelszíntől, de hiába az univerzum kémlelése és az alanyi költészet, a végén mégis papírformaszerű eredmény születik: nincs az a költői (csillag)kép, mely többet mondana, mint a túlélők és az áldozatokat túlélők történetei. Amikor Guzmán hagyja a költészetet másra, amikor mer egyszerű lenni, megelégszik néhány arccal és a hozzájuk tartozó történetekkel, akkor éri el azokat a dimenziókat, amire első perctől vágyott.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.