Verzió

Égen s földön

  • - kg -
  • 2012. november 9.

Film

Hogy nincs elvégezve a múltfeldolgozás, hogy Trianontól felfelé egymásra torlódnak a múlt kibeszéletlen rétegei? Némi "megnyugvást" meríthetünk abból a tényből, hogy Chilében még mostohább a helyzet. Mindezt egy olyan filmből tudhatjuk meg, melyben nem történészek teszik patikamérlegre a múltat, hanem csillagászok és geológusok kémlelik a kihez-kihez szakmája szerint hozzárendelt dimenziókat; az égi és földi kiterjedéseket.


 

Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek? Hát, mondjuk is, meg nem is, legalábbis Patricio Guzmán filmjében: a dokumentumfilmes költői magasságokba vágyik, és ezért szép képek kíséretében olykor el-elmereng e feneketlen kút mélységein, de ahogy mind jobban haladunk előre, egyre többször állapodunk meg a múlt egy máig fájó pontjánál, a Pinochet-rezsim kegyetlenkedéseinél. Melynek bemutatására a szárazságban szinte verhetetlen Atacama sivatag alkalmas terepnek bizonyul, ahol az eget kémlelő obszervatóriumok sem takarhatják ki a közelmúlt olyan szégyenfoltját, mint Pinochet koncentrációs táborai közül a legnagyobbat, illetve annak zombifilmbe illő romjait.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Guzmán tekintete rendre elkalandozik a földfelszíntől, de hiába az univerzum kémlelése és az alanyi költészet, a végén mégis papírformaszerű eredmény születik: nincs az a költői (csillag)kép, mely többet mondana, mint a túlélők és az áldozatokat túlélők történetei. Amikor Guzmán hagyja a költészetet másra, amikor mer egyszerű lenni, megelégszik néhány arccal és a hozzájuk tartozó történetekkel, akkor éri el azokat a dimenziókat, amire első perctől vágyott.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.