Verzió

Égen s földön

  • - kg -
  • 2012. november 9.

Film

Hogy nincs elvégezve a múltfeldolgozás, hogy Trianontól felfelé egymásra torlódnak a múlt kibeszéletlen rétegei? Némi "megnyugvást" meríthetünk abból a tényből, hogy Chilében még mostohább a helyzet. Mindezt egy olyan filmből tudhatjuk meg, melyben nem történészek teszik patikamérlegre a múltat, hanem csillagászok és geológusok kémlelik a kihez-kihez szakmája szerint hozzárendelt dimenziókat; az égi és földi kiterjedéseket.


 

Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek? Hát, mondjuk is, meg nem is, legalábbis Patricio Guzmán filmjében: a dokumentumfilmes költői magasságokba vágyik, és ezért szép képek kíséretében olykor el-elmereng e feneketlen kút mélységein, de ahogy mind jobban haladunk előre, egyre többször állapodunk meg a múlt egy máig fájó pontjánál, a Pinochet-rezsim kegyetlenkedéseinél. Melynek bemutatására a szárazságban szinte verhetetlen Atacama sivatag alkalmas terepnek bizonyul, ahol az eget kémlelő obszervatóriumok sem takarhatják ki a közelmúlt olyan szégyenfoltját, mint Pinochet koncentrációs táborai közül a legnagyobbat, illetve annak zombifilmbe illő romjait.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Guzmán tekintete rendre elkalandozik a földfelszíntől, de hiába az univerzum kémlelése és az alanyi költészet, a végén mégis papírformaszerű eredmény születik: nincs az a költői (csillag)kép, mely többet mondana, mint a túlélők és az áldozatokat túlélők történetei. Amikor Guzmán hagyja a költészetet másra, amikor mer egyszerű lenni, megelégszik néhány arccal és a hozzájuk tartozó történetekkel, akkor éri el azokat a dimenziókat, amire első perctől vágyott.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."