"Majd helyrepofoz" - Tiken Jah Fakoly

  • Bognár Tamás
  • 2006. augusztus 31.

Film

Ökölbe szorított kézerdő a levegőben, s a többezres tömeg elszántan és önfeledten zengi Fakolyval: "Afrika!" Nem lenne ebben a jelenetben semmi rendkívüli bármelyik nyugat-afrikai országban, hiszen az elefántcsontparti énekes, Tiken Jah Fakoly lemezei félmilliós példányszámban kelnek el arrafelé. Mi viszont a Sziget világzenei színpadánál állunk, pontosabban: mindenki táncol.

Ökölbe szorított kézerdő a levegőben, s a többezres tömeg elszántan és önfeledten zengi Fakolyval: "Afrika!" Nem lenne ebben a jelenetben semmi rendkívüli bármelyik nyugat-afrikai országban, hiszen az elefántcsontparti énekes, Tiken Jah Fakoly lemezei félmilliós példányszámban kelnek el arrafelé. Mi viszont a Sziget világzenei színpadánál állunk, pontosabban: mindenki táncol. A placc teljesen megtelt, a fekete bőrszín azonban fehér hollónak számít a közönség soraiban. Persze sokszor átélhettünk már hasonlót, mégis van abban valami felemelő, amikor egy pillanatra megfordul a világ, amikor a fehéreket táncoltatják a feketék.

*

Magyar Narancs: Az ide látogató sok ezer francia fiatal végigénekelte a műsorodat. Milyen érzés hazád egykori gyarmatosítójának a "gyermekeit" hallani, amint kórusban éltetik a szülőföldedet?

Tiken Jah Fakoly: Nem voltam mindig ilyen népszerű, az élet lépésről lépésre hozta meg a sikert. Otthon már húszezres stadionokban játszottam, amikor Franciaországban még nem is hallottak rólam.

MN: De már 2000-ben megkaptad az RFI Découverte Afrique díjat, az első hivatalos francia elismerést százezer eladott lemezed után - amivel te lettél a legkelendőbb afrikai reggae-előadó Európában -, három éve pedig a legjobb lemeznek kijáró díjat kaptad meg (Victories de la Musique) a világzene kategóriájában.

TJF: Igen, manapság tényleg híresnek szá-mítok. De ha arra vagy kíváncsi, hogy érzek-e bármiféle elégtételt, nos, nem így élem meg. Fontosnak tartom, hogy ezek a fiatalok a számaimat hallgatva nőnek fel, de egyelőre csak a globális gondolkodásmód megváltozásának a lehetőségét látom. A gyarmati birodalmak sok szempontból nem estek szét, csupán átszerveződtek.

MN: Dalaidban a Nyugat vezetői mellett Afrika kiskirályai is megkapják a magukét. Mivel a szavad ugyancsak sokat nyom a latban Nyugat-Afrikában, nem tartasz attól, hogy a kellemetlen "beszólogatások" miatt likvidálnak?

TJF: Az 1993-as, első elefántcsontparti választásoktól kezdve számtalan politikai gyűlésen, tiltakozó megmozduláson vettem részt, mivel az első két kazettám megjelenése után az ifjúság hirtelen felkapta a dalszövegeimet. Aztán többször megesett, hogy a bekeményedő politikai helyzet miatt túl forróvá vált a lábam alatt a talaj, és menekülnöm kellett. Egyszer egy csapat reggae-rajongó katonának köszönhettem, hogy ép bőrrel megúsztam, és átjutottam Maliba.

MN: Korábban állami szinten cenzúrázták a számaidat, most meg mintha "érinthetetlen" lennél, mintha a hírneved miatt már nem mernének "hozzájuk nyúlni".

TJF: Nem tudom... Ami biztos, nem félek semmiféle merénylettől. És semmi sem tántoríthat el a véleményem kinyilvánításától, a közelgő választási időszakra ezért is tervezek hazatérni.

MN: Pár éve Maliban élsz, az újságok száműzetésről cikkeznek.

TJF: Mondjuk inkább, hogy átköltöztem. Maliban ugyanúgy otthon vagyok, mint Elefántcsontparton vagy Burkina Fasóban, de tény, hogy az utóbbi időben nyugodtabban élhettem itt, mint a szétszakadt Elefántcsontpart állandó harcai és zavargásai közepette.

MN: Furcsának tűnik, hogy a diktátorok folytonos ostorozása mellett a rasztafariánus hit központi alakjának, Hailé Szelassziénak a nevét kántálod a fellépéseiden.

TJF: Afrikában bevett gyakorlat, hogy ha jól működik egy nyugati hatalom üzlete az illető országgal, akkor vezetőink nyugodtan élvezhetik "megbecsült" uralkodói címüket, ám ha nem megy a biznisz, akkor a külföldi sajtó rögtön kikiáltja őket népnyomorítónak. Számomra evidens, hogy a világ nagy részét diktátorok uralják. A kérdés csupán a tálalás. Hailé Szelasszié nem tett mindent helyesen, ez tiszta sor, viszont a kontinens politikusai közül az elsők között lépett fel nemcsak Etiópiáért, hanem egész Afrikáért, méghozzá nemzetközi szinten.

MN: Az iszlám vallásodat hogyan egyezteted össze a rasztahittel?

TJF: Muszlim vagyok, a rasztafariánus mozgalommal pedig szimpatizálok.

MN: Az utolsó két lemezed - Francafrique (2002), Coup de geule (2004) - felvételi munkálataiban legendás jamaicai reggae-muzsikusok segédkeztek. Miért az idősebb generáció felé fordultál?

TJF: Nem szeretnék a mostani dance hall-nemzedék ellen beszélni, tiszteltetem őket, de számomra az igazi reggae-t olyan előadók képviselik, mint a Burning Spear, az Israel Vibration vagy a Steel Pulse, akiktől meghívást kaptam a legutóbbi lemezfelvételükre. Egyébként Nyugat-Afrikában népszerűbb a roots reggae, a divatos raggasztárokat kevésbé ismerik nálunk. A saját albumaimat tekintve nagy megtiszteltetésnek vettem, hogy Bob Marley hajdani stúdiójában, a Tuff Gongban dolgozhattam egykori zenésztársaival. A produceri munkát mindkét utóbbi lemezen a billentyűs Tyrone Downie látta el, gitáron Earl Smith játszott, a ritmusszekciót Sly & Robbie adta, és sikerült egy nagy öreg hangot, U-Royt is megszólaltatnunk.

MN: Az esti fellépésed teljes reggae-programot kínált, a lemezeiden viszont jobban kijönnek az afrikai gyökerek, és nem csupán a tradicionális hangszerek használata miatt. Mennyire tudatos a grióhagyomány továbbvitele?

TJF: Tudom, hogy számos biográfiában említik, de tisztázzuk: nem születtem zenészkasztba, nem vagyok grió. Nagyapám híres harcos volt, ez a küzdés az örökségem, csak nem fegyverrel vívom. Az én iszlámom depolitizált, Allah békés, nem akar háborút.

MN: Viszonylag későn kezdtél zenélni, apád szigorúan fogott, egészen a haláláig próbált letéríteni erről az útról. Mit szólna most a fiához?

TJF: Valószínűleg ugyanazt, amit egy csinos hölgykoszorús Marley-fotó kapcsán mondott: "Erre a hiábavalóságra akarod adni a fejed?" Gyermekként egy időre elküldött az egyik rokonunkhoz egy másik faluba, hogy majd az helyrepofoz, és leteszek mindenféle zenélési szándékomról. Ott fedeztem fel a reggae-t.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.