"Majd helyrepofoz" - Tiken Jah Fakoly

  • Bognár Tamás
  • 2006. augusztus 31.

Film

Ökölbe szorított kézerdő a levegőben, s a többezres tömeg elszántan és önfeledten zengi Fakolyval: "Afrika!" Nem lenne ebben a jelenetben semmi rendkívüli bármelyik nyugat-afrikai országban, hiszen az elefántcsontparti énekes, Tiken Jah Fakoly lemezei félmilliós példányszámban kelnek el arrafelé. Mi viszont a Sziget világzenei színpadánál állunk, pontosabban: mindenki táncol.

Ökölbe szorított kézerdő a levegőben, s a többezres tömeg elszántan és önfeledten zengi Fakolyval: "Afrika!" Nem lenne ebben a jelenetben semmi rendkívüli bármelyik nyugat-afrikai országban, hiszen az elefántcsontparti énekes, Tiken Jah Fakoly lemezei félmilliós példányszámban kelnek el arrafelé. Mi viszont a Sziget világzenei színpadánál állunk, pontosabban: mindenki táncol. A placc teljesen megtelt, a fekete bőrszín azonban fehér hollónak számít a közönség soraiban. Persze sokszor átélhettünk már hasonlót, mégis van abban valami felemelő, amikor egy pillanatra megfordul a világ, amikor a fehéreket táncoltatják a feketék.

*

Magyar Narancs: Az ide látogató sok ezer francia fiatal végigénekelte a műsorodat. Milyen érzés hazád egykori gyarmatosítójának a "gyermekeit" hallani, amint kórusban éltetik a szülőföldedet?

Tiken Jah Fakoly: Nem voltam mindig ilyen népszerű, az élet lépésről lépésre hozta meg a sikert. Otthon már húszezres stadionokban játszottam, amikor Franciaországban még nem is hallottak rólam.

MN: De már 2000-ben megkaptad az RFI Découverte Afrique díjat, az első hivatalos francia elismerést százezer eladott lemezed után - amivel te lettél a legkelendőbb afrikai reggae-előadó Európában -, három éve pedig a legjobb lemeznek kijáró díjat kaptad meg (Victories de la Musique) a világzene kategóriájában.

TJF: Igen, manapság tényleg híresnek szá-mítok. De ha arra vagy kíváncsi, hogy érzek-e bármiféle elégtételt, nos, nem így élem meg. Fontosnak tartom, hogy ezek a fiatalok a számaimat hallgatva nőnek fel, de egyelőre csak a globális gondolkodásmód megváltozásának a lehetőségét látom. A gyarmati birodalmak sok szempontból nem estek szét, csupán átszerveződtek.

MN: Dalaidban a Nyugat vezetői mellett Afrika kiskirályai is megkapják a magukét. Mivel a szavad ugyancsak sokat nyom a latban Nyugat-Afrikában, nem tartasz attól, hogy a kellemetlen "beszólogatások" miatt likvidálnak?

TJF: Az 1993-as, első elefántcsontparti választásoktól kezdve számtalan politikai gyűlésen, tiltakozó megmozduláson vettem részt, mivel az első két kazettám megjelenése után az ifjúság hirtelen felkapta a dalszövegeimet. Aztán többször megesett, hogy a bekeményedő politikai helyzet miatt túl forróvá vált a lábam alatt a talaj, és menekülnöm kellett. Egyszer egy csapat reggae-rajongó katonának köszönhettem, hogy ép bőrrel megúsztam, és átjutottam Maliba.

MN: Korábban állami szinten cenzúrázták a számaidat, most meg mintha "érinthetetlen" lennél, mintha a hírneved miatt már nem mernének "hozzájuk nyúlni".

TJF: Nem tudom... Ami biztos, nem félek semmiféle merénylettől. És semmi sem tántoríthat el a véleményem kinyilvánításától, a közelgő választási időszakra ezért is tervezek hazatérni.

MN: Pár éve Maliban élsz, az újságok száműzetésről cikkeznek.

TJF: Mondjuk inkább, hogy átköltöztem. Maliban ugyanúgy otthon vagyok, mint Elefántcsontparton vagy Burkina Fasóban, de tény, hogy az utóbbi időben nyugodtabban élhettem itt, mint a szétszakadt Elefántcsontpart állandó harcai és zavargásai közepette.

MN: Furcsának tűnik, hogy a diktátorok folytonos ostorozása mellett a rasztafariánus hit központi alakjának, Hailé Szelassziénak a nevét kántálod a fellépéseiden.

TJF: Afrikában bevett gyakorlat, hogy ha jól működik egy nyugati hatalom üzlete az illető országgal, akkor vezetőink nyugodtan élvezhetik "megbecsült" uralkodói címüket, ám ha nem megy a biznisz, akkor a külföldi sajtó rögtön kikiáltja őket népnyomorítónak. Számomra evidens, hogy a világ nagy részét diktátorok uralják. A kérdés csupán a tálalás. Hailé Szelasszié nem tett mindent helyesen, ez tiszta sor, viszont a kontinens politikusai közül az elsők között lépett fel nemcsak Etiópiáért, hanem egész Afrikáért, méghozzá nemzetközi szinten.

MN: Az iszlám vallásodat hogyan egyezteted össze a rasztahittel?

TJF: Muszlim vagyok, a rasztafariánus mozgalommal pedig szimpatizálok.

MN: Az utolsó két lemezed - Francafrique (2002), Coup de geule (2004) - felvételi munkálataiban legendás jamaicai reggae-muzsikusok segédkeztek. Miért az idősebb generáció felé fordultál?

TJF: Nem szeretnék a mostani dance hall-nemzedék ellen beszélni, tiszteltetem őket, de számomra az igazi reggae-t olyan előadók képviselik, mint a Burning Spear, az Israel Vibration vagy a Steel Pulse, akiktől meghívást kaptam a legutóbbi lemezfelvételükre. Egyébként Nyugat-Afrikában népszerűbb a roots reggae, a divatos raggasztárokat kevésbé ismerik nálunk. A saját albumaimat tekintve nagy megtiszteltetésnek vettem, hogy Bob Marley hajdani stúdiójában, a Tuff Gongban dolgozhattam egykori zenésztársaival. A produceri munkát mindkét utóbbi lemezen a billentyűs Tyrone Downie látta el, gitáron Earl Smith játszott, a ritmusszekciót Sly & Robbie adta, és sikerült egy nagy öreg hangot, U-Royt is megszólaltatnunk.

MN: Az esti fellépésed teljes reggae-programot kínált, a lemezeiden viszont jobban kijönnek az afrikai gyökerek, és nem csupán a tradicionális hangszerek használata miatt. Mennyire tudatos a grióhagyomány továbbvitele?

TJF: Tudom, hogy számos biográfiában említik, de tisztázzuk: nem születtem zenészkasztba, nem vagyok grió. Nagyapám híres harcos volt, ez a küzdés az örökségem, csak nem fegyverrel vívom. Az én iszlámom depolitizált, Allah békés, nem akar háborút.

MN: Viszonylag későn kezdtél zenélni, apád szigorúan fogott, egészen a haláláig próbált letéríteni erről az útról. Mit szólna most a fiához?

TJF: Valószínűleg ugyanazt, amit egy csinos hölgykoszorús Marley-fotó kapcsán mondott: "Erre a hiábavalóságra akarod adni a fejed?" Gyermekként egy időre elküldött az egyik rokonunkhoz egy másik faluba, hogy majd az helyrepofoz, és leteszek mindenféle zenélési szándékomról. Ott fedeztem fel a reggae-t.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.