"Majd helyrepofoz" - Tiken Jah Fakoly

  • Bognár Tamás
  • 2006. augusztus 31.

Film

Ökölbe szorított kézerdő a levegőben, s a többezres tömeg elszántan és önfeledten zengi Fakolyval: "Afrika!" Nem lenne ebben a jelenetben semmi rendkívüli bármelyik nyugat-afrikai országban, hiszen az elefántcsontparti énekes, Tiken Jah Fakoly lemezei félmilliós példányszámban kelnek el arrafelé. Mi viszont a Sziget világzenei színpadánál állunk, pontosabban: mindenki táncol.

Ökölbe szorított kézerdő a levegőben, s a többezres tömeg elszántan és önfeledten zengi Fakolyval: "Afrika!" Nem lenne ebben a jelenetben semmi rendkívüli bármelyik nyugat-afrikai országban, hiszen az elefántcsontparti énekes, Tiken Jah Fakoly lemezei félmilliós példányszámban kelnek el arrafelé. Mi viszont a Sziget világzenei színpadánál állunk, pontosabban: mindenki táncol. A placc teljesen megtelt, a fekete bőrszín azonban fehér hollónak számít a közönség soraiban. Persze sokszor átélhettünk már hasonlót, mégis van abban valami felemelő, amikor egy pillanatra megfordul a világ, amikor a fehéreket táncoltatják a feketék.

*

Magyar Narancs: Az ide látogató sok ezer francia fiatal végigénekelte a műsorodat. Milyen érzés hazád egykori gyarmatosítójának a "gyermekeit" hallani, amint kórusban éltetik a szülőföldedet?

Tiken Jah Fakoly: Nem voltam mindig ilyen népszerű, az élet lépésről lépésre hozta meg a sikert. Otthon már húszezres stadionokban játszottam, amikor Franciaországban még nem is hallottak rólam.

MN: De már 2000-ben megkaptad az RFI Découverte Afrique díjat, az első hivatalos francia elismerést százezer eladott lemezed után - amivel te lettél a legkelendőbb afrikai reggae-előadó Európában -, három éve pedig a legjobb lemeznek kijáró díjat kaptad meg (Victories de la Musique) a világzene kategóriájában.

TJF: Igen, manapság tényleg híresnek szá-mítok. De ha arra vagy kíváncsi, hogy érzek-e bármiféle elégtételt, nos, nem így élem meg. Fontosnak tartom, hogy ezek a fiatalok a számaimat hallgatva nőnek fel, de egyelőre csak a globális gondolkodásmód megváltozásának a lehetőségét látom. A gyarmati birodalmak sok szempontból nem estek szét, csupán átszerveződtek.

MN: Dalaidban a Nyugat vezetői mellett Afrika kiskirályai is megkapják a magukét. Mivel a szavad ugyancsak sokat nyom a latban Nyugat-Afrikában, nem tartasz attól, hogy a kellemetlen "beszólogatások" miatt likvidálnak?

TJF: Az 1993-as, első elefántcsontparti választásoktól kezdve számtalan politikai gyűlésen, tiltakozó megmozduláson vettem részt, mivel az első két kazettám megjelenése után az ifjúság hirtelen felkapta a dalszövegeimet. Aztán többször megesett, hogy a bekeményedő politikai helyzet miatt túl forróvá vált a lábam alatt a talaj, és menekülnöm kellett. Egyszer egy csapat reggae-rajongó katonának köszönhettem, hogy ép bőrrel megúsztam, és átjutottam Maliba.

MN: Korábban állami szinten cenzúrázták a számaidat, most meg mintha "érinthetetlen" lennél, mintha a hírneved miatt már nem mernének "hozzájuk nyúlni".

TJF: Nem tudom... Ami biztos, nem félek semmiféle merénylettől. És semmi sem tántoríthat el a véleményem kinyilvánításától, a közelgő választási időszakra ezért is tervezek hazatérni.

MN: Pár éve Maliban élsz, az újságok száműzetésről cikkeznek.

TJF: Mondjuk inkább, hogy átköltöztem. Maliban ugyanúgy otthon vagyok, mint Elefántcsontparton vagy Burkina Fasóban, de tény, hogy az utóbbi időben nyugodtabban élhettem itt, mint a szétszakadt Elefántcsontpart állandó harcai és zavargásai közepette.

MN: Furcsának tűnik, hogy a diktátorok folytonos ostorozása mellett a rasztafariánus hit központi alakjának, Hailé Szelassziénak a nevét kántálod a fellépéseiden.

TJF: Afrikában bevett gyakorlat, hogy ha jól működik egy nyugati hatalom üzlete az illető országgal, akkor vezetőink nyugodtan élvezhetik "megbecsült" uralkodói címüket, ám ha nem megy a biznisz, akkor a külföldi sajtó rögtön kikiáltja őket népnyomorítónak. Számomra evidens, hogy a világ nagy részét diktátorok uralják. A kérdés csupán a tálalás. Hailé Szelasszié nem tett mindent helyesen, ez tiszta sor, viszont a kontinens politikusai közül az elsők között lépett fel nemcsak Etiópiáért, hanem egész Afrikáért, méghozzá nemzetközi szinten.

MN: Az iszlám vallásodat hogyan egyezteted össze a rasztahittel?

TJF: Muszlim vagyok, a rasztafariánus mozgalommal pedig szimpatizálok.

MN: Az utolsó két lemezed - Francafrique (2002), Coup de geule (2004) - felvételi munkálataiban legendás jamaicai reggae-muzsikusok segédkeztek. Miért az idősebb generáció felé fordultál?

TJF: Nem szeretnék a mostani dance hall-nemzedék ellen beszélni, tiszteltetem őket, de számomra az igazi reggae-t olyan előadók képviselik, mint a Burning Spear, az Israel Vibration vagy a Steel Pulse, akiktől meghívást kaptam a legutóbbi lemezfelvételükre. Egyébként Nyugat-Afrikában népszerűbb a roots reggae, a divatos raggasztárokat kevésbé ismerik nálunk. A saját albumaimat tekintve nagy megtiszteltetésnek vettem, hogy Bob Marley hajdani stúdiójában, a Tuff Gongban dolgozhattam egykori zenésztársaival. A produceri munkát mindkét utóbbi lemezen a billentyűs Tyrone Downie látta el, gitáron Earl Smith játszott, a ritmusszekciót Sly & Robbie adta, és sikerült egy nagy öreg hangot, U-Royt is megszólaltatnunk.

MN: Az esti fellépésed teljes reggae-programot kínált, a lemezeiden viszont jobban kijönnek az afrikai gyökerek, és nem csupán a tradicionális hangszerek használata miatt. Mennyire tudatos a grióhagyomány továbbvitele?

TJF: Tudom, hogy számos biográfiában említik, de tisztázzuk: nem születtem zenészkasztba, nem vagyok grió. Nagyapám híres harcos volt, ez a küzdés az örökségem, csak nem fegyverrel vívom. Az én iszlámom depolitizált, Allah békés, nem akar háborút.

MN: Viszonylag későn kezdtél zenélni, apád szigorúan fogott, egészen a haláláig próbált letéríteni erről az útról. Mit szólna most a fiához?

TJF: Valószínűleg ugyanazt, amit egy csinos hölgykoszorús Marley-fotó kapcsán mondott: "Erre a hiábavalóságra akarod adni a fejed?" Gyermekként egy időre elküldött az egyik rokonunkhoz egy másik faluba, hogy majd az helyrepofoz, és leteszek mindenféle zenélési szándékomról. Ott fedeztem fel a reggae-t.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.