Marieke, Marieke

  • 2012. december 15.

Film

Csak ahhoz lesz közöm, aki közölni akarja velem a felismeréseit (vagy legalább a kérdéseit). Ami rám is vonatkozik, s ezért közel kerül hozzám.

A többi magánügy. Látok, mondjuk, egy szép arcú, mindig szomorú lányt. Nappal csokimanufaktúrában csomagolja örömtelen egyhangúságban az amúgy dekoratív bonbonokat édesszájú boldogtalanoknak (elvégre Belgiumban vagyunk, s a Jacques Breltől kölcsönzött címadó dalban is francia sor rímel flamandra). Esténként özvegy édesanyjával mennek egymás idegeire, éjjel pedig nagypapa-korú férfiakkal szeretkezik, s fényképezi, ha elaludtak, megereszkedett testüket. Persze hogy érdekelni kezd, mi van mindezek mögött? Milyen titok? Miért így próbálja feldolgozni a kisgyerekként elvesztett apa halálát a 20 éves lány? Kik ezek a lötyögő izmú, ám ifjú nyomulóknál gyengédebb, érzékenyebb moribundusok? Miért oly elutasító az anya a 12 év (férje halála) után felbukkanó régi szeretővel? Miért inkább lányában ébred szenvedély a vénember iránt?

Két baj történhet egy amúgy erős hangulatokkal dolgozó, pillantásokra, váratlan gesztusokra sokat bízó művészfilmben. Ha mindez a nagy rákészülés, a csaknem egy egész filmen át tartó előkészítés után sem derül ki. Vagy ha kiderül... pont az, amire már az elején gyanakodtunk. Mindez így végzetesen magánügy, hisz semmi olyan aspektust nem kínál, ahonnan más is látszana, mint egy szomorú szakmunkáslány pszichológiája. Ráadásul az is sántikál, mert elég nehéz a főhős aggok iránti vonzalmát az önkéntes halálakor jó harmincas papa iránti gyász megoldatlanságából levezetni.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."