Interjú

"Maximum másfél!"

Richard Gere filmsztár

  • Kriston László
  • 2013. január 10.

Film

A Gengszterek klubja, az Amerikai dzsigoló, a Micsoda nő, a Garni-zóna, a Chicago, a Higgy neki, hisz zsaru 63 éves sztárja Kairó és San Sebastián filmfesztiválján mesélt pályafutásáról és új szerepéről a Végzetes hazugságokban.


Magyar Narancs: Ezúttal milliárdost játszik.

Richard Gere: A történet a pénz világában játszódik, de nem kizárólag a pénzről szól, hanem a gazdag ember motivációjáról. Mit akar? Mi teszi boldoggá, ha a pénz önmagában nem érdekli?

MN: Biztosan ismer milliárdosokat.

RG: A tibeti buddhizmusban van egy létszint, amelybe bele lehet születni. Úgy nevezik: éhes szellemek. 'k azok, akiknek irdatlan nagy a hasuk, de kicsi a szájuk. Sosem tudják kielégíteni az éhségüket. Szörnyű szenvedésben van részük. Ilyennek látom én a hatalmat és pénzt kergetőket, nem pedig szörnyetegeknek vagy gonoszoknak, akik túl vannak a megváltáson. Mindaz a tehetség, leleményesség és benső hajtóerő, amellyel elértek arra a szintre, ahol vannak, pozitív dolog. Csak általában öncélúan használják.

MN: A hírnév és hatalom gyakran azzal jár, hogy hazudni is kell.

RG: Richard Nixon azt mondta: "Nem vagyok csaló." Bill Clinton: "Sosem szexeltem azzal a nővel." George Bush: "Tudjuk, hol vannak a tömegpusztító fegyverek." Mindannyiunknak megvannak a játszmáink. A hazugság olyan, mint a vírus. Ragályos. De mint minden vírus, ez is legyőzhető. Mindennap imádkozom, hogy legyen elég erőm és bátorságom ahhoz, hogy átlássak a saját öntévesztő praktikáimon.

MN: Szükségszerű, hogy aki befolyásra és pénzre tesz szert, korrumpálódik?

RG: Miért lenne? Republikánusokkal szoktam erről vitatkozni. Ugye ők azok, akik hagyományosan a pénzért, a tőkéért aggódnak, a demokraták pedig azért, hogyan viseljék gondját a szegényeknek. Alapvető szükségletünk, hogy megértsük a minket körülvevő világ összefüggéseit, az univerzum titkait, és kiválasztunk figurákat, akikről úgy gondoljuk, képesek erre. Ezért sztároljuk a politikusokat és a milliárdosokat is. Az amerikai közvélemény nagyra becsüli azokat, akik gazdagok lettek. Csak arról feledkeztek el sokáig, hogy a féktelen kapzsiságuk rossz hatással van a társadalomra. A gazdagok nulla végösszegű játszmát csinálnak mindenből. Holott az univerzum nem így működik. Bőségesen megvan benne minden, ami eltarthat mindannyiunkat.

MN: Kevés sztár maradt a hatvanas éveiben főszerepekkel a ringben úgy, mint ön.

RG: Musicalszínészként, zenész-táncosként kezdtem a pályámat. Nem így akartam, de a színházak ezeket a show-kat játszották. A zenélést egy pillanatra sem hagytam abba, bár nem csináltam belőle karriert. Kifejezetten élvezem, hogy ez életemnek egy olyan "magánöröme", ami nincs kint a piacon. Már-már vallásosan űzöm a zenélgetést. Tudja, öten voltunk testvérek. Anyánk különórákra járatott bennünket, hogy belénk nevelje a zene szeretetét. Azt hittem, ez minden famíliában természetes, mígnem először haza nem vittem a barátnőmet. A család apraja-nagyja összeült zenélni, volt ott minden, trombita, zongora, ami csak kell. Tizenhat szólamú harmóniákat énekeltünk. A lány nagyon megszeppent! A kamerák előtt nőttem fel. Ez az ötödik évtizedem a szakmában. Nagyon öreg vagyok. Emlékszem a napra, amikor a színészkollégák a forgatáson elkezdtek Mr. Gere-nek szólítani, és rá kellett jönnöm, hogy többé nem vagyok fiatal. Ez pedig nem tegnap történt.

MN: Maradt nagy megvalósulatlan filmterve?

RG: Nagyon szerettem volna, hogy mozi készüljön André Malraux Az ember sorsa című könyvéből. Több rendezővel is próbálkoztam, tizenöt forgatókönyv-változatot is írattam belőle, de nem tudtuk kiötleni, hogyan lehetne jól filmre vinni. Iszonyatosan nehéz igazán nagyszerű filmalkotást létrehozni.

MN: Előfordul, hogy fiatal filmesek keresik meg, mert az ön nevével össze tudják hozni a pénzt a filmjükre?

RG: Kuroszavának is ezért kellettem. Harmincéves lehettem, amikor találkoztam vele. A New York-i Japán Társaság retrospektívet tartott a filmjeiből. Összebarátkoztunk, és azt mondta, filmet akar forgatni velem, van egy szerep, amit az egész világon csak én tudok eljátszani, senki más. Már-már ujjongtam, hogy csak én tudom eljátszani egy Kuroszava-film egyik szerepét. Olvasom-olvasom a forgatókönyvet, de nem találom. A nyolcvanhatodik oldalon végre feltűnik egy félig amerikai, félig japán figura. Mindössze ötoldalas a szerepe. Ez az, amire az egész világon csak én vagyok képes?! Kuroszaváról tudni kell, hogy minden jelenetnél türelmesen várt a megfelelő időjárásra. Az ötoldalas szerep egy hónapot vett volna igénybe az életemből. Mondtam is neki: "Szenszej Kuroszava-szan, nem tudok egy hónapig maradni." Alkudozni kezdett. "És három hétig?" "Maximum másfél!" Így is lett. Csodálatos volt vele lenni.

MN: Tudja, hogy Magyarországon is gyakori a Gere családnév?

RG: Tényleg? Ugyanúgy írják, mint én, Gere? Egyik nagybácsim megszállottja volt a családfakutatásnak, de a legtávolabb Skandináviáig jutott. Valószínűleg Belgiumon keresztül jutottak a Gere-ek a brit szigetekre, ahol egy kis brit és ír vér is került a leszármazottaik ereibe. Magyarokról nem tudok, de örülnék neki.

MN: Köztudottan buddhista. Emlékszik az előző életeire?

RG: Ahogy öregszem, arra is alig emlékszem, mi történt tegnap!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.